Whisky i PET-flaska?

För att svara på originalfrågan som ställdes för ett år sen: Ja, slå över din Laphroaig i en PET-flaska! Den håller. Ta sen en grov tuschpenna och skriv MacScot utanpå så slipper du bjuda!
 
Kom på en sak, "vanlig" nalgene är inte så bra för alkohol. Har haft whisky i en sådan och alkohol verkar kunna diffundera ut genom materialet. Jag tror det finns nalgeneflaskor som är anpassade för att ha alkohol i dem. PET funkar fint.

Peter
 
Samma här! Även med systemets glasflaskor har det hänt!, Nä, får bli till att köpa en sån där dyring i titan och testa!
 
Testade en gång att köpa en gammal militär aluminiumflaska från ÖB och diskade ur den med nåt starkt badrumsrengöringsmedel (vet inte varför inte vanligt diskmedel dög). Kan inte rekommendera någon att göra det, whiskyn var vit som mjölk när jag till slut hällde ut den och jag mådde inte bra.
 
Nu är jag ingen kemist men...

misstänker att badrumsrengöringsmedlet innehöll klor (Klorin?) och då Aluminium tenderar att lätt avge aluminiumjoner så fick du väl en dos aluminiumklorid i någon lämplig form.
Kanske inte så nyttigt...
Eller kan det vara någon annan cocktail? Fler teorier?

Ett gott råd är väl att undvika att förvara mat och dryck i aluminiumkärl oavsett % halt. Men för tillagning är det ok, även i ett 35 årigt Trangiakök :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.