XC-BANA PÅ 42KM som klämmer musten ur dej

Jag och Mattias (mlindström)har cyklat en slinga som är mycket teknisk och konditionskrävande på 42km.Den är blandad med sumpmark&spångar,djupa skogar&rötter,klippor&sköna drops,hårnåls stigar&breda sköna lättrullade stigar,krävande backar med långa sköna nerförsbackar och mycket mer.Du blir inte besviken oavsett om du är hardcore eller blueberry.
Den startar i Västerhaninge varifrån jag följer sörmlandsleden etapp 5,5:3 och 6 till Lida Friluftsområde varifrån jag fortsätter längs med gul markering till Brantbrinks IP i Tullinge. Jag cyklar sen till Tullinge Pendeltågsstation och tar tåget hem.
Om ni vill testa banan och behöver mer info ring mej på 08-50010106 eller emaila mej på pegeson@hotmail.com

Start

Var hakar du på Sörmlandsleden i VH? Eller startar du från Öran?

Låter som en kul tur iaf, har själv kört svängen över Tornberget mot Paradiset och sedan mot Rudan. Mest bra stigar + klipphällar. Bra om man inte gillar lera mao.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
starten på xc-bana 42km

den börjar bakom ett dagis som heter Nallen i Åbylund, Norra Västerhaninge. Jag följer då röd triangel till sjön Öran där den fortsätter mot Lida.

Variant: Avsluta i Stuvsta

Om du från Lida kör svart/vitt spår och svänger av vid Tumba (Storvreten) kan du snedda över Huddingevägen i höjd med Alfalaval och därifrån köra upp mot skogen som hänger ihop med Albysjön och Flottsbro friluftsområde. Från Flottsbro kan man sedan köra in i Gömmareskogen (genom en tunnel under Glömstavägen). Där är rejält tekniskt krävande med mycket klippor/stenar och smala stigar. Från Gömmareskogen tar du sedan cykelväg till Stuvsta C och pendeln hem till V-haninge (byte Älvsjö förstås).

Vi brukar köra banan åt andra hållet med start i Stuvsta, och från Lida köra Sörmlandsleden till Huddinge C. Med alla varianter inräknade (går att hitta riktigt fina stigar i Gömmareskogen och Flottsbro) blir det 55km och då är 90% singletrack...

Niklas

Avsluta med Stuvsta

Tack det var fint med den iden, den ska jag testa, vill du testa med mej nån gång?

Kan du visa mej den sträckan

Jag vill arrangera en XC tävling som går igenom min 42km långa bana som övergår till din, är du intresserad av nåt sånt

Kanonbana

Det låter som en kanonbra dragning. Vad sägs om en grupputflykt? *ler*

Förresten Paul, vad hände i morse... Var sängen för skön eller *flin*

/Mattias

Nästa gång vi skall köra 55km-slingan kan jag göra ett inlägg så får de som vill haka på! Hänger gärna på sträckningen från VH också.

Niklas

Jag hänger på om jag kan

Vi kan ju testa båda sträckorna innan vi planerar grupputflyckten. Mlindström håller nog med om VH-LIDA sträckans kvalitét. Jag visade honom den sträckan och han var såld efter det.

Yepp

Jag hänger med utan tvekan. Poppa in lämpligt meddelande eller skicka ett mail så man vet om det bara.

/Mattias

kolla min XC-BANA

Jag vill arrangera en XC tävling som går igenom min 72km lång bana, men då behöver jag fler idéer om hur vi genomför den

XC-utflykt är nu planerad

Den 15 juni blir det av, så ni som vill vaa med hjälp mej med planeringen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips