WAAS? Här? Javisst!

Hej!
Har en Magellan Meridian med WAAS. Den ger alltid WAAS-mottagning i öppen terräng(hittills...). Har endast provat i Sörmland och Östergötland ner till Småland. Vet inget om övriga Sverige. Noggrannheten verkar vara väldigt hög. Med noggrann tracking påslagen kan man se på routen vilken sida av vägen man åkte på t.ex.
Kan annars rekommendera Meridian. Den har SD-kort för nedladdning av kartor. Med flera kort så blir kartminnet oändligt. Maskinen är större än de minsta men lätt att manövrera med handskar.

Vet någon när EGNOS börjar testsända?

Fredrik
 
Häftigt

Häftigt Fredrik
Du är nog den enda i europa som lyckats få WAAS Att fungera här utan referensstationer.
Att du lyckas få kontakt med en WAAS satellit betyder inte att WAAS fungerar för dig.

Läs mer
WAAS consists of approximately 25 ground reference stations positioned across the United States that monitor GPS satellite data. Two master stations, located on either coast, collect data from the reference stations and create a GPS correction message. This correction accounts for GPS satellite orbit and clock drift plus signal delays caused by the atmosphere and ionosphere. The corrected differential message is then broadcast through one of two geostationary satellites, or satellites with a fixed position over the equator. The information is compatible with the basic GPS signal structure, which means any WAAS-enabled GPS receiver can read the signal.

M.v.h
Raymond
 
Det kan ju vara EGNOS

Det måste ju inte vara en satellit som hör till amerikanska WAAS. Det kan ju vara en EGNOS satellit som fungerar. EGNOS är bara ett annat WAAS (Wide Area Augmentation System, alltså tilläggssystem för stora ytor). Jag har sett någonstans att testsändningarna redan är igång i Europa.
Hur det ligger till med markstationer vet jag inte.

Har din Meridian någon indikering av om den faktiskt använder WAAS? På en eTrex Vista kan man se för varje satellit om den är korrigerad med hjälp av WAAS.
 
33,34, .....

Blev lite nyfiken på det du (Anders) skrev om att man ser korrigeringen på satelitsidan. I manualen står att waas sateliterna börjar på 33 och uppåt. Jag ser 34:an på min vista, den står i horisonten rakt norröver (ekvatorn, på andra sidan ??).
Eftersom usa var först på plan (?) är det väll 33 och 34 de har. Måste inte gps´n känna till egnos sateliterna ? Så, Fredrik.. ser du vilket nummer "din waas" satelit har ?
 
WAAS och sånt

Nu har jag forskat lite om detta. http://www.gpsinformation.net/exe/waas.html innehåller en del, men det är sedan 21 mars, och vissa saker stämmer nog inte.

Garmin kan klara 19 satelliter i dessa system. Dessa numreras i mottagaren 33-51, något som egentligen kommer från NMEA.

Satelliterna har egna nummer (PRN), som är helt annorlunda.

Inmarsat har satelliter uppe i AOR (Atlantic Ocean Region), IOR (Indian ...) och POR (Pacific ...). Dessutom finns det två japanska i MSAS-systemet, men om de är igång vet jag inte.

Inmarsat PRN Garmin ID
AOR-E 120 33
AOR-W 122 35
IOR 131 44
POR 134 47
MTSAT-1 129 42
MTSAT-2 137 50

Enligt den websidan (se överst) utbyter inte WAAS och EGNOS data om satellitbanor, vilket skulle innebära att systemen inte fungerar ihop. Detta skulle dock bli fallet i framtiden. Nu verkar det som om framtiden redan är här, för min Vista hittar flera nummer som inte alls finns i listan ovan. Exempelvis 37 och 38.
Däremot är dessa satelliter inte alls där de borde vara (söderut) utan där de inte alls borde vara (norrut). Möjligen skulle man kunna tänka sig att japanska satelliter är närmast norrut, men då borde de ju ligga under horisonten, eller?

Summan av det hela bör vara, att det är tänkt att WAAS - EGNOS - MSAS ska fungera som en enhet, men inte förrän 2003 eller 2004.

Bara medans jag skriver detta, har min GPS indikerat åtta (8!) olika WAAS satelliter, som den inte kunnat ta emot. Alla ligger norrut. Ingen heter 33 eller 44, som de borde gjort, om det skulle varit som man kunde förvänta sig.
Just nu ska AOR-E ligga 20 grader över horisonten, sett från Ljungby, och IOR 11 grader över, enligt Inmarsat. Men inte bryr sig Vistan om det. Det tyder klart på att systemen fortfarande inte informerar om sina olika banor för tilläggssatelliterna.

Ack ja.

Anders
 
WAAS test

Jag gjorde ett prov i helgen. Klev upp på ett högt berg i Skåne (nåja, det behöver inte vara så högt för att sticka upp över resten av omgivningen), slog på WAAS och kollade.
Fick signal från en satellit med nummer över 32. Bra signal, ofta över 50% på staplarna. Men under de ca 10 minuter som jag hade tid att vänta, blev stapeln aldrig svart, bara grå.
Är det någon som vet hur lång tid mackapären (Vista i detta fall) behöver på sig för att synka in en WAAS satellit? Medtag i beräkningen att den aldrig gjort det tidigare, inte här i alla fall.

Anders
 
Mailade en gammal kompis..

Jag mailade en gammal kompis som är i "gps-styrnings branshen"...

För att kolla om han visste något...

Han menar att system inte är kompatibla med varandra och att man måste ha utrustning som är förberedd för att ta emot signalerna. (med reservation för MSAS som kan vara komp. med Egnos). Så, om det är sant undrar man vad det är för sateliter man får in..? och ifall gps´n fattar signalerna..
(Kanske något för "vista-önskelistan"..)

/Peter
 
Kompatibilitet

Jag kollade European Space Administrations sida. Där kan man läsa:

Although all Satellite-Based Augmentation Systems (SBAS) are regional systems, it is important to ensure that they are compatible and that SBAS providers cooperate with each other and coordinate their actions.

Compatibility will make each system more effective and ensure that all the systems can be integrated into a seamless worldwide navigation system.
SBAS cooperation is currently coordinated through the Interoperability Working Groups EGNOS/MSAS and EGNOS/WAAS. Interoperability testing successfully took place in 1998, 1999 and 2000.

Uppenbarligen är de olika flygstyrelserna inte dummare än vi GPS-användare, utan de har också räknat ut att det inte är någon större finess om inte de olika stödsystemen är kompatibla med varandra. Det är uppenbarligen avsikten.

Sen är det ju en annan sak att europeiska EGNOS är senare i starten än WAAS, så det kanske dröjer ett tag till innan vi har någon nytta av det här.

Anders
 
Jag har sett ljuset

Hmm, jag skrev visst mitt inlägg om WAAS som svar till fel inlägg. Ursäkta förvirringen, men jag har varit ute och rest, så jag har väl jet-lag (från Frankrike!).

På stranden utanför Ouisterham såg jag för första gången att Vistan faktiskt läste in en satellit med nummer 35, och att det blev ett D i fler och fler staplar för de andra satelliterna.
Detta ska ju betyda att signalerna är korrigerade enligt WAAS, eller EGNOS lär det ju vara i detta fall. Ungefär samtidigt såg en kompis samma sak i Skåne, så det kan fungera längre norrut också.

Nu, när den väl läst in satellit 35, påstår Vistan inte längre att den skulle ligga rakt norrut.
Det verkar som om det är så, att så länge den inte fått några bandata från en WAAS-satellit, antar den positionen vid horisonten norrut.

Det är också så, att när man slår till WAAS, radar den upp en hel hord med olika satellitnummer efter varandra. Men detta verkar bero på att den söker av himlen, för att se om någon av dessa verkar sända. Det är ju bra, för det innebär ju att eventuella framtida satelliter i ett sådant system också kan klaras av.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
zeromaker WAAS Navigering 2
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
ubee WAAS Navigering 9
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
4752 waas? Navigering 4
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
Anders.Persson WAAS Navigering 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.