Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-)

Ska köpa sovsäck till flickvännen. Tror hon är typ 160-165 cm lång och "normalfrusen" av sig. Ska användas under sommarhalvåret men vore väl bra om det stod emot eventuella köldknäppar nattetid. Tänker comforttemp på kanske +5, cirka.
Låg vikt är viktigt. Dun ska det vara. Pris mindre viktigt.

Någon som har några bra tips?
Bring it on!

Marmot gör alltid bra sovsäckar, kika på deras Womens Angel fire den vet jag att den passar kvinnor med och är varm har några såna i familjen för 3 säsong bruk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har själv köpt en varsin Mountain hardware Phantom 32 till mig och min flickvän på rea rätt så nyligen. den verkar stämma in väldigt bra på din beskrivning.

800 fillpower och 630g för regular.
komf +3 (dam), lim -2 (herr)

Tyvärr har jag inte hunnit testa den på riktigt än. Men ska till fjälls nästa helg så då får man väl se hur den står sig runt nollan. Kan återkomma då.

Vet att många förespråkar att beställa säckar från polen. Brukar vara bra pris men håller man utkik på nätsidor så kör de kampanjer nästan hela tiden.

Lycka till med säckköp.

+5 Komfort tycker jag är för dåligt för den användning du beskriver och det är stor risk att hon kommer att vakna och frysa på småtimmarna. Marmot Angelfire är ett bra tips (Wm regular är ligglängd 168-169cm vilket borde pass bra), vill ni gå upp i dunkvalitet kan Marmot Helium vara ett tips.

Tack för alla svar!

MHW phantom 32 verkar ju passa riktigt bra enligt mina önskemål. Hittar dock bara long-varianten när jag kikar runt, vilket känns lite onödigt.
Funderar annars på MHV spark ( http://m.addnature.com/mountain-hardwear-phantom-spark-sleeping-bag-regular-fiery-red-485664.html ) som verkar vara ett liknande alternativ.

Att gå ner lite i komforttemp och välja Angel fire är också ett alternativ. Nackdelarna är väl i så fall att den väger ett halvkilo mer och att jag är lite tveksam till hur flickvännen skulle ställa sig till färgen... (Utseende är ju viktigt när man ligger i ett mörkt tält ute i vildmarken! 😉)

Att beställa från utlandet blir lite tight i tidsschemat. Behöver ha säcken rätt snart (födelsedagspresent).

Jag är övertygad om att färgen har mindre betydelse än värmen, dvs jag tror inte hon uppskattar om du köper en för sval sovsäck;)
Då jag på en sommar vandring i fjällen klarar mig med min Marmot Hydrogen ner till några plus grader skulle vare sig min hustru eller dotter acceptera detta utan vill ha med sig varmare sovsäckar. En sovsäck kring 30F blir nog för tunn, hellre satsa mer säkert på en 15F säck om du tittar på amerikanska märken. Det är mycket lättare att ventilera en lite för varm sovsäck de nätter det behövs än att försöka sova sig frysande genom nätterna.
Om du är villig att lägga så mycket som +3000 kr för sovsäck en finns det ett stort urval av fina sovsäckar. Det behöver inte vara en specifik dammodell utan en unisex modell i regular funkar fint. Tänk på hur hon sover, dvs sover hon på sidan och vill röra sig i sovsäcken en väljer du en lite vidare modell än om hon sover på rygg och vänder sig med säcken. Hellre välja en sovsäck som är några gram tyngre och hon blir nöjd än jaga gram på en för kall sovsäck i klaustrofobisk skärning.

Hon är definitivt en sido-sovare. Huruvida hon rör sig i eller med sovsäcken har jag dock ingen aning om.
Inga problem att gå över 3000 kr men Apachen var nog lite i dyraste laget (köper jag den så kommer hon att misstänka att jag varit otrogen).

Marmot Helium som rekommenderades känns intressant. Även http://www.addnature.com/mountain-equipment-ws-helium-600-regular-neptune-458126.html skulle kanske kunna vara ett alternativ(?).

Är lite orolig att jag blir medrykt och köper för varmt. ;-) Ska ju gärna funka till sommarens eventuella skärgårdspaddlingar också...

Hon är definitivt en sido-sovare. Huruvida hon rör sig i eller med sovsäcken har jag dock ingen aning om.
Inga problem att gå över 3000 kr men Apachen var nog lite i dyraste laget (köper jag den så kommer hon att misstänka att jag varit otrogen).

Marmot Helium som rekommenderades känns intressant. Även http://www.addnature.com/mountain-equipment-ws-helium-600-regular-neptune-458126.html skulle kanske kunna vara ett alternativ(?).

Är lite orolig att jag blir medrykt och köper för varmt. ;-) Ska ju gärna funka till sommarens eventuella skärgårdspaddlingar också...

Marmot Helium har fillpower 800 - 850 medan ME Helium har fillpower 725. Det är en ganska stor skillnad till Marmots fördel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips