Lista senaste kommentarer från alla
Artikel/Blogg: En natur- och kulturvandring i östra Lund |
2022-12-22 14:14
från
OBD
: Tack, det ska jag ha i åtanke. |
|
Artikel/Blogg: En natur- och kulturvandring i östra Lund |
2022-12-21 17:35
från
OBD
: Vad intressant! Nu får vi ju komplettering av den kulturhistoria och natur som Anders Hermanssons blogg "GLAMPING INGET FÖR OSS" förmedlar. Jag har rötter i Skåne. Min far var född och uppvuxen i Röinge utanför Hässleholm. Har fortfarande släkt kvar i Hässleholm och Lund. Besökte utgrävningarna vid Uppåkra för några år sedan. Om hälsan står mig bi så blir det nog ett besök sommaren 2023. Det finns ju så mycket mer än glador och "Börringe-vråkar" att se i Skåne. :-). |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-11-25 17:15
från
hansnydahl
: Underligt nog så missade jag detta blogginlägg. Kul att se bilder från platsen där våra beräkningar placerade OTP. Jag kom aldrig iväg pga uselt väder, men ni tycks ha haft fint väder trots allt. |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-10-02 13:25
från
tobiasdr
: Tack för denna skildring, områdena är ju underbart vackra. Alkavare kapell är kanske den mest otillgängliga kyrkan i hela EU? Finns väl olika typer av heuristik som kan användas för otillgänglighetspunkt. Jag tycker att mobiloperatörernas täckningskartor är en rätt hygglig guide för att hitta dem. Kul att se att någon fortfarande äger och använder en gammal Garmin eTrex Classic, den är ju över 20 år gammal. Jag fick tyvärr problem med gummihöljet på mina. |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-09-03 18:15
från
HasseQ
: Nice. Men det tycks ha varit gott om folk där nära otillgängligheten. Vill man vara i ödemarken finns det många bättre ställen att välja på.... -:) |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-09-03 15:05
från
Nyingen
: Som alltid är det roligt att läsa om dina projekt! Synd att jag missat det föregående inlägget på temat för då hade jag gått förbi området. Nu passerade jag norr om istället på väg till Alkavaare bara en halv vecka efter dig. Men det fina i kråksången är ju att det nu finns ytterligare en anledning att återkomma till en av de häftigaste platserna som vårt land har att erbjuda och som du beskriver så träffsäkert: där Badjelánnda och Sarek möts! Tack för ett intressant inlägg! När kommer boken? |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-09-02 19:20
från
bastolt
: Alltid lika roligt att läsa om dina besök i Lapponia när man inte varit där själv på flera år. Hoppas det kommer mera. /Bert-Arne |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-09-02 16:21
från
OBD
: Väldigt intressant, välskrivet och fina bilder. Som vanligt. Jag räknar med att det kommer fler blogginlägg, eller hur? Ni hade ju en vandring både före och efter "otillgänglighetspunkten" och Alkavare kapell. :-) |
|
Artikel/Blogg: Otillgänglighetspunkten – ett nedslag på fjället |
2022-09-02 14:48
från
ripjägarn
: Tack! Fint reportage! Kyrkhelgen i Alkavaare är verkligen en upplevelse med historiska rötter. Ses vi där nästa år? |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-17 12:37
från
Småtärna
: Dagens lärdom, Smux, tack! Aldrig noterat detta tidigare :-) |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-17 10:00
från
smux
: Kollar du mailet som du fick vid bokningen från SJ (det första med ref till bokningsnummer, inte det andra med e-biljett) hittar du en detaljerad specifikation längst ner med kostnad för varje delsträcka. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-16 22:39
från
Bandersson
: Jag väntar med spänning på en helt annan Vy. I fotot från Álájávrre anar jag vart ni är på väg. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-16 22:18
från
Småtärna
: Tack Björn mycket intressant webbsida som iaf jag inte kände till. Den ska jag hålla koll på. Och reklamationsprocessen har tagit ett steg framåt (?), VY svarade snabbt att det mycket riktigt är SJ:s ansvar eftersom de bröt Respluskedjan. (Vilket inom parentes sagt ledde till att reklamationsformuläret för Resplusresor, forseningsersattning.resplus.se/ inte accepterade reklamationen utan den fick skrivas i vanligt mail till SJ.) Vy återbetalar bums 50 % av sin del av resan. (En del som man inte vet hur stor den är eftersom det i en Resplusbiljett inte går att se de pris för de olika sträckorna.) Fortsättning följer :) |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-16 20:14
från
Henning K
: Ja det var den 10. augusti. ”Inväntar enligt tågoperatörens önskemål” var för att Fowwe skulle komma med i tåget ;-) han kom ju med den redan försenade tåget från Gällivare. Själv åkte jag med den senare nattåg samma dagen (efter busresan med Fowwe och Småtärna från Jokkmokk) och ankom en timme innan tidtabellens tid till Stockholm. Ja det är inte en hemresa man vill ha efter en fin fjällsemester - man behöver ju en ny semester efter denna uplevelse. Henning |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-16 14:03
från
Bandersson
: Åkte du den 10 augusti? Tågexperterna visar uppgifter om vad som hände den dagen. Redan i Boden blev tåget 64 minuter försenat, orsak - ”Inväntar enligt tågoperatörens önskemål”. Sen i Bastuträsk 207 minuter, orsak – ”Kontaktledning”. De försöker köra in tiden men hela tiden med nya störningar. I Nordmaling – ”Uppehållet tog för lång tid”. I Hudiksvall – ”Stört av annat tåg”. I Upplands Väsby anges – ”Tågoperatören har ej berättat orsak”. Framme i Stockholm C 221 minuter försenat. Inte blev det bättre den 11 augusti där uppstod kontaktledningsfelet i Hudiksvall och de kom fram till Stockholm C 238 minuter för sent. Förseningarna 2022 överträffas bara av hur det gick den 26 juni, 281 minuter försenat. Då handlade det om växelfel, signalfel, broms som inte lossnar, uppehåll som tog för lång tid och banarbete. Vy fick betala skadestånd på 444 tkr i februari för brister i punktlighet, komfort, antal platser och för tre inställda tåg och ytterligare 138 tkr i maj för bristande punktlighet och toaletter som varit ur funktion. Puh säger Björn. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-15 13:21
från
smux
: Just själv hemkommen från en tur norröver. I år fungerade resan upp faktiskt helt utan förseningar, vilket var en stor överraskning jämfört med tidigare erfarenheter men även att slumpen och turen var på vår sida. Vi kom nog iväg med sista fungerande anslutningen från Göteborg till Stockholm innan åskstormen 4/8 slog ut västra stambanan för flera dagar. Trots en omväg över Vänersborg pga banarbete var vi i tid till Stockholm och bytet till VY nattåg som bara var en knapp halvtimme sent för nästa byte i Murjek (vi hade 1 timme marginal till bussen). Vad som varit extremt komplicerat och stressigt i år är att boka resan för att få Resplus för oss som inte bor i Stockholm. Med senaste upphandlingen av nattågen till övre Norrland beaktade man tydligen bara Stockholm och alla nattåg som tidigare fanns från ex Göteborg drogs in. VY’s nattåg var bokningsbart från Stockholm en längre tid, men att boka Resplus för anslutningen till Stockholm var totalt stängd pga troligen banarbeten ända intill några veckor före avgång. Detta innebar att nattågsplatserna tog slut framför våra ögon medan vi inte kunde göra något annat än att titta på, och givetvis blev priset för resan därefter (svettigt) när väl vi kunde boka. Bokningsmöjligheterna med alla olika operatörer och Trafikverkets dåliga planering av banunderhåll, samt ett extra byte med allt vad det innebär i Stockholm är en klar försämring och man behöver ha både stort tålamod och stor plånbok att resa klimatsmart i vårt avlånga land. I tillägg relativt obekvämt med gamla vagnar och inte fungerade AC mm viket i mitt fall brukar innebära alltför få timmars sömn (eller kanske rättare sagt mer utmattningsslummer än sömn). Hemresan var betydligt enklare, vakna på fjället ta bussen till Gällivare, några timmar paus för lunch och tåget till Luleå. Återigen några timmar för middag och enkel transport till flygplatsen, sedan direktflyg 1h40min till Göteborg. Från fjället till hemmet på samma dag, oerhört smidigt. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-14 21:49
från
Småtärna
: Jag (som är den andra resenären) är helt övertygad om att vi både får ersättning för bussbiljett och kompensation för försenad resa. Dock till ett pris av stressigt avslut på en fin fjälltur, stor irritation, en förlorad dag och rejält obekväm bussresa. Men, det som inte framgår här är att SJ:s och VY:s kundtjänster inför oss skyllde på varandra och båda lade ansvaret i den andres knä, och lämnade oss i ett Moment 22, utan hjälp att boka hemresa. Nog är man luttrad som tågresenär numera, men infrastrukturen vid förseningar måste förbättras och ansvaret mellan tågbolagen för att resenärer kommer fram vara glasklart när staten envisas med att sälja ut delar av tågtrafiken. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-14 20:54
från
smux
: Tågbolagen skall ju även återbetala en del av biljettpriset vid försening, och även många vanliga hemförsäkringar (och om man betalt resan med många kontokort) lämnar ju ersättning vid större förseningar. Sedan håller jag med, detta borde SJ tydligt informerat er om vid er ombokning och glömde de det borde de ta sitt ansvar och ersätta bussresan. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-14 19:24
från
hansnydahl
: SJ ersatte alltså era biljetter som hade Resplus med biljetter utan Resplus? Det borde SJ själva ta ansvar för kan man tycka. |
|
Artikel/Blogg: Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr |
2022-08-13 16:06
från
OBD
: Förändringar måste till, och man kan väl lugnt påstå att varje förändring kan knappast leda till något annat än förbättring. |
|
Artikel/Blogg: Mer om det bortglömda i Sarek |
2022-07-20 10:21
från
thureb
: Spännande läsning och intressanta bilder. Tack Hans. |
|
Artikel/Blogg: Mer om det bortglömda i Sarek |
2022-07-19 07:51
från
hansnydahl
: Tack Hans för ännu en intressant och levande berättelse. Magsjuka kan haverera vandringsplanerna - var med om det i augusti 2018, det otroligt varma året då vattnet i jokkarna till slut blev ljummet. Efter det kokar jag vattnet om det inte är riktigt kallt. Visserligen har jag varit i Sarek många gånger, men dina bilder får mig ändå att slås av kontrasten mellan Sarek och Padjelanta när det gäller mängden sten på kalfjället. |
|
Artikel/Blogg: Mer om det bortglömda i Sarek |
2022-06-07 18:19
från
OBD
: Tack för en mycket intressant berättelse. Och tack för länkarna. Tråkigt att du skulle drabbas av magsjuka. Men hade du varit helt kurant kanske du hade gått snabbare och inte mött "fågelskådarna". ;-) Jag gläds åt vad jag själv fått se och uppleva i fjällvärlden men tycker faktiskt att det även är intressant att läsa om sådant som jag missat. :-) |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-05-25 22:05
från
Elvah
: Punkten från närmsta stig/led kräver ändå fotarbete... Vid närmare eftertanke vore det mer intressant att veta var punkten ligger, som är längst ifrån ställe man kan färdas till med annat än två ben. Bara 13 km från Otillgänglighetspolen finns det ju en hållplats för dagliga helikopterturer! :D |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-04-22 20:06
från
Elvah
: Vilken underbar och nördig redogörelse. Sista meningen "Utan ert bistånd hade otillgänglighetspolen känts alltför avlägsen och svår att nå fram till" är fantastisk! Nåväl, nu blir det väl rusning till OTP, så intressant som du skriver. :) Så särskilt svår att nå är den väl inte? Är vi 3-4 km från närmsta led? MIN fundering blir, vilken är Sveriges verkliga OTP, där risken att möta människor är allra lägst? Punkten längst ifrån inte bara väg, utan också led? Kan du hjälpa mig att hitta den? |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-04-09 10:34
från
smux
: Mycket intressant läsning och klart en plats att passera i framtiden. Det kändes som att vi inte var för långt från denna punkt när vi vandrade genom de västra delarnas av Sarvesvagge och Njoatsosvagge för några år sedan trots att vi inte visste hur nära OTP vi faktiskt var. Jag har länge haft tanken på att se mer av området mellan Padjelantaleden och västra gränsen till Sarek, och övervägt att gå in mot Alggavagge från Staloloukta eller Touddar, och när den turen blir av kommer jag självklart inkludera ett besök på denna punkt. Tack för trevlig läsning och en gedigen forskningsinsats för oss fjällnördar😉 |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-04-09 08:12
från
karlerland
: Det känns lite snopet. För ca 10 år sedan läste jag, jag tror det var i en av Claes Grundstens böcker, om vad som då ansågs vara Sveriges otillgänglighet vid Padelantaledenl, dvs sydöstra hörnet av Rissajavvre. Men det hade jag alltså inte. Aldrig får man vara glad. Suck! |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-04-01 12:57
från
BrittMarie
: Se där ja, det var intressant! Har passerat nära ett par gånger, kanske dags att planera för "Expedition OTP"... |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-04-01 09:01
från
Håkan Friberg
: Så underhållande och lärorikt. Jag som trodde att jag - helt av en slump - passerade otillgänglighetspunkten 2005. Nu blir det till att planera. |
|
Artikel/Blogg: Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol |
2022-03-30 16:03
från
Niclas.Wadströmer
: Ok, men du skriver själv "det område som låg längst bort från allmänna bilvägar" och då är det inte begränsat till fjällen. Då är det kanske Gotska Sandön som är Sveriges från bilväg mest avlägsna plats. Har du prövat att ladda hem Nationell vägdatabas från Trafikverket där alla vägar finns i vektorformat eller om det går att få en vektorkarta från Lantmäteriet och med dessa borde det inte vara så svårt att "bredda" vägarna successivt och så småningom komma fram till den från bilväg mest avlägsna punkten. |
|