Ersättare till Lange XT 130 som passar techbindning?

Mina nuvarande alpinpjäxor Lange XT 130 har varit väldigt sköna och passat min åkning. PIst och offpist, mestadels med korta anmarcher : 1-2h ibland med stighud/skarjärn. Gåläget är också uppskattat då jag ofta åker i Chamonixdalen och då är en dle av skiddagen buss och promenad.
Pjäxorna är formgjutna efter mina fötter på Sanglard, inkl gjutna sulor och väldigt sköna båda att gå och åka i.

Men de har inte fästen för techbindningar i nosen och jag funderar på ersättare som har tech-nos men vad ska jag titta efter?

Jag vill inte ha alltför randonee-betonde pjäxor då mitt huvudfokus är åkningen utför men såklart får de gärna vara lätta och ha en promenadvänlig sula men de ska klara offensiv piståkning också.

Finns något lämpligt att titta efter?

Köper inte pjäxor så ofta så är beredd att lägga en slant för komfort och åkstabilitet.

/Patrik
 
Jag skaffade ett par Technica Cochise 130 förra året och har varit väldigt nöjd med dem. Jag har sen tidigare ett par Lange XT130 med Heads sprutskor för icketurande och ett par Dynafit Khion Carbon för turande, men tycker Cochise nästan ersätter dem båda. Åker mest med Black Crows Camox (både vanliga och freebird-varianten) men har även kört med Head GS RD i hård pist med dem.
 
Technica Cochise 130 är också ett mycket bra val. Jag har haft pjäxor från Technia tidigare, och provade dem innan mina Lange XT Free inhandlades.

Det jag som gjorde att jag valde Lange var att Technia tryckte på anklarna, där det är svårt att trycka pjäxorna. Jag minns att jag hade samma problem med Technia tidigare.

Därför gäller som alltid -- prova och se vad som passar dina fötter.

I slutändan har det blivit så att jag av olika anledningar har tillbringar mer tid i pisten, och då använder ett par Lange RX 130. Vid ren piståkning är de bättre än mina XT.
 
Technica Cochise 130 är också ett mycket bra val. Jag har haft pjäxor från Technia tidigare, och provade dem innan mina Lange XT Free inhandlades.

Det jag som gjorde att jag valde Lange var att Technia tryckte på anklarna, där det är svårt att trycka pjäxorna. Jag minns att jag hade samma problem med Technia tidigare.

Därför gäller som alltid -- prova och se vad som passar dina fötter.

I slutändan har det blivit så att jag av olika anledningar har tillbringar mer tid i pisten, och då använder ett par Lange RX 130. Vid ren piståkning är de bättre än mina XT.

Det var värdefull info för mig som har stora ankelknölar och dessutom en bonusknöl uppe på foten som kan spöka.
Även om jag låter gjuta innerskorna så är det ju bättre med så lagom som möjligt före gjutningen.
Talar än en gång för Lange igen...

Då jag köpte mina befintliga Lange provade jag även några andra märken, minns inte vilka men Lange satt bäst då.
Om alla tillverkare "blivit vid sina respektvive läster" så blir det nog Lange igen...

/Patrik
 
Technica Cochise 130 är också ett mycket bra val. Jag har haft pjäxor från Technia tidigare, och provade dem innan mina Lange XT Free inhandlades.

Det jag som gjorde att jag valde Lange var att Technia tryckte på anklarna, där det är svårt att trycka pjäxorna. Jag minns att jag hade samma problem med Technia tidigare.

Därför gäller som alltid -- prova och se vad som passar dina fötter.

I slutändan har det blivit så att jag av olika anledningar har tillbringar mer tid i pisten, och då använder ett par Lange RX 130. Vid ren piståkning är de bättre än mina XT.

Det du skriver är viktigt, det gäller alltid att prova. Som gammal tävlingsåkare har jag alltid köpt mina pjäxor hos Skifix i Boden och det är värt mycket att köpa hos någon som är duktig på pjäxor. För mig är de aldrig bra direkt från hyllan. En sak som ofta glöms är också innersulan, man bör gjuta en innersula så att foten har bra stöd i pjäxan. (Har btw ett par RX130 också, inte XT som jag råkade skriva).
 
Det du skriver är viktigt, det gäller alltid att prova. Som gammal tävlingsåkare har jag alltid köpt mina pjäxor hos Skifix i Boden och det är värt mycket att köpa hos någon som är duktig på pjäxor. För mig är de aldrig bra direkt från hyllan. En sak som ofta glöms är också innersulan, man bör gjuta en innersula så att foten har bra stöd i pjäxan. (Har btw ett par RX130 också, inte XT som jag råkade skriva).

Ja, jag gjöt sula också i mina nuvarande XT 130 och då hos de namnkunniga Sanglard i Chamonix, många bilder på alpina mästare på de väggarna, med hälsningar som nöjda kunder, inte så mycket dyrare och väl spenderade komfortpengar. Gjorde gjutning efter en halv dags åkning på eftermiddagen så fötterna sällt till sig lite lagom.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Hur tänka med bindningar till Allmountainskidor ? Skidalpinism 1
tango Var köpa nät för mellanlägg till stighudar? Skidalpinism 4
tango Skarjärn till äldre Marker duke? Skidalpinism 2
iBjorn Lagkamrat sökes till Keb Classic! Skidalpinism 0
anje Spänne till slalompjäxa Skidalpinism 0
atua Sällskap till Lyngen. Skidalpinism 2
sinom Tur från Abisko till Keb Skidalpinism 5
squarehead Gratis vintertur till Sarek/Keb Skidalpinism 0
Elin K Samåkning 20/2, fr Grenoble till Serre Chevalier Skidalpinism 2
Charlotte_LL Till Lyngen Skidalpinism 2
vasaloppsdebutanten nikka till kiruna fpl 28/3 Skidalpinism 1
zanna_84 Resesällskap till snön!! Skidalpinism 15
rand Mitt sista hopp? Ny lins till googles!! Skidalpinism 4
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
Britta GF Klister till stighudar Skidalpinism 20
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
StoraBerg Kompisar till Toppturer! Skidalpinism 0
Jonik Plastpjäxa till svenska toppturer Skidalpinism 8
Tidenztand Hjälp: Ska åka till Dizin Skidalpinism 3
kofalla Bilplats till alperna ledig! Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
Flaggan Finns dessa skidor i Sverige till vintern? Skidalpinism 1
silverminken_tomas Skidkompis till våren sökes Skidalpinism 0
krabba74 Skistoppers till Diamir? Skidalpinism 3
madir Stighudar till Elan TMB Vertical Skidalpinism 3
Swedhunk Skidresa till Sälen Skidalpinism 1
tango klisterlappar till Scarpa Denali XT???? Skidalpinism 2
cwmint Dürlings led till Kebnekaise Skidalpinism 1
lassekongo Sällskap till Snasahögarna 26-31/3? Skidalpinism 0
cirkus till chamonix Skidalpinism 2
kallenilsson Bindnigar Till Scarpa Vega Skidalpinism 2
OffPist2000 Vägen till Storulvån och andra oxå Skidalpinism 0
föhl Nöd-spets till carvingskidor Skidalpinism 9
e97jm Skarknivar till telisar, finns det? Skidalpinism 5
mikstr Skidor till Diamir? Skidalpinism 3
ÅK till Åre 25:e Dec Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.