Zipoff eller vanlig byxa?

Mina zipp-off frân Pinewood drabbades av ett litet missöde :)
Jag använde dom oftast som vanliga kortbyxor, med följden att kortbyxedelen tvättades dubbelt sâ ofta som bensnuttarna. Blektes oxâ markant mer.
Sâg lite kul ut, men det kvittar ju i skogen.
Men det är ett tips, tvätta alla delar ihop vare sig det behövs eller ej, om ni är kinkiga med hur ni ser ut.

Mina zipp-off frân Pinewood drabbades av ett litet missöde :)
Jag använde dom oftast som vanliga kortbyxor, med följden att kortbyxedelen tvättades dubbelt sâ ofta som bensnuttarna. Blektes oxâ markant mer.
Sâg lite kul ut, men det kvittar ju i skogen.
Men det är ett tips, tvätta alla delar ihop vare sig det behövs eller ej, om ni är kinkiga med hur ni ser ut.

Ett bra tips som, om man ser med facit i hand, låter ganska självklart. Men det är inget man tänker på.
//Peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man behöver inte tvätta dem för att få det problemet, räcker med solblekningen om man har otur.

Sen ska ju blixtlås helst alltid tvättas ihopsatta, så att tvätta byxorna utan benen är dumt. Dit med benen fast de inte är använda.

Jag började vandra med zipoff, inköpta på New Zealand, i kontinentala, torra och varma miljöer. Där fungerade de bra. Första året jag fjällvandrade i Norden med zipoff hade vi turen att vädret var varmt och soligt en hel vecka sånär som sista dagen. Torr terräng och shorts varje dag.

Året därpå var det blött och kallt med sumpig terräng. Mina zipoff blev helt förstörda av myrvattnet och var inte trivsamma att vandra med. Kalla och blöta varje dag.

Därfter blev det Bergans Dermizax en-lagers med vädringsfickor som jag vandrat med några år i ur och skur. Ett val jag inte ångrat. Håller vätan borta och är vindtäta. Mycket slitstarka. Smutsen borstar man bort när den torkat.

Zip-off fungerar fortfarande bra i varmare, torrare klimat men jag tycker inte de klarar skandinaviska förhållanden.

Zip-off fungerar fortfarande bra i varmare, torrare klimat men jag tycker inte de klarar skandinaviska förhållanden.

Det låter som en hård dom. Kan det inte vara så att de zipp-off byxor du köpte i Nya Zeeland var avsedda för just den Nya Zeeländska marknaden? Menar du att dina nya byxor, som verkar vara så jättebra utan zipp-off funktion skulle vara helt kassa om man sydde i ett par blixtlås?

Menar du att dina nya byxor, som verkar vara så jättebra utan zipp-off funktion skulle vara helt kassa om man sydde i ett par blixtlås?

Svar ja. Zip-off passar i asfaltterräng:) Skämt åsido, det finns blixtlås i fjällbyxorna, på längden, för vädring. Men det finns inte speciellt stort urval av zip-off som är anpassade för tuffare terräng. Det mesta är mode.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips