Wax?

Jag köpte ett par billiga kängor (läder, ej Nubuck eller G-Tex) förra året som jag tänkte använda vid en vandring i Padjelanta i sommar.Min fråga gäller vilken typ av wax jag kan använda.

Jag tittar just nu på Lundhags flytande wax som jag hade tänkt smörja in kängorna i och sedan slänga in de i ugnen en liten stund. Är det flytande wax som finns i tub? Tar jag med wax-tuben och smörjer in kängorna under vandringen eller ska det vara fett då? Är Meindls sportwax bättre än Lundhags eller är det ingen skillnad?

Tack för hjälpen
Olle

I ugnen?

Med ost, grädde, salt och lite svartpeppar?

Nä, men allvarligt. Varför har man kängorna i ugnen?

Jag brukar använda nån vax (typ Meindls), se till så att kängorna är rejält vaxade (så att ytan på skorna är riktigt fet) och sen förstärka med vax under turen.

Fett går ju djupare in i lädret och gör skon mjukare i större utsträckning än vax som lägger sig mer på ytan. Jag föredrar stabil före mjuk sko. Andra vill ha en sko som lättare formar sig efter foten.

/Håkan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har hört att man ska värma kängorna lite i ugnen för att vaxet ska gå in i lädret bättre.

Har du Meindl-kängor eller använder du deras sportswax på andra kängor?

Olle

Det normala...

är väl annars att man använder fast wax, som man värmer så att det blir flytande och då är det naturligtvis en fördel, om kängorna också är varma,
Detta för bästa möjliga inträngning i lädret.

Välj enbart högsta kvallitet på wax och fett, de har en benägenhet att efter några år, börja lukta unkas.:(

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips