XT vs Nexave

hej

Jag undrar helt enkelt vilka komponenter som är bäst lämpade till långfärdscykling ( lång ) XT eller Nexave? Berätta gärna om för och nackdelar!! (mestadels på asfalt)

Mvh Lars
 
Jag förstår inte riktigt frågan - vilka komponenter är det du undrar över. Bromsar och pakethållare tycker jag är ytterst relevant om de är bra eller inte, växlarna kan vara vilka som helst så länge de går att använda (dvs. kedja och kransar inte utslitna och växlarna inte sneda).

En stor fördel är att kunna ställa om till friktionsläge i växelreglaget, fast det vet jag inte om varken XT eller Nexave har (förr fans utmärkta XT-tumreglage med den möjligheten).

Nexave är för övrigt en serie med olika komponentgrupper med t ex tre olika sorters bromssystem.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
XT

tibet; sa:
hej

Jag undrar helt enkelt vilka komponenter som är bäst lämpade till långfärdscykling ( lång ) XT eller Nexave? Berätta gärna om för och nackdelar!! (mestadels på asfalt)

Mvh Lars

Nexave har integrerat broms/vaexelhantag vilket jag ser som nackdel om det gaar soender, vilket det gjorde foer mig. Numera koer jag paa XT genom hela cykeln och finner en avsevaerd kvalitetsfoerbaettring.

MVH
Hakan
 
ipg289h; sa:
XT är en bättre grupp, mer slitstark o precis

hsalberg; sa:
Nexave har integrerat broms/vaexelhantag vilket jag ser som nackdel om det gaar soender, vilket det gjorde foer mig. Numera koer jag paa XT genom hela cykeln och finner en avsevaerd kvalitetsfoerbaettring.

Som jag skrev - Nexave är inte en komponentgrupp utan en hel serie. Toppgrupperna i Nexave-serien har inte integrerat broms-/växelhandtag och har troligtvis en finish lik XT, även om jag har svårt att se vari kvalitetsförbättringarna blir i praktiken när man byter upp sig en komponentgrupp. Ja - känslan och exaktheten är bättre, vilket förstås är bra under pressade situationer eller mycket hårt slitage - men vid normal långcykling kan inte det spela särskilt stor roll.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag kanske är naiv, men så länge jag tror att delarna håller så ser jag inget problem. Bromsar är relevant, men när det gäller växelsystem är väl ändå huvudsaken att det går att växla - och det gör det så länge kedja och kransar är fräscha.
 
kaw; sa:
Jag kanske är naiv, men så länge jag tror att delarna håller så ser jag inget problem. Bromsar är relevant, men när det gäller växelsystem är väl ändå huvudsaken att det går att växla - och det gör det så länge kedja och kransar är fräscha.

Frågan är just det hur länge de håller? Man kan komma långt på en militärhoj för 300 kronor. Själv skulle jag inte använda nexave komponenter annat än i nödfall.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bromsar skulle vara (mer?) relevant. V-bromsar är oerhört kraftfulla, så kraftfulla att de lätt äter upp fälgarna om det är smutsigt eller hjulet inte är perfekt rakt. Ska man åka i bergig terräng med bagage är fälgarna den kritiska faktorn.

Per
http://www.lowdin.nu
 
jag har..

Jag har den grupp komponenter av Nexave som, enligt cykelförsäljaren, är bäst lämpad för touringcykling! Han säger att gruppen är likvärdig med XT...vad säger ni? Ska jag byta?

MVH Lars
 
Re: jag har..

tibet; sa:
Jag har den grupp komponenter av Nexave som, enligt cykelförsäljaren, är bäst lämpad för touringcykling! Han säger att gruppen är likvärdig med XT...vad säger ni? Ska jag byta?

Växlar Nexave bra, och du är nöjd, så finns knappast något skäl att byta.

XT är en utpräglad MTB produkt, som är ganska stryktålig och som man kan använda på väg. Val av komponenter har mycket att göra med var man ska hoja. När vi varit på långturer har de antingen varit i länder med i varje fall delvis usla vägar eller också har vi kombinerat med "singletrack", och då vill man gärna ha den bredd o precision som en bättre MTB grupp har. Brukar ha xt-kompaktklingor, o vevarmar, men xtr bakväxel.

Hade f ö strul med en xt framväxel i Ladakh. Den pajade så jag fick lyfta kedjan mellan klingorna i 70 mil. Det var inte hela världen eftersom landskapet var sådan att antingen åkte man uppför el nerför.

Per

http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
 
Lagervare!

Jeg syklet i sommer en tur på et par mil under seks tusen kilometer. Med XTR. Og vil slutte å bruke XTR, fordi det er veldig vanskelig å finne reservedeler. Jeg vil neste sesong velge den modellen av Shimano som er på lager i sykkelforretninger på små steder i området jeg skal sykle. Jeg husker ikke hva den heter, men tror det er modellen under LX.

For et par år siden sto jeg i Helsinki, på tur rundt kanten av Skandinavia, og fikk ikke deler til mitt XTR-sett. De satte inn en del fra LX, og det fungerte bra, men hvorfor da betale så mye for noe som ikke er nødvendig.

Mer om turene mine på http://www.laboremus.no/olav
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.