Kändisvandring på Österlen

Kändisvandring på Österlen. Vi besöker kulturmännen som befolkar Stenshuvud och Kivik.

Av: Anders Hermansson

Stenshuvud

- turistinvasion och kändisspaning

Misshandel och olaga hot.

Förra årets turistanstormning mot Österlen var ingen vacker syn.

Kilometerlånga bilköer på de mest populära stränderna. Parkeringskaos och ursinniga bilförare som hotade väktarna.

- du vet inte vem du har att göra med skrek bilister till väktarna

Vid äppelskörden försvinner turisterna och lämnar ett landskap där vartannat hus ekar tomt under den mörka årstiden. Sommargästerna ses inte med blida ögon av den bofasta befolkningen. Det mumlas om ett utbrett hat från den inhemska befolkningen. En inhemsk befolkning där entreprenörsanda stavas smuggling och sjöröveri.

Turistanstormningen blir även en utmaning för allemansrätten. Länsstyrelsen i Skåne uppmanar turisterna att välja andra ställen än de mest populära. Det handlar om att bryta mot konventionerna för vad som är högst upp på innelistan för tillfället.

- Ta chansen att upptäcka ett nytt naturområde, skriver Länsstyrelsen.

När kriget kommer

Stränderna mineras.

Simrishamn kommun går upp i stabsläge och bildar ”sommargruppen” för att hindra en upprepning av förra sommarens konflikter.

Sommargruppen består av kommunens krisberedskapsmyndigheter. Myndigheter som till vardags skall hindra terrorism men som nu skall organisera kön till glasskiosken på Stenshuvud.

Rundvandring bland kulturmännen.

Med våren kommer tranorna.

Fågelskådning i all ära, men vi vill ha kändisskådning.

Vi slår läger i den norra delen av Stenshuvud. Den lummiga tältplatsen Hällevik, gömd under pinjeskogen.

Går upp till toppen av Stenshuvud och blickar ut över ett kulturlandskap som blivit till en bastion för kulturmännen.

Inleder rundvandringen söderut längs med havet. Klapperstensfält översållad av taggiga buskar och knotiga träd. Perfekta gömställe för smugglare och pirater.

Jättens port. Sägnen berättar om sjömän som kikade in genom hålet

Med följden att skeppen gick på grund.

En mer trolig orsak är de falska fyrar som befolkningen tände för att locka skepp på grund.

- Skeppen plundrades och besättningen slogs ihjäl för att hindra vittnen, stoltserar kommunen i sin historiebeskrivning.

Infart förbjuden

Kändistätt

Vid Stenshuvud ligger byn med det märkliga namnet, Österrike, Invånarna har blockerat infarten till byn, men det hindrar inte oss vandrare. Österrike gömmer nationalskalden Ulf Lundell, vars strid mot Kivik Art center, antog bibliska proportioner. Goliat i duell mot Camilla Läckberg.

Rattfyllan och ett liv på cykelsadel gav förnyad energi till 700 sidiga epos mot antagonister.

En bil svischar förbi bakifrån.

Den mörka bilen med tonade rutor stannar till och vänder om. Kör åter mot oss och vi tar tillflykt i diket.

På samma gata bor Klas Östergren. Den förre detta akademiledamoten som golade ner sina kompisar.

Östergren avslöjar akademin som en klan uppbyggd på korruption, nepotism och sexualiserat våld, i miljardklassen.

Avslöjandet var bättre än alla Snabba cash.

- Jag utsattes för honeytraps, berättar Östergren.

Den mörka bilen sätter fart mot oss, för tredje gången.

Vi hinner skymta föraren, en äldre kulturman med gråvitt hår och fårat ansikte som en gammal fiskare.

Vi springer över fälten mot Kivik.

Närmar oss Kivik marknadsplats som ligger öde. Utsikten från platån lockade till sig Richard Hobert.

Inleder strid mot Peter Birro, fortsätter mot kommunens exploateringsavdelning gällande nybyggnation. Ser sig slagen av Försvarsmakten som avslår nybyggnation med hänvisning till Nato anpassning.

Vill du gå norrut mot Brösarp passeras strax Mats Ronanders boning. En hög stenmur hindrar nyfikna blickar på blueskungen.  Malla, har haft det lite motigt efter karriären med ABBA, men som alltid stöttas av kung Uffe.

Vi vänder åter söderut och går Skåneleden längs havet mot Björn Ranelids hus vid musteriet. Det är ett vanskligt äventyr. Vägen är smal och här ska både vandrare, cyklister, hundägare samt stressade bilturister samsas. Skåneleden måste hitta alternativa sträckningar än dessa livsfarliga vägar.

På de smala landsvägarna valde Per Gharton att köra i diket och myntade samtidigt begreppet eftersupning, i försök att undgå lagens långa arm.

Kulturmännen gör vägarna farliga, även för möss

Ghartons famösa leverne får sin förklaring i hans bok, Partikongressen. Boken visar upp en okänd sida av Gharton som beatförfattare, fullt i klass med Lundells, Jack.

Björn Ranelids 20-tals villa i snickarglädje skymtar bakom taggbuskarna, till skydd mot paparazzis.

Här bor känd kulturman

Ordkonstnären tillika äppelodlaren som envisas med att parkera sin Jaguar i dikena. På hemmaplan, i Kiviks hamn, fick han höra Johan Glans elaka spydigheter. Han drog sin lans och återgäldade med några kvicka rispor i kvällspressen. Ingen ger sig ostraffat på prosakungen.

Äppelkompott i Äppelriket

Äppelfyllda bullar från äppelriket

Stort tack till Julia och Andreas för underbara efterrätter.

Text: Anders Hermansson

Foto: Nils Olof Nilsland

2021-04-24 07:34   Kristinaponting
Intresant, dit åker jag när sommar värmen anländer och vandrar:)

Svar 2021-04-24 19:12   Anders Hermansson
Kul att du gillar upplägget.
Stenshuvud, norra entrén, mindre turister, men mer spännande.

2021-07-13 10:59   H.Ivarsson
"smuggling och sjöröveri"?

Vi försörjer oss inte bara på kriminalitet här på Österlen.

Svar 2021-07-13 19:58   Anders Hermansson
Ingen större skillnad på att kränga keramik-muggar till intet ont anande turister.

2021-08-20 22:34   seobserver
Point där Anders Hermansson!
Roande läsning om än inte obekanta fakta.