Wobblande paddel

En lösning på detta problem är vingpaddel. Den enda vettiga lösning jag känner till.

Nja, med en bra paddelteknik så slipper man nog problemet med wobblande paddelblad.

Många styrtag blir mer eller mindre omöjliga med vingpaddel. Så vilken paddel man använder beror nog mera på vad paddeln skall användas till.

Kring en platt paddel uppstår alltid instabila virvlar som ger upphov till en känsla av vobbling, och kajakens fart genom vattnet påverkar inte detta, som en debattör försökte göra gällande. Inte heller paddelns material eller skaftets längd. En lösning på detta problem är vingpaddel. Den enda vettiga lösning jag känner till.
Skålningen är ett sätt att öka virvlarnas stabilitet och kanske skulle det gå att få bort vobblingen med två extrema skålar på vaje blad. Men hur kul skulle det vara?

Håller inte med dig helt där. Paddeln/paddelbladet står i stort stilla i vattnet (vrids lite och pressat bakåt av kraften men så lite som möjligt) medan kajaken rör sig det är korrekt och jag har därför inget att invända mot din första mening ovan men resten har jag följande synpunkter på:

Med en bättre teknik och mera vertikalt ställda och mera stillastående paddelblad i vattnet så minskar du wobblingstendensen. Med kortare paddelskaft så har du paddelskaftet mera vertikalt under draget och närmare kajaksidan vilket minskar wobblingen. Med olika vinklar mellan paddelskaftet och paddelbladet får man lite olika tendens till virvelbildning kring paddelbladet.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nja, paddelbladet är ju bara stilla i vattnet om man inte tillför någon kraft alls!

Ju hårdare man tar i, desto större slip.

Håller med de som tycker att det handlar mycket om vana. Visst skiljer sig känslan lite mellan olika paddlar, men mest är det just en känsla, och man vänjer sig som regel snabbt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips