XXL snart i konkurs?

Jag har inte så ofta handlat något på XXL, och då bara för att det visade sig att det var billigast där. Hade nu en liten rabattcheck innestående och kunde handla ersättning för gas/utlösare till uppblåsbara flytvästar som behövde bytas till nya pga utgångsdatum. Billigaste jag hittade var XXL, samt då några tior i rabatt och gratis frakt när jag hämtade på vägen då jag passerade.

Men jag håller med om att när jag behöver personalens hjälp går jag bara till vissa butiker, det gäller mest utprovning av t ex skidor, skor eller cykelreparations-butiker som kan de föråldrade måtten som mina har. Eller när jag verkligen vet vad jag vill ha och hittat någon som också säljer det i butiken, då går jag dit.

Mycket finns ju nästan enbart på nätet när det knappt finns en enda fysisk butik där företaget har försäljning, numera.
 
Om vi backar bandet till sent 60 elr tidigt 70-tal, så var ju inte bageriet, mjölkbutiken, posten, banken etc, bara en typ butik/bank elr post. Det var ju även en mötesplats, där man träffades, bytte åsikter mm. Idag är de flesta butiker en typ av självbetjäning där personalen står vid kassan och visar hur du ska dra ditt kort typ..
(Ok finns vissa specialbutiker med annat tänk)
Ta livsmedelskedjorna som ex. Där finns personal vid kassan, övrig personal uppdaterar/fyller på hyllorna. Men de ger ofta svar på när man frågar om en vara, vart den finns.

Då jag för mer än 50 år sedan började min bana i en klädbutik (OK i en mindre stad där alla kände alla) Där va inte första frågan vad dem var i behov av, utan mer om typ " ska du på träningen i kväll, va? e de dragspelstämma till helgen?"
De flesta butiker var mer som en social mötesplats.
Men det hände att ngn kom in och ville ha hjälp. " Jag ska på bröllopp i helgen, har en mörkblå kostym, kan du fixa skjorta å slips till de". (han var inte brudgummen)

Oavsett yrke har jag alltid stått upp för service. Kan idag komma in i en butik, där jag genast känner, "den där skulle troligtvis göra sig bäst på lagret"
Bara bjuda på ett leende, kostar inte nåt. Men kan ge så mycket tillbaka.

Mitt sista jobb i en klädbutik hade jag i Karlstad.. på den tiden stängde man butikerna kl 18.
kl 17.55 (ej lördag) började samma person att blinka med lamporna för att påvisa för kunderna, att vi stänger nu!!! Service???
Känn på den du Jazzy...haha Karlstad i ett nötskal elr ... skojar bara..
Det har funnits en del rara butiker Karlstad, men jag tror att de tog död på sig själva. 🙂
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det jag haft svårast för ang personal, är när jag i förväg valt ut en produkt jag vet finns i lager. Jag har i förväg kollat att prestanda och egenskaper lever upp till kraven. Och så står ett försäljaravskum och försöker övertala mig att köpa något annat. Och envisas fast jag indikerat att jag inte är intresserad. Det blir ofta tydligt att jag kan produkten och även produktutbudet bättre än försäljaren.
Liknande händer oftare än man skulle tro, när man är tekniskt intresserad och väl förberedd.

/John
En gång när jag skulle handla terränglöpningsskor i en butik började jag med att berätta att jag ville ha skor utan Gore Tex. Likväl försökte försäljaren övertala mig att välja Gore Tex-skor. Gång på gång frågade han om jag inte ändå skulle välja ett par med Gore Tex. Till sist sa han "Du vill verkligen inte ha skor med Gore Tex."
 
En gång när jag skulle handla terränglöpningsskor i en butik började jag med att berätta att jag ville ha skor utan Gore Tex. Likväl försökte försäljaren övertala mig att välja Gore Tex-skor. Gång på gång frågade han om jag inte ändå skulle välja ett par med Gore Tex. Till sist sa han "Du vill verkligen inte ha skor med Gore Tex."
Därför går man till butiker där de lyssnar på kunden istället för att de som vill sälja det de tycker att kunden ska ha.
 
Grovt räknat och mycket generaliserat, och med massvis av undantag, mixar och cross-over-varianter, sà finns det två typer av kunder:
  1. De som ständigt letar efter det lägsta priset – efter reor, kampanjer och fynd. Denna typ av kund handlar där det är mest fördelaktigt prismässigt, oftast online eller i stora köpcentrum utanför stadskärnan.
  2. De som föredrar att hitta en bra produkt i en specialiserad butik. Ofta är den här personen villig att betala lite mer – inte bara för att kunna se, prova och diskutera produkten med en expert, utan också för att de känner en viss sorg över att den här typen av butiker försvinner från stadskärnorna, som en del av stadens gentrifiering.


    Sedan starten har XXL främst riktat sig till konsumentgrupp 1 – prismedvetna kunder – genom att erbjuda låga priser i kombination med ett relativt brett sortiment. Strategin har liknat en fysisk version av en enorm onlinebutik. Affärsidén har varit att arbeta med små marginaler, aggressiva priser och snabb, oorganisk expansion genom att öppna många nya butiker runt om i Skandinavien.

    Tanken har varit att denna modell gradvis skulle eliminera konkurrenterna. Det har dock inte blivit verklighet – konkurrensen finns kvar, samtidigt som XXL nu står inför en krympande sportmarknad, fortsatt låga marginaler, stora varulager och mycket höga fasta kostnader i form av butiksytor och personal. Det är kostnadsstrukturer som onlineaktörer i betydligt mindre grad behöver hantera.

    I maj detta år tog den brittiska koncernen Frasers Group över ägandet av XXL och planerar nu en omfattande omstrukturering, med kraftiga kostnadsbesparingar – bland annat genom att stänga butiker och säga upp personal. Huruvida de kommer att lyckas att fà XXL pà fötter igen är osäkert; det verkar till och med som om de själva inte är helt övertygade.


    Att enbart konkurrera med pris är sällan en hållbar strategi. När man har små marginaler och höga fasta kostnader krävs det inte mycket för att affärsmodellen ska börja vackla – en mindre efterfrågeminskning kan få stora konsekvenser. Dessutom är kunderna i det prismedvetna segmentet ofta illojala och snabba att byta leverantör för att hitta det billigaste alternativet. Det gamla talesättet att man inte bör konkurrera enbart på pris – eftersom det förr eller senare alltid dyker upp någon som är billigare – känns relevant i detta sammanhang.

 
Strategin har liknat en fysisk version av en enorm onlinebutik. Affärsidén har varit att arbeta med små marginaler, aggressiva priser och snabb, oorganisk expansion genom att öppna många nya butiker runt om i Skandinavien.

Tanken har varit att denna modell gradvis skulle eliminera konkurrenterna. Det har dock inte blivit verklighet – konkurrensen finns kvar, samtidigt som XXL nu står inför en krympande sportmarknad, fortsatt låga marginaler, stora varulager och mycket höga fasta kostnader i form av butiksytor och personal. Det är kostnadsstrukturer som onlineaktörer i betydligt mindre grad behöver hantera.
XXL har haft ett brett men grunt sortiment, där de lockat med lågt pris på kampanjvaror av kända varumärken. Jag kom t ex över ett par Meindlkängor för 1200 spänn och en Haglöfsryggsäck, också för halva priset. Men den som har mer specifika behov, eller söker en high-endprodukt hamnar ändå på näthandeln. Svårt att se detta som ett fungerande koncept. Att Stadium klarat sig bättre förklarar jag med att det nästan är renodlade klädbutiker, plus lite "tennisbollar".
 
Malindo! Det var längesen :)
Hejsan svejsan, ja, haha, det var det! :)
XXL har haft ett brett men grunt sortiment, där de lockat med lågt pris på kampanjvaror av kända varumärken. Jag kom t ex över ett par Meindlkängor för 1200 spänn och en Haglöfsryggsäck, också för halva priset. Men den som har mer specifika behov, eller söker en high-endprodukt hamnar ändå på näthandeln. Svårt att se detta som ett fungerande koncept. Att Stadium klarat sig bättre förklarar jag med att det nästan är renodlade klädbutiker, plus lite "tennisbollar".
Näthandeln har den fördelen att den ofta är uppkopplad mot leverantörernas lager, vilket gör att de kan sälja ett stort antal produkter (ett bàde brett och djupt utbud) utan att själva behöva ha dem i lager. Det innebär en betydande fördel när det gäller risk, finansiering, rörelsekapital osv. Ett brett sortiment, litet eget lager och jämförelsevis låga fasta kostnader är nyckelfaktorer.

Men frågan är om det verkligen är önskvärt att all handel på sikt ska ske via nätet, miljömässigt, trivselmässigt, socialt etc etc

Själv handlar jag aldrig online om jag kan hitta varan i den stad jag bor i – antingen om butiken har den i lager, eller kan beställa den åt mig. Men så är jag ju en typisk gammaldags kuf och gnällspik. ;-) (Å andra sidan har tyvärr butiksdöden lett till att många fina, gamla specialbutiker har försvunnit, vilket gör att man numera ofta måste leta efter udda och speciella prylar just på nätet.)

"If you want to have local shops in your neighborhood tomorrow, buy there today!" :)
 
Senast ändrad:
Är inte helt lätt att få till men många butiker får nog få kunder för att de inte har tillräckligt med varor.

Är en del gånger jag har försökt köpa saker lokalt för att jag vill se och känna på produkterna men efter att ha använt tid på att gå runt i affärer utan att hitta det jag vill ha så kommer man fram till att det är mycket lättare och tar mindre tid att köpa på nätet.

Ett annat exempel är om man bor i en förort till Stockholm och vill köpa något i den lokala expert butiken Allewalls på Kungsgatan så kostar det både tid och pengar att bara ta sig ditt.
 
En trend jag tycker mig se är ju att friluftsbutiker idag tenderar att ha 90% kläder och skor. Går jag in på t.ex. Intersport för att kolla på friluftsgrejer så får man nästan leta efter den där enda hyllan i ett hörn som har friluftsgrejer.

Jag misstänker att den främsta anledningen där är att på kläder har man större marginaler, och dessutom är det större efterfrågan (campingkök köper man kanske en gång vart tionde år, ny jacka köper man kanske varannat år).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips