Ytbehandla Kåsa

Hej ! Jag har några trärena kåsor som jag vill behandla smart. Det finns hundratals tips på nätet, men jag vill kolla om de har kommit ngt nytt.

Linolja, danish oil etc. vill jag inte använda
Paraffinolja tycker jag släpper (jag dricker inte enbart kaffe i mina kåsor), så det simmar omkring "fettbubblor" i vattnet el. ölen.
Bara kaffe säger en del, men jag vill gärna ha en snygg utsida

Någon som har ett bra tips?
 
Min kåsa

är behandlad på insidan med nån tysk gucka enligt slöjdaren skall det ge minimal smak och det tycker jag stämmer om jag jämför med andra träkåsor. Vet dock inte vad den bruna tyska guckan består av. Foto Jenny Rosenius.

Thure
 

Bilagor

  • pic_156931_maxi.jpg
    pic_156931_maxi.jpg
    144.7 KB · Visningar: 5,407
är behandlad på insidan med nån tysk gucka enligt slöjdaren skall det ge minimal smak och det tycker jag stämmer om jag jämför med andra träkåsor. Vet dock inte vad den bruna tyska guckan består av. Foto Jenny Rosenius.

Thure

Ha ha! Vad heter slöjdaren, han kanske törs avslöja vad den tyska guckan finns att köpa
 
Minns tyvärr inte

pratade med honom för ca 20 år sedan i telefon (han bor i Jämtland) när jag tappat kåsan i isen och den fått en spricka.

Kåsan köptes på hemslöjdens butik Kungsgatan i Stockholm.

Thure
 
Precis som med gevärsstockar så oliv eller rapsolja, gevärstockarna brukar få rå linolja, första veckan smörjer man varje dag, första månaden en gång i veckan och därefter en gång vid behov. Överflödet torkas av efter natten. Oljetrasor kan självantända när trasorna oxideras. Plåtburk utomhus eller bränn upp dem.
Fin kåsa, sköt den väl.
 
Vad min kosa är behandlad med från början vet jag inte, fick dock instruktioner av mannen jag köpte kosan av. Ingen ytterligare behandling med olja, aldrig diskmedel utan bara skölja av med vatten. Det gick bra att behandla den/ ta sig en god whisky ur den emellanåt, annars är det bara kaffe eller vatten som gäller för min del. Kosan har jag alltid med mig på mina fisketurer och vandringar och har följt rådet att inte olja in den ytterligare, den är sisådär en 10- 12 år. Bilden på den är från förra sommaren uppe vid Grövelsjön.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    95.9 KB · Visningar: 5,472
Paraffinolja är väl det självklara svaret, ingen smak eller lukt. Men den behöver underhållas emellanåt eftersom det "svettas" ut. Något jag funderat på ett tag är om det är värt att gå över till hårdvaxolja, dyrt som attan men lystret som träet får är svårslaget.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.