Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars

direkt när jag köpte min första lilla fiskars yxa tänkte jag att hålutrymmet, i skaftet, var perfekt för att förvara en kniv i. det blev ju kanske inte så kul med en halvt nerstucken gammaldags morakniv (enda jag hittade som fick plats) men dock funkis.

såg nu att jula tagit in en gerber variant som är konstruerad på exakt det sätt jag önskade.

http://www.jula.se/yxa-gator-combi-137822

http://www.jula.se/jakt-fritidsyxa-x5-480-g-138220

tre frågor:

1. är det någon som vet om det är samma stål och material i dom båda yxorna?

2. nån här som har gerber varianten och kan ge några synpunkter?

3. det står taiwan på både yxa och kniv från gerber, hade för mig att gerber hade sin tillverkning i annat land, nån som har koll på vad detta innebär

direkt när jag köpte min första lilla fiskars yxa tänkte jag att hålutrymmet, i skaftet, var perfekt för att förvara en kniv i. det blev ju kanske inte så kul med en halvt nerstucken gammaldags morakniv (enda jag hittade som fick plats) men dock funkis.

såg nu att jula tagit in en gerber variant som är konstruerad på exakt det sätt jag önskade.

http://www.jula.se/yxa-gator-combi-137822

http://www.jula.se/jakt-fritidsyxa-x5-480-g-138220

tre frågor:

1. är det någon som vet om det är samma stål och material i dom båda yxorna?

2. nån här som har gerber varianten och kan ge några synpunkter?

3. det står taiwan på både yxa och kniv från gerber, hade för mig att gerber hade sin tillverkning i annat land, nån som har koll på vad detta innebär

1) Jag kollar upp och återkommer. Det är rätt så svårt att få information från Gerbers svenska sida. Jag brukar titta på amerikanska återförsäljares sidor när jag behöver gerber-info.

3) De har precis som de flesta mycket av sin tillverkning i Asien. En del av deras utrustning görs även i Kina.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Yxans huvud är smitt, förmodligen i ett låglegerat eller olegerat kolstål, med största sannolikhet något i stil med AISI 1060/1070.

Kniven är i rostfritt. Eftersom Gerber idag ägs av Fiskars-koncernen så kan man förmoda att stålet är det samma som i fiskarsknivar med liknande funktion, dvs det på licens tillverkade kinesiska AISI 420J2.

~Paul~

Jag har kompletterat min Gerber Gator Combi med ett i handtaget infällt eldstål. Då har man allt i ett så att säga...
Jag körde yxan genom röntgenapparaten på jobbet för att utröna var/vad som satt inne i skaftet, och var man fritt
kunde fräsa ut ett spår för att plasta fast eldstålet i...

Jag tipsade Gerber/Fiskars om idén/lösningen - men det ser inte ut som om de tagit upp den (ännu?).
Ska försöka lägga upp en bild på/länk till min Photobucketyta, men det lär bli efter editeringstidens utgång
så det får väl bli i ett separat kompletterande inlägg...

OK, efter det att bilderna togs så finlirade jag litegrann och filade av de skarpa ändarna etc - men här är den :

Bilagor

• Gerber axe+knife with Fire-steel-72dpi.jpg
    Gerber axe+knife with Fire-steel-72dpi.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,705
Men tycker du inte att det blir lite obekvämt att svinga yxan med tanke på att man greppar yxskaftet precis över tändstålet?
~Paul~
Före filningen var det inte bekvämt, men efter nedfilningen av ändarnas kanter så har det inte varit något att bry sig om.
Och dessutom: Yxan är så himla liten att den i princip inte 'svingas', man använder den mer som en stor tung kniv...

Och med den här allt-i-ett samlingen i bakluckan så har man ju alltså möjligheten att:
Klubba ihjäl den påkörda haren (med yxnacken), Flå sagda hare (med kniven), Spänta upp en rejäl hög med "ved"
(med yxhuvudets egg), Skrapa fyr i högen (med knivbladets baksida+eldstålet), Grilla haren (på en 'pinne' ordnad
med yxa+kniv). ;)

Det är ju alltid det svåraste bedömningsläget. Det trista med harpest är ju att den tar ätarens hjärna först. Ibland kan det ju kvitta!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips