Wildersnes First Responder motsvarighet?

Hej. Jag är på jakt efter en avancerad första hjälpen kurs. Har gjort en hel del hjärt och lungräddningskurser men vill gärna gå något motsv. Wilderness First Responder eller dyl. Någon som kan tipsa mig om något? En kortare högskolekurs eller motsv har varit alldeles ypperligt.

http://www.wildernessmedicine.com/
 
Lånar tråden och undrar om det finns det några tips på 1-2 dagarskurser. Det är över 20 år sen jag gick ABC i skolan. Jag jagar, vandrar och fiskar bland annat och skulle vilja ha lite uppfriskning av kunskaperna plus lära mig nytt.
 
crossing latitudes

Jag gick en 5dagars kurs med crossing latitudes förra hösten och kan verkligen rekommendera dem! instruktörerna är duktiga och har stor erfarenhet av det dom lär ut. teori varvas med praktik på ett sätt som gör det hela förståeligt och att man kommer ihåg det i efterhand (vilket kan vara en fördel...). en annan positiv inriktning deras kurser är att allting utgår från att man är långt bort från ett sjukhus och att man inte har med sig mer än det man vanligtvis bär med sig när man rör sig i vildmarken.
I Sverige är det Crossing Latitudes som erbjuder "wildernes first responder" men kurserna är i grunder från USA.

Visst har Hemvärnet sjukvårdskurser men kvaliteten skiljer sig enligt mig en hel del mellan förbanden och mycket av deras kurser är inriktade på skottskador och dylikt. Personligen tycker jag "civila" kurser, typ "wildernes first responder", är vettigare.
 
Wfr

Hallå där,
Jag gick WFR-kursen i Arizona sommaren 2008 och kan starkt rekommendera den. Mycket matnyttingt och en chans att se spektakulära scenerier. Ett tips är att försöka få tag i litteraturen innan så att man har god tid på sig att läsa igenom den då tempot på kursen är högt.

/Johan
 
Sjukvårdsutbildningar

Hej gott folk!

Wilderness First Aid är en 2-4 dagars kurs som är mycket bra för så kort tid. Jag har gått den 2-3 gånger med Crossing Latitudes. Lena är en mycket duktig lärare. Inspirerande och det brukar vara lite lätt tempo så man hinner inte somna direkt... Hon har också alltid med sig mycket bra medhjälpare.
Kursen varvas med teori och praktiska övningar/scenario.

Wilderness First Responder är en 10-14 dagar lång utbildning. Här går man på djupet mer och får en bra förståelse för hur man skall 'felsöka' när nått händer. Man lär sig hur olika saker med en människokropp hänger ihop. Denna utbildning var mycket krävande för mig då den var på engelska...och då menar jag alla termer. Det är också helt nödvändigt att ha terminologin då man har utländska gäster som jag jobbar med. Efter två veckor så drömmer man om olika scenario, man drömmer om patientkort, man drömmer om allt man skall fråga och komma ihåg.
MEN...efter denna kurs sitter det förvånansvärt bra och scenariona blir svårare och svårare och flytet kommer. Jag har gått denna en gång och sedan återcertifierat mig därefter. Jag kommer att gå den igen även om jag har på pappret att jag redan har den.


Har jag då haft nytta av dessa...
Ja...inte direkt för att rädda liv. Men jag har ökat komforten för mig och mina gäster under de turer som jag guidar. Jag har vid några tillfällen fått snacka med läkare via telefon och när de märker att man har gjort vad man kan, att man har en status på patientens läge så tas man seriöst.

Det är inte heller dyrt tycker jag om man jämför med en vanlig semestervecka.
Wildernesss First Responder brukar köras tillsammans med Saltoluokta Fjällstation under Juni.
Wilderness First Responder brukar köras en gång per år i Scandinavien. I år skall den vist gå i Sundsvallstrakten (Halstahammar kanske det hette???).

http://mattisblogg.se/2013/06/wilderness-first-responder-2013/

Man ångrar sällan en bra utbildning...
;-)
/ Matti
 
Wilderness medical association håller varje år WAFA och WFR kurser i Vilmarstrand, Finland. Jag har gått båda och rekommenderar dem varmt. Kurserna brukar vara ganska intensiva med bra mix mellan teori och praktik. Även om kursen är i de djupa finska skogarna så brukar det vara deltagare både från Finland och Sverige och all utbildning går på engelska så språket är inget problem. Mer info på www.wildmed.com
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.