Whisperlite - problem?

Hej,
Som nybliven ägare till ett Whisperlite Int. har jag spenderat några dagar med att öva mig på att tända köket. Jag börjar nu närma mig slutet på en 650 ml bränsleflaska och känner att jag har någorlunda koll på köket.
Jag har dock svårt att få en fullständigt blå låga. Normalt blir det till och från vissa gula toppar. Dessutom har jag hört det underskönt tystlåtna "vrålet" och undrar därför vad jag gör fel när det som låter som ett lågt vrål istället låter som en väsning? Av diagnostiska skäl är jag också nyfiken på vad det beror på när köket ger ifrån sig ett pulserande läte - det hände i början. Har det med otillräcklig förvärmning att göra?
Stort tack på förhand!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vrålet

Ljudnivån - tja, WHISPER-lite var ett viskande kök i förhållande till de andra på marknaden då det kom ut tror jag. Inte så mycket att göra, men vadå - hur tysta kök finns det egentligen, och varför ska det vara så tyst liksom?

Gula lågor och pulserande läte har jag aldrig varit med om med mitt Whisperlite. Vad kör du på för bränsle? Jag använder bara alkylatbensin, det får väl ses som mellanprisklass. Båda dina problem låter som att de har att göra med förgasningen, men jag vågar inte uttala mig om huruvida det sker för fort eller för långsamt.

Jag hade nog hört av mig till MSR om jag hade sådana problem. Trycksatt bensin och öppna lågor är inget att leka med.

Munstycket är omärkt, men eftersom det andra munstycket är märkt K anar jag att det är det för bensin. Bränsle är alkylatbensin, använder även den till förvärmning. Ett reservdelskit är på väg med posten hit så får väl testa med ett nytt G-munstycke för säkerhets skull. Ska även testa att förvärma med sprit.

Fel choke? Hur åtgärdar jag det?

Angående ljudnivån är jag mycket nöjd - vad jag ville poängtera var bara att det varierar mellan ett väsande ljud (som jag efter att sett videon förstår är det korrekta ljudet) och ett dovare, mer vrålande ljud. Ljudnivån är dock konstant låg.

Angående lågorna så är dessa inte gula. Det är topparna som är gula, men jag såg att så var fallet även på den länkade videon. Antar att det inte heller var något större problem egentligen.

Jag ska se om jag kan ta en bild och lägga upp, men efter att ha hört era svar så känns det som att det är jag som överreagerat och trott att jag har problem som är större än vad de är. Mest sannolikt är att jag behöver öva mer på förvärmningen bara - men det är inte lätt att veta när man aldrig haft något liknande tidigare. Jättetack för alla svar hittills!

Träna ute i kyla med vantar på i mörkret. Laga mat som du tänkt ta med dig, pröva recepten.
Lite gult ute i spetsarna brukar inte vara några problem. Vi är mycket nöjda med vårt Int som oxså går mest på Bensin.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips