Yxa, machete, khukri eller parang?

Min uppfattning är att Gränsfors är betydligt dyrare i USA än i Europa varför en priskoll utifrån det blir missvisande.

Har själv inte hittat någon svensks försäljningsställe för tomahawkerna men väl en dansk www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=19892 1 250DKK. Annars kan du säkert kolla direkt med Gränsfors.

Apropå flygning. Vad är det som hindrar att man flyger med en större kniv eller yxa i det incheckade bagaget?
 
Om man tänkt sig att överleva i alla klimatzoner och är begränsad till enbart ett eggverktyg så tror jag att man i första hand skall tänka på mat, inte att hugga ned träd, slanor och annat. Maten måste prioriteras, utan den orkar man inte hugga ned träd osv.
Vad för mat finns det då tillgång till? Jag ser enbart på vad som finns i naturen, rån av ICA-affär räknas inte.

Animalisk föda, fisk, skaldjur (ägg) + andra ätbara skaldjur.
Det finns många sätt att skaffa sig animalisk föda, jakt, fällor osv. Jakt kan utföras med spjut, pilbåge och fällor kan byggas. Det behövs ingen stor kniv till att göra en pilbåge, inte heller till fällor, snaror osv.
När man då väl har fått tag på sitt byte med någon av metoderna så måste man kunna ta sig in i bytet. Till det behövs en spets som kan penetrera huden, det är den enklaste sättet. At flå djuret ifråga är väl ganska lämpligt eftersom kläder slits och man behöver nästan alltid remmar osv, det kan man skära från huden. Huden behöver också skrapas ren på insidan och till det behöver man en svängd egg. Köttet behöver styckas så en rak egg är ganska viktig i sammanhanget.

Fisk kan fångas på många olika sätt och med verktyg man kan tälja till. Fisken skall rensas och till det behövs en ganska vass spets.

Skaldjur kan samlas upp och ätas medan man är på jakt, skaldjur i havet likaså. Stenar är bra på att krossa skal.

Det är bra om man kan göra upp eld så ett eldstål vore praktiskt, inte nödvändigt för att överleva, men det gör livet behagligare. Det är även bra att laga till maten på eld samt eld värmer och kläder kan torkas. Finns det någon kniv med inbyggt eldstål? Nåja, flinta går att hitta och då blir ju kniven eldstål. Kvarts funkar hyggligt, svavelkis mycket bra.

Jag skulle söka mig till kusten, gärna saltvattenkust eftersom jag inbillar mig att där finns en större tillgång, och variation, av föda för min överlevnad. Jag skulle röra mig en mil inåt landet för jaktturer men troligtvis mesta delen av tiden vara 1-2 kilometer från havet. En sötvattensjö 1-2 kilometer inåt landet hade inte varit helt fel.

Nå, en spets att penetrera med, både hudar och fiskbukar, (samt borra hål med), en kurvig del att flå med och att skrapa ren hudar med och en rak egg att skära, stycka och tälja med. Kan jag använda kniven till att fälla slanor med (större virke än så behöver jag inte för min överlevnad) så är det positivt, dock ej nödvändigt.

Yxa, kukuri osv funkar alltså inte för min överlevnad, jag behöver en vanlig enkel Mora med rött skaft och ca 12 cm blad. Med den överlever jag - om huvudet funkar någorlunda normalt så att jag kan använda den – och aldrig, aldrig, använder jag den till det den inte är avsedd för, jag måste liksom vara rädd om den, är jag inte det så dör jag ju.

Har jag fel?

Thomas
 
Om man tänkt sig att överleva i alla klimatzoner och är begränsad till enbart ett eggverktyg så tror jag att man i första hand skall tänka på mat, inte att hugga ned träd, slanor och annat. Maten måste prioriteras, utan den orkar man inte hugga ned träd osv.
Vad för mat finns det då tillgång till? Jag ser enbart på vad som finns i naturen, rån av ICA-affär räknas inte.

Animalisk föda, fisk, skaldjur (ägg) + andra ätbara skaldjur.
Det finns många sätt att skaffa sig animalisk föda, jakt, fällor osv. Jakt kan utföras med spjut, pilbåge och fällor kan byggas. Det behövs ingen stor kniv till att göra en pilbåge, inte heller till fällor, snaror osv.
När man då väl har fått tag på sitt byte med någon av metoderna så måste man kunna ta sig in i bytet. Till det behövs en spets som kan penetrera huden, det är den enklaste sättet. At flå djuret ifråga är väl ganska lämpligt eftersom kläder slits och man behöver nästan alltid remmar osv, det kan man skära från huden. Huden behöver också skrapas ren på insidan och till det behöver man en svängd egg. Köttet behöver styckas så en rak egg är ganska viktig i sammanhanget.

Fisk kan fångas på många olika sätt och med verktyg man kan tälja till. Fisken skall rensas och till det behövs en ganska vass spets.

Skaldjur kan samlas upp och ätas medan man är på jakt, skaldjur i havet likaså. Stenar är bra på att krossa skal.

Det är bra om man kan göra upp eld så ett eldstål vore praktiskt, inte nödvändigt för att överleva, men det gör livet behagligare. Det är även bra att laga till maten på eld samt eld värmer och kläder kan torkas. Finns det någon kniv med inbyggt eldstål? Nåja, flinta går att hitta och då blir ju kniven eldstål. Kvarts funkar hyggligt, svavelkis mycket bra.

Jag skulle söka mig till kusten, gärna saltvattenkust eftersom jag inbillar mig att där finns en större tillgång, och variation, av föda för min överlevnad. Jag skulle röra mig en mil inåt landet för jaktturer men troligtvis mesta delen av tiden vara 1-2 kilometer från havet. En sötvattensjö 1-2 kilometer inåt landet hade inte varit helt fel.

Nå, en spets att penetrera med, både hudar och fiskbukar, (samt borra hål med), en kurvig del att flå med och att skrapa ren hudar med och en rak egg att skära, stycka och tälja med. Kan jag använda kniven till att fälla slanor med (större virke än så behöver jag inte för min överlevnad) så är det positivt, dock ej nödvändigt.

Yxa, kukuri osv funkar alltså inte för min överlevnad, jag behöver en vanlig enkel Mora med rött skaft och ca 12 cm blad. Med den överlever jag - om huvudet funkar någorlunda normalt så att jag kan använda den – och aldrig, aldrig, använder jag den till det den inte är avsedd för, jag måste liksom vara rädd om den, är jag inte det så dör jag ju.

Har jag fel?

Thomas
Nej Thomas, du har inte fel, du är rätt ute i dina tankar, det har du fint beskrivit i ditt inlägg
som visar på en djup seriös inställning till ett verktyg som kniven är, och vad den ska användas till.
Det där att stycka ved till bitar är ett senare påfund, (Vedstadens iinförande, som kräver en viss vedstorlek) som jag inte följer, jag eldar ofta med långa bitar som jag skjuter ihop vartefter, (till allas förtret).
Förlåt alla kakelugns, kamineldare.....Jag vet att många på utsidan som frenetiskt kapar o klyver ved i max30 cm bitar till elden för att dom av någon anledning tycker att det ska va så...
 
Senast ändrad:
Alltid lika jobbigt när människor glider av ämnet så grovt. Jag har redan kunskapen och den praktiska erfarenheten för att kunna överleva i alla klimatzoner. Det jag bad om hjälp om är det huggverktyg (inte kniv) som skulle kunna hjälpa absolut mest (där en kniv inte räcker till). Te x hugga / såga grenar, rensa vegetation, skaffa underlag, etcetera etcetera.

PS: Överhuvudtaget skulle jag välja min F1, den slår allt.
 
Yxan är ultimat vilket folk redan visste på stenåldern... utan yxan skulle vi inte sitta här idag. Med en yxa kan man hugga hur stora träd som helst men samtidigt grovtälja en sked vilket säger allt. Men om jag skulle lida av svåra tvångstankar att hugga ner all ris och kvist som jag tvunget måste gå igenom istället för att gå runt så skulle jag välja en jättestor kniv.
 
Yxa...alla dagar!

En yxa med förhållandevis lätt huvud och nogorlunda hanterbart skaft tror jag vinner i alla lägen.

Ett strålande exempel på hanterbarhet och mångsidighet tycker jag är gränsfors minsting.
Den väger ynka 0,3 kg men med viktfördelningen på en yxa för man ända nog med kraft för allt annat än regelrätt trädfällning och även detta går med lite mer tid.
Beroende på hur många som delar på samma yxa, hur man bär/färdas och vilka mer exakta användningsområden man har kan kanske man finna det lämpligt att gå upp i storlek.
Sen är ju den minsta storleken på yxa kanske en lite annan grej i mina händer och packning (160cm) än i n¨gons som vandrar dryga 190cm över jorden...

Jag har länge stått i valet och kvalet om jag ska skafta om min hultafors som jag tycker har lite väl kort skaft, men än så länge har den fått behålla sina ca 25cm å den går in som en smäck i en höftficka på min större rygga mycket bra.

Ända tillfället då jag kan tänka mig att en lång ägg skulle vara till större nytta är för att röja väg genom tät vegetation, men det är "bara" en tropiksak i mina ögon...inget för mig med andra ord.

/F (OT : förövrigt vidmakthåller även jag att min F1a är nått av det bästa som finns på KNIV-fronten, även om min är bättre än de flesta då min har rts-34 och inte vg-10)
 
Förlåt min grova miss av ämnet…

Min tanke var naturligtvis att om verktyget ifråga skulle vara 100% funktionellt så måste du äta, det är det viktigaste.

Om det skall användas i alla olika klimatzoner så hinner du inte röja, såga osv, du har fullt jobb med att ta dej till alla olika klimatzoner - och så skall du ju ha mat under tiden.

Bygger du nåt som du kan bo i - så måste du ju stanna där - och då skrämmer du bort allt vilt från området = inge käk. Då måste du flytta därifrån. Lika bra att röra sig hela tiden för då hittar du mat också…

Thomas
 
Yxan är ultimat vilket folk redan visste på stenåldern... .

kanske beror på att det är svårt att göra en kniv av sten? :)

Bygger du nåt som du kan bo i - så måste du ju stanna där - och då skrämmer du bort allt vilt från området = inge käk. Då måste du flytta därifrån. Lika bra att röra sig hela tiden för då hittar du mat också…

bättre att fiska och plocka bär och svamp då det är lättare att få tag i än vilt... och då behöver man inte flytta så ofta. dessutom kan det vara skönt med ett litet skydd om det ösregnar.
 
En yxa med förhållandevis lätt huvud och nogorlunda hanterbart skaft tror jag vinner i alla lägen.
Det här påståendet är inte korrekt. Det finns stora knivar/huggare osv som pga sin balans och viktfördelning i vissa situationer är avsevärt effektivare än en vältillverkad yxa med samma tyngd.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Liten yxa? Överlevnad 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.