Ersättare till Lange XT 130 som passar techbindning?

Mina nuvarande alpinpjäxor Lange XT 130 har varit väldigt sköna och passat min åkning. PIst och offpist, mestadels med korta anmarcher : 1-2h ibland med stighud/skarjärn. Gåläget är också uppskattat då jag ofta åker i Chamonixdalen och då är en dle av skiddagen buss och promenad.
Pjäxorna är formgjutna efter mina fötter på Sanglard, inkl gjutna sulor och väldigt sköna båda att gå och åka i.

Men de har inte fästen för techbindningar i nosen och jag funderar på ersättare som har tech-nos men vad ska jag titta efter?

Jag vill inte ha alltför randonee-betonde pjäxor då mitt huvudfokus är åkningen utför men såklart får de gärna vara lätta och ha en promenadvänlig sula men de ska klara offensiv piståkning också.

Finns något lämpligt att titta efter?

Köper inte pjäxor så ofta så är beredd att lägga en slant för komfort och åkstabilitet.

/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Lange XT3 130 borde fungera.

Jag har ett par XT Free 130 som har tech-inserts. De har numera ersatts av modellen ovan.

Ja, läser man denna recension låter det som klockrent vad jag söker:

/Patrik
 

avslutat 73229

Avslutat
Jag skaffade ett par Technica Cochise 130 förra året och har varit väldigt nöjd med dem. Jag har sen tidigare ett par Lange XT130 med Heads sprutskor för icketurande och ett par Dynafit Khion Carbon för turande, men tycker Cochise nästan ersätter dem båda. Åker mest med Black Crows Camox (både vanliga och freebird-varianten) men har även kört med Head GS RD i hård pist med dem.
 
Technica Cochise 130 är också ett mycket bra val. Jag har haft pjäxor från Technia tidigare, och provade dem innan mina Lange XT Free inhandlades.

Det jag som gjorde att jag valde Lange var att Technia tryckte på anklarna, där det är svårt att trycka pjäxorna. Jag minns att jag hade samma problem med Technia tidigare.

Därför gäller som alltid -- prova och se vad som passar dina fötter.

I slutändan har det blivit så att jag av olika anledningar har tillbringar mer tid i pisten, och då använder ett par Lange RX 130. Vid ren piståkning är de bättre än mina XT.
 
Technica Cochise 130 är också ett mycket bra val. Jag har haft pjäxor från Technia tidigare, och provade dem innan mina Lange XT Free inhandlades.

Det jag som gjorde att jag valde Lange var att Technia tryckte på anklarna, där det är svårt att trycka pjäxorna. Jag minns att jag hade samma problem med Technia tidigare.

Därför gäller som alltid -- prova och se vad som passar dina fötter.

I slutändan har det blivit så att jag av olika anledningar har tillbringar mer tid i pisten, och då använder ett par Lange RX 130. Vid ren piståkning är de bättre än mina XT.

Det var värdefull info för mig som har stora ankelknölar och dessutom en bonusknöl uppe på foten som kan spöka.
Även om jag låter gjuta innerskorna så är det ju bättre med så lagom som möjligt före gjutningen.
Talar än en gång för Lange igen...

Då jag köpte mina befintliga Lange provade jag även några andra märken, minns inte vilka men Lange satt bäst då.
Om alla tillverkare "blivit vid sina respektvive läster" så blir det nog Lange igen...

/Patrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

avslutat 73229

Avslutat
Technica Cochise 130 är också ett mycket bra val. Jag har haft pjäxor från Technia tidigare, och provade dem innan mina Lange XT Free inhandlades.

Det jag som gjorde att jag valde Lange var att Technia tryckte på anklarna, där det är svårt att trycka pjäxorna. Jag minns att jag hade samma problem med Technia tidigare.

Därför gäller som alltid -- prova och se vad som passar dina fötter.

I slutändan har det blivit så att jag av olika anledningar har tillbringar mer tid i pisten, och då använder ett par Lange RX 130. Vid ren piståkning är de bättre än mina XT.

Det du skriver är viktigt, det gäller alltid att prova. Som gammal tävlingsåkare har jag alltid köpt mina pjäxor hos Skifix i Boden och det är värt mycket att köpa hos någon som är duktig på pjäxor. För mig är de aldrig bra direkt från hyllan. En sak som ofta glöms är också innersulan, man bör gjuta en innersula så att foten har bra stöd i pjäxan. (Har btw ett par RX130 också, inte XT som jag råkade skriva).
 
Det du skriver är viktigt, det gäller alltid att prova. Som gammal tävlingsåkare har jag alltid köpt mina pjäxor hos Skifix i Boden och det är värt mycket att köpa hos någon som är duktig på pjäxor. För mig är de aldrig bra direkt från hyllan. En sak som ofta glöms är också innersulan, man bör gjuta en innersula så att foten har bra stöd i pjäxan. (Har btw ett par RX130 också, inte XT som jag råkade skriva).

Ja, jag gjöt sula också i mina nuvarande XT 130 och då hos de namnkunniga Sanglard i Chamonix, många bilder på alpina mästare på de väggarna, med hälsningar som nöjda kunder, inte så mycket dyrare och väl spenderade komfortpengar. Gjorde gjutning efter en halv dags åkning på eftermiddagen så fötterna sällt till sig lite lagom.

/Patrik
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.