Wobblande paddel

Jag har en VKV-Vituddenpaddel (kolfiber) som jag gillar men tycker ibland att den wobblar, mest i motsjö inbillar jag mig.Kan det vara ide´att slipa ner bredden något ? Är det så att kolfiberpaddlar wobblar mer än andra paddlar?
Vore också kul att höra lite om Greenlandpaddlar, hur de beter sig i vattnet mm. Ska testa så fort jag får tillfälle men det är alltid roligt att höra lite åsikter av er med erfarenhet. / Peter
 
Jag tycker att alla plattpaddlar vobblar, mer eller mindre och beroende på hur man styr den i vattnet. Detta känns speciellt väl sedan jag börjat med vingpaddel, och denna ger även ett mycket bättre grepp i vattnet samt bättre belastning på kroppen. Skall man leka som Foster så är det nog bättre med en plattpaddel, men till all paddling där man skall ta sig fram och vill änvända måttligt med styrtag osv så rekomenderar jag fler att paddla vinge.
 
Hur märker man att paddeln wobblar

Efter nästan tjugo år av paddling i kajak ca två pass i veckan isfri tid med först en Hertinge Träpaddel och sedan mitten av denna sommar en Lahnahoski ( lär betyda braxforsen poetiskt så det förslår) träpaddel så har jag aldrig märkt att det wobblar.

Mot bakgrund av diskussioner som varit här på forat så är wobbel vanlig när man paddlar med s.a.s. en vanlig europapaddel, men hur känns det när den wobblar?

Paddlar jag med för litet kraftuttag?

Eller bidrar låg paddelföring att minska wobblet?
 
Väldigt många paddlar med plattpaddel. Jag är därmed helt säker på att det är väldigt många paddlare som inte har problem med wobblande plattpaddel. Jag har inga problem med min plattpaddel - men min kompis Lars har det med min.

Om man jämför plattpaddel med vingpaddel, direkt efter vingpaddelpaddlandet så vet jag att en del paddlare helt plötsligt upplevel att den vanliga stabila gamla goa sköna hemmavana plattpaddeln känns wobblig... För att sedan blir helt normalskön och go igen.

Hur man beskriver denna wobblande upplevelse för en som inte kännt den....
Vad som påverkar wobblandet...
Hur man ändrar sin paddlingsteknik för att minska wobblandet...
... det har jag ingen aning om. Om ni slipper mina spekulationer.
 
Paddlar wobblar inte – paddlare wobblar.

Så gott som alla paddlar kan hanteras wobbelfritt - så gott som alla paddlar wobblar vid felaktig användning. Wobbling är inte egenskap hos paddeln utan hos paddlaren.

Wobbling uppstår när man börjar dra paddeln genom vattnet: det byggs upp tryck på dragsidan, vattnet rinner av över ena kanten, varvid trycket drastiskt sjunker vid den kanten och paddeln vrids så att den kant där trycket fortfarande är högt hamnar längre bak - då rinner vattnet av från den sidan och trycket sjunker och så vidare. Wobbling är alltså en vridrörelse med 3-6 hz frekvens och den är som värst när fartskillnaden mellan vattnet och paddeln är stort – dvs vid acceleration och start från stillastående. Wobblingen innebär förlust av grepp och är ansträngande för handleden.

Om paddeln wobblar är det normalt fel på paddeltekniken. Riktigt usla paddlar (bensinstationsvarianten) går måhända inte att använda effektivt utan att de wobblar – men förhoppningsvis köper ingen en sådan för att paddla effektivt.

En hel del paddlar har wobbelminskande konstruktion – strategiskt placera åsar som delar vattenflödet, rätt avvägd skålning mm. Olika paddlar är konstruerade för att sättas i vattnet med olika angreppsvinkel (vinkeln på ytterkanten av bladet ger en antydan om vad tillverkaren tänkt sig) och kan wobbla om man försöker använde den på annat sätt.

Vingpaddlar och grönlandspaddlar blir wobbelfria genom tekniken: vingpaddlar genom att paddeln får följa sin egen väg genom vattnet, grönlandspaddeln genom att förs genom vattnet framåtvinklad så att vattnet rinner av från samma sida hela tiden.

Wobblar paddeln? Lär dig rätt teknik till paddeln eller byt till en paddel som passar din teknik.
 
Diskuterade

wobbling med Nigel Foster när vi paddlade bredvid varandra för sisådär 15 år sedan.

Vill minnas att han hävdade att wobbling kan bero på felaktiga vinklar hos bladet i förhållande till skaftet samt att det är bättre med kort paddel.
Naturligtvis så har tekniken stor betydelse.

Nigel gillade för övrigt min VKV XA paddel just för att den inte wobblade speciellt mycket i hans händer.

Thure
 
Jag har en VKV-Vituddenpaddel (kolfiber) som jag gillar men tycker ibland att den wobblar, mest i motsjö inbillar jag mig.Kan det vara ide´att slipa ner bredden något ? Är det så att kolfiberpaddlar wobblar mer än andra paddlar?
QUOTE]

Hustrun hade en VKV-paddel i kolfiber som wobblade kanske var det lite dumma vinklar mellan blad och skaft på just den paddeln. Har för mig att VKV senare bytte vinklar och minskade bladets storlek en del vilket var positivt. Att själv minska bladet tror jag är knepigt, har för mig att det är en sandwichhoneycombkonstruktion som sannolikt är knepig att få tät.

Thure
 
Hustrun hade en VKV-paddel i kolfiber som wobblade kanske var det lite dumma vinklar mellan blad och skaft på just den paddeln. Har för mig att VKV senare bytte vinklar och minskade bladets storlek en del vilket var positivt. Att själv minska bladet tror jag är knepigt, har för mig att det är en sandwichhoneycombkonstruktion som sannolikt är knepig att få tät.

Thure

Låter snarlikt det jag kände första gången med min VKV Vitudden glasfiber (delbar med steglös inställning). Besvikelsen av ny, relativt dyr paddel och att den inte alls kändes så bra i vattnet kan säkert gissas. Men, med ändring av vinkeln mellan paddelhalvorna gick det dock enkelt att hitta en skönare gång.
Kanske kan det vara ett tips för trådstartaren, är din delbar steglös? Testa olika vinklar?
 
stabil strömning

Kring en platt paddel uppstår alltid instabila virvlar som ger upphov till en känsla av vobbling, och kajakens fart genom vattnet påverkar inte detta, som en debattör försökte göra gällande. Inte heller paddelns material eller skaftets längd. En lösning på detta problem är vingpaddel. Den enda vettiga lösning jag känner till.
Skålningen är ett sätt att öka virvlarnas stabilitet och kanske skulle det gå att få bort vobblingen med två extrema skålar på vaje blad. Men hur kul skulle det vara?
 
Senast ändrad:
Den enda vettiga lösning jag känner till.
Typisk ovettig lösning om man nu vill paddla plattpaddel... :) Och som jag nämnde ovan så finns det gott om paddlare i långfärdssegmentet och i forsgänget som hittar vettiga lösningar på wobbelfri paddling.... Det var ju tillochmed så att tävlingsfolk hade plattpaddel förr... ;)

Själv stökade jag runt i ordentlig havssjö med värsta vinden som ackompanjemang i skeddalös skeddakajak, med min nya fina vingpaddel. En kass kombination kan man man verkligen tycka (tycker jag). Men det var kul! :) Jag väljer nog min platta nästa gång i det vädret, i den kajaken... Det var bara så kul att se hur mycket man kan felpaddla en vinge där ute i skiten utan att den sviker. Går rätt bra faktiskt.
 
Jag märkte aldrig av wobbling i min plattpaddel förrens jag började använda vingpaddel och därmed en annorlunda paddelföring.

Märker inte av något ifall jag börjar paddelturen med plattpaddel, men börjas den däremot med en vingpaddel och byter sedan mot en plattpaddeln känns det väldigt wobbligt.

Nä, det handlar bara om teknik och det som sitter i huvudet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strmbrg Wobblande paddel? Paddling allmänt 9
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.