Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-22 17:08
från
hansnydahl
till
fowwe
: Man får hoppas att deras äktenskap ska klara sig undan helikopterhämtningar :-) |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 4 |
2021-02-19 21:52
från
fowwe
till
Slitzer
: Trevligt att få följa med dig upp på Nallo, en topp jag länge velat besöka (men det verkar dröja innan jag kommer ut från Laponia, det är ju också ett lockande område). Intressant också det du skriver om lätta trailskor. Jag har aldrig kommit mig för att pröva sådana utan går i skalkängor. Har känt på mig att de där lätta skorna nog inte är något för mig. Och det du skriver styrker mig i min uppfattning: "Det finns dock en nackdel – att man efter att man blött ned fossingarna är beroende av att fortsätta gå för att inte bli för kall." Ofta läser man enbart om hur bra förespråkarna tycker att lätta skor är men dina ord ger en aspekt till - det kan ske inte passar alla eller i alla situationer. Själv går jag fort bara om jag måste och stannar dessutom ofta för att fotografera, se på djurlivet eller studera naturen. Jag känner på mig att jag ganska snart skulle bli kall om fötterna. Förresten, den där vackert röda laven skulle jag tro är kochenillav. |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-18 19:53
från
Slitzer
till
Slitzer
: Jag har faktiskt inte tänkt på det på det viset. Än så länge har vi aldrig varit framme senare än 18 på eftermiddagen/kvällen (med minst 4 timmar solljus kvar) och aldrig känt någon stress. Inga nödlösningar med, packvikten måste hållas låg. Hamnar man någonsin i den situationen får man dra upp ficklampan och fortsätta streta genom mörkret tänker jag. Spännande inspel dock :) |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-18 10:42
från
fowwe
till
fowwe
: Tack, där ser man hur pålitligt mitt minne är om jag inte gör en anteckning om saken. Och uppenbarligen var jag ännu inte redo att ta in möten med andra människor... ;-) |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-18 10:01
från
eribur
till
Slitzer
: Tack för intressanta berättelser och bilder. Ja, Njunni har lite svag rösning och i regn så är det lätt att tappa stigen tycker jag. Hur är känslan att "måsta" hinna fram till stuga? Eller har ni med er någon nödlösning för övernattning? |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-17 21:54
från
Småtärna
till
fowwe
: Låt mig komplettera Fowwes minnesbild. I stugan övernattade ett ungt, rart par nånstans mellan 25-30. Deras planer var att vandra Lapplands motsvarighet till Vålådalsfyrkanten - Akka, Kisuris, Kutjaure, Vaisaluokta. Därefter skulle de fara vidare till Saltoluokta för att gifta sig! Han, eller var det kanske hon, minnet sviker, ville så gärna visa vad fjällvandring är för den blivande makan/-en, innan de växlade ringar. Men, när de kom till Kutjaure insåg de att de räknat fel på dagarna, och fick akut boka helikopterhämtning vid stugan nästa morgon, för att hinna till alla väntande släktingar, och sitt eget bröllop i Salto. |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-17 21:19
från
Slitzer
till
Slitzer
: Ja, just det. Jag läse lite i en tråd om det. Får undersöka saken närmre! |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-17 09:47
från
Celeste_26
till
Slitzer
: Jag har bara andrahandsuppgifter om Trepassleden. Har läst här om någon som börjat rösa en framkomlig väg bredvid glaciären. |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-16 22:41
från
fowwe
till
fowwe
: Ha, ha, det var inte så besvärligt med att träffa folk faktiskt. I Kutjaurestugan var vi själva på kvällen om jag minns rätt. Annars har jag flera gånger på solofärder inte träffat folk på ett antal dygn, ända upp till 8 eller 9. Så du är värre än jag. ;-) Du har haft ett långt fjällvandrarliv förstår jag. 2003 gjorde jag min andra Sarekvandring som samtidigt var min andra riktiga fjällvandring, efter ett långt uppehåll sedan ungdomstiden (då jag gjorde flera stycken). |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-16 17:29
från
Slitzer
till
Slitzer
: Jo visst tog etappen på krafterna. I hemlighet var jag nästan glad över att det var moln och regn sista biten och att en eventuell bestigning av Darfálčohkka och/eller Kaskasatjåkka grusades. Kul att du uppskattade berättelsen! Jaha, jag har alltid sett framför mig att vila är en sådan aktivitet som man ägnar sig åt i graven ;) |
|
Artikel/Blogg: På skidor i ospårad terräng |
2021-02-16 13:55
från
Sejrla
till
Sejrla
: Vilken värmande kommentar, tack! Vårt avlånga land bjuder verkligen på olika årstidsupplevelser. Den vinter vi har fått här i år påminner om den norrländska vårvintern. |
|
Artikel/Blogg: Tio sjöars led + anslutningar och alternativa vägval |
2021-02-16 13:51
från
Sejrla
till
Håkan Friberg
: Hög igenkänning när det handlar om min ”bakgård” men också mycket historia och detaljer som var nytt för mig, kul att läsa. Tyvärr (i det här sammanhanget) har ”bäverskogen” på Angsjöleden vid golfbanan blivit hygge nu. Har åkt skidor på Storsjön i vinter, fin åkning även om den övervakas av vindsnurrorna. Isarna ger ju ett bra tillfälle att besöka vindskyddet ute på ön :-) |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-16 09:41
från
OBD
till
Slitzer
: Att ni är starka har ju framkommit i tidigare inlägg, men etappen Nallo - Tarfalla måste ha varit rejält påfrestande. Tur att du åt gröt innan ni lämnade Nallo. :-) Tack för en serie trevliga inlägg med många fina bilder. "Du får vila sen". Du får vila nu. |
|
Artikel/Blogg: Tror du att du är indian eller? |
2021-02-16 06:11
från
bensson
till
bensson
: Tack så jättemycket! |
|
Artikel/Blogg: Tror du att du är indian eller? |
2021-02-16 06:10
från
bensson
till
bensson
: Hej! Tack för din kommentar. Hur skickliga indianerna var kan jag inte sia om men jag vet att det jagas framgångsrikt med recurvebågar. Vanligast är dock compound med sin letoff som jag beskriver. Jaktbågen har oftast högre dragstyrka och påbjuder högre letoff 80-85%. Fördelen är då är att skytten kan dra upp bågen och hålla den spänd medans hen siktar och väntar på rätt läge. Bågjakt är stort utomlands, bland annat har Finland och Danmark tillåtit bågjakt. Det är en jätteindustri i USA med miljontals bågjägare. I Sverige är det lite på gång, men Naturvårdsverket väntar på en studie som göra av finska bågjägare för att se hur jakten påverkar djuren. Mvh Henke |
|
Artikel/Blogg: Tror du att du är indian eller? |
2021-02-16 04:22
från
Struntprat
till
bensson
: Det var intressant att läsa, men får jag passa på att säga att jag tyckte att det var anmärkningsvärt välskrivet också. Kul! |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-15 23:01
från
Slitzer
till
Slitzer
: Jag hade vid tidpunkten för vandringen inte riktigt någon koll på Trepassleden, även om jag läst om den ganska mycket nu i efterhand. Jag har förstått att de senaste årens rekommendationer är att inte vandra den leden p.g.a. smältande glaciärer som gjort det svårt att passera passet mellan Gibmebákti och Gaskkasbákti. Har du erfarenheter från den Trepassleden? Tips vore värdefullt då jag trots allt planerar att vandra den i sommar. Vad kul! Nej Durlings led verkar inte direkt populär, vilket gör den mer attraktiv för de som vill njuta lite mer av fjällen i ensamhet. |
|
![]() Dörrsjöarna |
2021-02-15 21:53
från
Stordrulen
till
Stordrulen
: Tack, ja det är ett riktigt fint område med lite folk. |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 5 |
2021-02-15 20:52
från
Celeste_26
till
Slitzer
: Det var en tuff dagsetapp! Så starka som ni måste vara - funderade ni inte på Trepassleden, som väl är minst en mil kortare? Tack för en fin reseberättelse. Er Keb-etapp gjorde jag i precis omvänd riktning för några år sedan. Durlings led, trots att den måste vara något av det stenigaste som bjuds i fjällen, är ett gott tips till alla som inte bara är där för att ta sig upp på Keb och tillbaka. |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-15 19:36
från
hansnydahl
till
fowwe
: Instämmer med Bertil - vilken fin vandring ni hade! Jag har gått över Svártinjunjes 3 gånger, men sista gången var år 2003 så det var ändå nytt att läsa om den delen. Tältplatsen vid norra sidan av Guossjájávrre har jag också missat. Cirka 3 km längre norrut vid trädgränsen finns det flera tältplatser på östra sidan av stigen. Fick du något svar på din retoriska fråga "Och hur skulle det bli att träffa människor igen?"? Du hade ju sällskap vilket kan ha mildrat "omställningen" :-) 2003 solovandrade jag i 14 dagar innan jag såg en människa. Blev nog överdrivet pratglad när jag till slut hamnade på en led och gick in i en stuga och träffade andra "fjälltokar". |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-15 18:58
från
OBD
till
fowwe
: Ja du har så rätt Hans. Jag är glad och tacksam att jag kunnat göra och uppleva det jag gjort i fjällvärlden. Jag är också glad och tacksam för vad jag kan göra och uppleva utan längre vandringar. Men jag trivs också bra med att ha drömmar. Om alla drömmar blev uppfyllda, vad skulle man då drömma om? :-) |
|
Artikel/Blogg: Kors, tvärs och dubbel Frippe - Björkliden 2020 |
2021-02-15 18:56
från
Onesport
till
Onesport
: Tack så mycket för de vänliga orden. Jo, men visst händer det oväntade saker i skallen när man är helt ensam några dagar, övervägande bra saker ska väl tilläggas. Att avsluta vandringen med att äta gott uppskattar jag mer och mer för varje år som går... :-) |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 3 |
2021-02-15 15:04
från
fowwe
till
Slitzer
: Ja, det var stenigt värre det här! Men det måste ha varit en stark upplevelse med alla dessa mäktiga bergväggar och avgrunder. Snö-/iskammen mellan topparna såg verkligt nervpirrande ut, den var ju knivskarp. Kul att vara med! |
|
Artikel/Blogg: Tror du att du är indian eller? |
2021-02-15 14:49
från
fowwe
till
bensson
: Det var intressant att lära sig lite om bågskytte, tack för det! I tonåren hade jag en enkel båge och läste lite om hur man skjuter och hur man tävlar. Men det var inte alls lika avancerat på den tiden som det du beskriver. Och på tal om indianer, man kan undra hur skickliga de var (och är, för det jagas väl fortfarande med pil och båge här och där i världen) med den intuitiva teknik de väl använder. Vet du det? |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-15 14:45
från
fowwe
till
fowwe
: Kul att du var med hela vägen, och tack för feedbacken! :-) |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-15 14:43
från
fowwe
till
fowwe
: Bertil, det är ju lite oförutsägbart var man kommer hamna på sina äventyr. Åtminstone vissa av dem. Västra Padjelanta hade jag inga planer på för 3-4 år sedan och jag visste inte vad som väntade där. Hade jag valt helt själv kanske det hade blivit något annat. Nu är jag glad att vi kom dit. Sedan finns det områden i fjällen som inte heller jag kommer att besöka. Vilka de är vet jag inte än, men jag vet att jag inte kommer hinna med allt. Det får man acceptera och vara glad för allt det fina man faktiskt hann med att göra. Det tror jag säkert att också du är. :-) |
|
Artikel/Blogg: Kors, tvärs och dubbel Frippe - Björkliden 2020 |
2021-02-15 11:54
från
xyz007
till
Onesport
: Tack för en trevlig berättelse! Du skriver väldigt läsvänligt och medryckande. Som hyfsat inbiten solovandrare uppskattar jag särskilt dina små betraktelser om detta. Jag läste nu om det äventyr i Måndalen som du länkar till, lyfter min hatt och tackar ödmjukt. Och jo, just färska, saftiga råvaror brukar jag börja längta efter ett par dagar in på mina vandringar. |
|
Artikel/Blogg: Svenska smultronställen - jag är det du behöver |
2021-02-15 11:28
från
andersmossing
till
andersmossing
: Tack Bertil! Jag brukar tänka på liknande sätt; den som har lägst krav har lättast att bli nöjd! |
|
Artikel/Blogg: Kebnekaise runt - del 2 |
2021-02-14 22:22
från
Slitzer
till
Slitzer
: Ja, trappan finns väl där lite på gott och på ont skulle jag tro. Går tyvärr inte enbart att se det positiva i dess existens. |
|
Artikel/Blogg: Väster om de stora sjöarna (4) |
2021-02-14 11:04
från
janeri
till
fowwe
: Blev en liten läskväll igår. Läste alla fyra delar. Inspirerande läsning! |
|