Vunnit slalomskidor, för korta?

Jag har lyckats gå och vinna ett par skidor, men jag misstänker att dom är för korta.
SPEEDMACHINE MACH 1 XBi CT 162cm
http://www.nordica.com/site/ski.php?site=1&lang=1&id=22

Själv är jag runt 187 och väger över 120...

Har inte pjäxor heller, men det jag undrar är väl om skidorna är nått man kan prova eller om det är bättre att kränga iväg dom och köpa längre.
Jag har knappt åkt slalom, det lilla jag åkt var väl under mellan och högstadiet. Sen blev det snowboard, fast väldigt glest det med. Men man har ju alltid kännt suget att testa slalom igen.

Finns det nån maxvikt för vad skidor/bindningarna klarar?

tacksam för tips!
 
Jepp, de är för korta. Om det är ett par riktiga slalomskidor du vill ha skulle jag rekommendera dig att titta på längdintervallet ~175cm. 120 pannor är inte direkt flugvikt så en styv skida är att föredra.
//Tomas
 
är dom skidorna för mjuka för en tjockis?
Alltså hur dåligt blir det om jag åker på dom?

Vad kan man begära för sådana?
Eftersom jag inte har varken pjäxor eller ens stavar så behöver man ju handla lite, finns det några affärer som byter in beg grejer? Om man skulle kunna bytt in mina nya skidor mot beg skidor& pjäxor.
 
Om de är för mjuka är svårt att svara på rakt upp och ned. Det beror mycket på hur snabbt/aggressivt du åker, hur brant pisten är osv.
Det är mycket möjligt att du kan lämna in dem till en butik, här får man nog fråga sig fram. Jag skulle i först hand vända mig till en renodlad skidbutik före intersport/stadium för att lämna in dem.
Jag förstod dock inte om de var nya eller begagnade, ett par helt nya borde inte vara några problem att byta in.
 
ja dom är helt nya och inplastade.
har ingen koll på priser på nytt och beg. Eller vad det är för märke, alltså om det är ett bra märke eller ej.
 
Nya borde man som sagt kunna byta in. Att sälja begagnat tror jag blir en sämre lösning. Någon som säljer en helt ny vara som man "vunnit på lotto men i fel storlek" tja, jag tror inte att du ljuger men i en sådan annons drar iaf jag öronen åt mig.
Om märket är bra eller inte, tja personligen gillar jag inte Nordicas skidor jättemycket men det gör tex svenskarna André Myhrer och Therese Borssén som tävlar i världscupen. Med andra ord, det görs inga dåliga skidor idag, men det finns inte en skida som är perfekt och passar alla!
 
ja, det låter ju alltid lite skumt med såna annonser! :)
Jag fick ju inte ens med ett kvitto med, får väl länka till sidan på coke.se där mitt namn finns med.

Jag får försöka hitta nån affär i närheten och prata med dom, bor utanför Falun och här vet jag inte riktigt vart man ska vända sig bäst.

Tack för hjälpen Tomas!
 
Nu har jag köpt pjäxor också! :) Tradera är roligt... :)
Bara hoppas att dom passar.
Bara skidproblemet kvar då.
 
lite uppdatering nu.
pratade nyss med en skidbutik som var intresserad av att byta in dom, skulle få byta mot ett par K2 apache striker, fjolårsmodell. Rätt av... dom var 174 och mkt styvare sa han.
det lär väl passa lite bättre hoppas jag.

nu ska jag iväg och hämta pjäxorna från dhl-ombudet. :)
 
lite uppdatering nu.
pratade nyss med en skidbutik som var intresserad av att byta in dom, skulle få byta mot ett par K2 apache striker, fjolårsmodell. Rätt av... dom var 174 och mkt styvare sa han.
det lär väl passa lite bättre hoppas jag.

nu ska jag iväg och hämta pjäxorna från dhl-ombudet. :)

Tjena

En fråga om tävlingen (jag försöker nämligen också plocka hem ett par skidor). Hur snabbt svarade du på de 3 frågorna? Tänkte om man är chanslös på de resultat man lyckats få ihop.
 
jag har för mig att 5 sek var det snabbaste jag lyckades med, men oftast 6 som bäst. jag körde ju en del gånger... :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...