VKV-sittbrunn, modifiering?

Hallå!

Har fastnat för VKV's Seagull Elite. Men jag vill egentligen ha en kajak som man kan rolla med, dels för att det kan vara praktiskt, dels för att det är roligt. Jag har sett att det finns en del som kan rolla med Seagullkajaker men de flesta verkar inte kunna det.
Finns det någon som modifierat sittbrunnen med ex lårstöd? Hur har ni isåfall gjort? Finns det någon som har tips eller ideer så är jag nyfiken och tacksam om ni kunde delge mig era erfarenheter!

/URBAN
 
bygga in ett lårstöd i VKV eliten kommer troligen innebära att du bygger bort det som är bra med kajaken. För mig som paddlat den kajaken i ett antal år nu är det just frånvaron av knästöd som gör att man kan paddla den med, enligt mig själv, en bra teknik dvs använda benen ordetligt och få en riktig rotation i kroppen. Det går att rolla den utan modfiering men det har aldrig hänt att jag behövt den kunskapen. Det är kanske möjligt att bygga om sittbrunnen till mer nyckelhålsliknande och behålla den frihet man behöver för benen ändå. En möjlighet är att bygga om den med knästöd som går att ta bort när man inte vill rolla mer :D Jag gillar Eliten väldigt mycket men skall man rolla mycket är den inte såååå kul. Däremot knäcker man många banankajaker om man skall paddla långt.
Jag kommer följa tråden eftersom jag också är intresserad av bra modifieringar av just den modellen. Lycka till
 
Jag håller med PAF om nackdelarna med att montera lårstöd på Offshore. Sittbrunnsöppningen är ganska smal framtill och med lårstöd kommer det bli knöligt att komma i och ur. Varför bygga bort det bästa med Offshoren?

Kanske bättre att köpa en lättrollad kajak ifall du vill rolla mycket.
 
Hej!

Jag menade inte lårstöd som sitter ut över låren när man paddlar. Jag håller med er om att en av fördelarna med VKV är just den stora sittbrunnen.
Men när man försöker få in benen under kanten så hade jag gärna sett något som gjorde det lättare att hålla sig kvar i kajaken. Kanske någon sorts kudde av liggunderlag eller liknande på varje sida som gör det svårare att "halka" ur.
Min tanke var att få tips om någon annan försökt sig på ngt liknande, annars får jag försöka experimentera själv när/om jag köper mig en VKV.

/URBAN
 
jag tycker faktiskt inte man skall jämföra modeller alls egentligen. Man kan inte få en kajak optimal för precis allt. En Måsen Elit är olastad riktig kul att paddla distans med om man vill det. Lårstöd i en sådan kajak innebär att man troligen inte låter kajaken gå i sjön som den är ämnad och att man tappar en hel del fart. I en Måsen så låter jag kajaken följa sjön istället för att få den göra som man vill (ganska runt skrov och roder) till skillnad mot en kajak där man har V form och lutar kajaken för att hålla en viss kurs (därför lårstöd och skädda). Det bästa är nog att lära sig att bara ha kontakt med baken och fötterna i kajaken när det gäller och strunta i att det rör sig lite.

När det gäller rollar så är Måsen ganska hög så tänk på att hålla nere huvud och axlar ordentligt i vattnet tills den slår över, man kan inte fuska lika mycket med den som med kajaker som ligger lägre i vattnet och gå på kraft. Mer teknik än kraft alltså :)

mm..faktiskt..vore kul med en hemsida med film på rollar och lek (lite mer advancerade styrtag) i vattnet med VKV kajaker. Kajakmodellen är ju ganska vanlig i svenska vatten och det är alltid en banankajak som demonstreras på nätet, dvs lättrollad och snabbsvängd.

Jag anser att allt det kan göras i en omodifierad Måsen, eller det mesta och att den är jättekul om man får lite riktiga vågor. Men det är bara lite svårare och det var väl därför man köpte den smalaste :D

(Läste inläggen (arnströms hemsida) om kapell och flytväst tvång, och jag anser att jag inte kan vara utan dessa om det händer något oförutsett, och hur kan man veta när det händer något (50 knops speedbåtar, värmeåskväder osv). Jag är inte typen som vill förlita mig på andras vilja att hjälpa även om det är självklart att göra så. Sedan förstod jag inte en sak, är det tvång att ha kapell och flytväst på hela tiden, eller när som så krävs?
 
ursäkta, kom visst offline en del där.. men att göra ett bättre knästöd som ger bättre fäste för knät än det som den levereras (skumgummi orginal tror jag hehe) och placera det på samma ställe är mitt förslag. Då behåller du egenskaperna samt får bättre stöd (glider inte ur kajaken) när du rollar den. borde gå att limma dit ett utan att förstöra med hål och annat otyg.
 
Hej igen!

Jag visste inte att det fanns skumgummi i Måsen i original. Det fanns inte i den kajaken som jag provade. Den var iofs en av de första som kom ut. Jag kanske skulle kika på en nyare.

Jag håller med dig om att det är lite aktivitet här på forumet ifrån VKV-paddlare, det mesta verkar handla om andra kajaker. Såklart är majoriteten av kajaker i landet inte VKV men VKV måste ju ändå utgöra en ganska stor del.

Tackar, URBAN.
 
Jag träffade för några år sedan en dansk gentleman som hade en finurlig lösning i sin gamla danska vad-det-nu-var-för-någon motionskajak. En lös masik (dvs den däcksbalk som sitter precis bakom knäna i en traditionell grönlandskajak). Den var tillsågad så att den klämdes fast mot sargen, hölls på plats av en gunmmilina fäst i sittbrunnens framkant och var formad och polstrad på undersidan för bekvämt stöd med knäna. Gick snabbt att sätta på plats vid behov och ännu snabbare att få loss.
 
läckte det inte in via sarg och kapell då? kanske inte så mycket att det gör något.. men ändå
 
VKV modifieringar..

jag har en modifiering som är ganska liten men ändå. Fixa nåt glansigt tyg. Teflon belagt och lägg över den cord som håller ryggkudden. Varför? jo om man roterar i paddlingen i några timmar och bart skin kommer åt då gräver sig corden in i fläsket och det är inte så roligt. Se bara till att inte tyget kan röra sig. (främst tillägnat de som inte skaffat nya sitsen)
 
btd; sa:
Jag träffade för några år sedan en dansk gentleman som hade en finurlig lösning i sin gamla danska vad-det-nu-var-för-någon motionskajak. En lös masik (dvs den däcksbalk som sitter precis bakom knäna i en traditionell grönlandskajak). Den var tillsågad så att den klämdes fast mot sargen, hölls på plats av en gunmmilina fäst i sittbrunnens framkant och var formad och polstrad på undersidan för bekvämt stöd med knäna. Gick snabbt att sätta på plats vid behov och ännu snabbare att få loss.
Spännande. I synnerhet som jag har blivit med rimligtsnabbtmestraktframåtkajak, med stor sittbrunn. Det är väl inte så att någon har ett foto, eller en illustration om det där som Björn nämner... För det hade varit kul att ibland kunna kombinera det lättdrivna med större sjö, men ändå att jag mår bra genom att öka min säkerhetskänsla med rollmöjligheten. (Jag har också funderat på den där Castorremmarna, som väl "ursprungligen" finns på en massa sitontops... Men det låter som ett klart större ingrepp.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.