WAAS

Det är en för stor investering för att ett enskilt företag eller en organisation ska kunna genomföra det. Det kommer att krävas beslut på EU-nivå, och om jag inte minns fel har de redan diskuterat frågan där.

WAAS kräver både satelliter och markstationer och är därmed en enorm investering. Räkna med några års väntan...
 
ang WAAS

Jag läste för inte så länge sedan att man håller på med provsändningar av WAAS i Europa redan idag. Är det någon som vet om det görs på ett sådant sätt att dagens standardiserade GPS mottagare kan ta emot signalen?
 
EGNOS

I Europa heter motsvarande system EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System). Detta beräknas bli operativt år 2003, har jag läst någonstans på Internet.
Såvitt jag har förstått ska detta bli kompatibelt med WAAS. Annars är det ju ingen större finess för flyget, om de ska behöva köra med olika system i olika delar av världen.
Japan har ytterligare ett liknande system på gång. Men deras första satellit brann upp i uppskjutningen, läste jag, så det blir klart fördröjt i starten.

EGNOS har en satellit vid Atlanten och en vid Indiska Oceanen som redan är igång.
Sedan är det väl en annan sak, att här uppe i Sverige blir det svårt på landbacken, eftersom geostationära satelliter ligger över ekvatorn. De står alltså lågt över horisonten så här långt norrut.
Eventuellt är det bara i flygplan och på båtar, där det ju i regel är fri sikt, som det kommer att fungera bra.
I vissa delar av USA är det tydligen problem att få in WAAS, trots att USA ligger sydligare än Sverige.

Anders Persson
 
WAAS - det funkar!

Hej!
Har en Magellan Meridian sedan en tid. Har alltid haft WAAS (hittills) i öppen terräng. Här i Norden hamnar WAAS-satelliterna lågt (nära horisonten) och om det är ett högt berg eller liknande i söder kan det bli strul men oftast fungerar det.
Mvh
Fredrik
 
Jag har sett ljuset

För några dagar sedan fick jag för första gången se att min Vista faktiskt korrigerade satelliter med hjälp av WAAS, eller EGNOS måste det ju ha varit på denna sidan av Atlanten. Nu var detta på stranden utanför Ouisterham, men en kompis hade samma effekt hemma i Sverige.
Detta visar ju att påståendet att WAAS och EGNOS inte skulle vara kompatibla inte stämmer.
Det fungerar inte där jag sitter nu, men här är det en massa träd ivägen, så det är inte så konstigt.

Jag fick också förklaringen till varför manicken visar att en WAAS-satellit skulle vara rakt norrut. När man slår på WAAS, tuggar den igenom möjliga satelliter från nummer 33 och uppåt. Innan den fått kontakt med någon av dem, visas inte den rätta positionen. Men nu, när jag väl har fått in satellit nummer 35 för tre dagar sedan, anges en rimlig riktning till den satelliten.

Anders
 
Fråga inte...

Jag hoppades att ingen skulle fråga.
Den uppskattade noggrannheten på burken ökade från ca 5 till ca 12 meter, även om det i vanlig ordning varierade lite fram och tillbaka.

Dessutom vet jag ju fortfarande inte om den visade positionen var rättare än tidigare. Jag hade ingen känd punkt att jämföra med.

Måhända tar Vistan hänsyn till de jonosfäriska data den får, och gör en ny beräkning av noggrannheten när den ser hur illa det kan vara. Detta vet ju bara gudarna och (kanske) Garmin.

Anders
 
Waas it a test?

Då får vi hoppas att det var en dålig provsändning..
Vi får hålla oss till 2004, för det är väl då det ska funka på riktigt !?
Det är ju bara två år! =)

/peter
 
det var waas inte egnos

Det som vista kan få in är WAAS och inte EGNOS. Det var därför du fick in en satellit i väster inte i söder som du borde annars. Noggranheten blev sämre eftersom den satellit du fick in inte hade några korrigeringsdata för den position du befann dig på. Eftersom WAAS satelliterna bara sänder de amerikanska land-stationernas korrigeringsvärden.
 
Just det

Ja, jag insåg också det, efteråt. Satelliten hade ju nummer 35, och det är den över västra Atlanten (USA:s östkust), inte den som ska ligga över Europa.
Jag visste alltsammans själv, jag lade bara inte ihop 2+2 fort nog!

Anders
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.