Yngst på Kungsleden

Sanningen är att jag är ganska trött på hysterin kring att lyckas baxa upp den yngsta personen på Everest eller vad det nu är som krävs för att hamna på förstasidorna. Så det är väl risk för att jag hamnar i samma vägdike själv nu.

Sanningen är väl också att jag är lite stolt över att min son har gått hela Kungsleden i sommar. Bakgrund finns här:

Därifrån till frågan som gör att jag riskerar att hamna bland andra föräldrar som piskar allt yngre barn till allt konstigare saker:
Är det någon som känner till någon yngre person som gått hela Kungsleden solo? Både han och jag är väl medvetna om att detta inte påverkar hans prestation ett smack, men det kan ju vara kul att veta.

Någon som vet?

Jörgen

Kan tyvärr inte bidra med något kunnande i den aktuella frågeställningen. Vill bara säga det att det är gott gry i grabben oc h samtidigt gratulera honom till prestationen.

Lars Östlin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Läste nyligen om en flicka på 10 år som gått en led på 400 mil, i och för sig med sina föräldrar. Men jag tycker det var ganska tufft.

Någon solovandring har våra barn inte gjort men vi har gått hela Kungsleden, i fem etapper på fem somrar, med vår barn. Sonen var 6 år när han började och 11 år när vi kom i mål i Abisko. Dottern är två och ett halvt år äldre. Sonen har fortsatt att vandra med oss tills nu i sommar då han som 18- åring gick sin första solovandring Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi- Kebnekaise (med topptur längs östraleden och guide) och sen ner till Nikka. Dottern är nog intresserad men får inte sommarveckorna att räcka till.

Hejsan!
Har en kompis som gick hela STFs Kungsleden solo i somras. Han började precis trean i gymnasiet (är 17).
Kolla här: https://www.facebook.com/pages/Kungsvandring-2011/178012962231198?sk=wall

Kul, de var tydligen på banan nästan samtidigt. Jakob började vid månadsskiftet och var förmodligen nästan framme när Timothy började gå. Jakob har också börjat trean, är tydligen några månader äldre och har fyllt 18 (i maj). Bar Timothy med sig all mat för hela turen eller provianterade han längs vägen?

Jörgen

Är utsidan nu gammelmedia där vi äldre diskuterar de yngres bedrifter, då dessa själva uppenbarligen inte är här. Fan vad gammal man känner sig.

Tusan också. Jag var 19 när jag gjorde det 2001. Tog mig dessutom 19 dar. Bästa (och värsta) jag gjort hittills i livet helt klart!

Magnus

Kul, de var tydligen på banan nästan samtidigt. Jakob började vid månadsskiftet och var förmodligen nästan framme när Timothy började gå. Jakob har också börjat trean, är tydligen några månader äldre och har fyllt 18 (i maj). Bar Timothy med sig all mat för hela turen eller provianterade han längs vägen?

Jörgen

Tjena! Vill minnas att han provianterade någon stans vid mitten :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips