Vivian och Artisan Millennium

Luckor

Hej Bengt (rexpilen)

Så hörs vi på detta sätt denna gången och rätt har jag placerat Dig.

Detta med luckor är faktiskt mycket intressant.

Ur synpunkten åtkomlighet hamnar väl runda luckor sist och rektangulära först. Eftersom en rektangulär gummilucka/kapsyl inte skulle ha en chans att hålla tätt utan support av hård och nedspänd skiva finns de väl helt enkelt. En eloge till tillverkarna. Jag har sedan sett gummiluckor kompletterade med överdrag av samma material som i paddelkapell. Lite tårta på tårta tycker jag för att uppnå tätheten. Hårda luckor har som regel större chans att bli täta om de är rätt gjorda. Alternativt kan den förses med ett antal haspar som trycker fast den mot tätningslisterna.

Det är ju vi alla kajakköpare/användare som accepterar gummiluckor - tyvärr. Borde vi inte kräva bättre lösningar. Skall en lucka börja läcka bara för att man inte vidtagit den speciella ans den kräver.

Jag skulle välsigna om en återförsäljare som Swima t.ex, som insett svagheten, hjälpte till att ställa kraven gentemot tillverkarna.

Tänk om dom samtidigt kunde upprätta ett enhetligt testprogram för alla kajaker så att man kunde jämföra alla utifrån erhållna värden.

Vivianne t.ex har jag hört tre helt olika omdömen om vad gäller stabilitet. Från svårpaddlad för ovan, rank, stabil och mycket stabil. Vilket gäller?
Eller - lättpaddlad, snabb till trög.

Jag hade en gång en insändare 'Instabila kajaker'. Jag försökte där poängtera hur viktigt det är att man använder/provar en kajak under rätt förhållande. Jag undrar därför om exemplet ovan fått sina omdömen under rätt förhållande.

Jag förstår Ulf Amsells förvirring inför valet av kajak. Vad är rätt vad är fel. Vem tillverkar vad osv.

Kajak-nischen har blivit stor och behöver nog tyglas lite.

Kul i alla fall att Du hörde av Dig om Dina ändrade luckor.

Ha de.

Lennart
 
artisan

jag är ingen överdrivet ärfaren paddlare men en del har jag paddlat i artisan och tycker om den (den gamla modellen med "spetsar" i ändorna). den går snält rakt fram och beter sig riktigt fint också i relativt hård sjö, utan att vara trög svängd
 
Re: Luckor på kajaksport kajaker.

rexpilen; sa:
Jag har en ny typ av luckor på min Artisan som är hårda,endast ytterkanten är mjuk och luckan är nu mycket lätt att sätta på.
Om det resulterar i att luckorna blir tätare återstår väl att se.
Dom runda luckorna har alltid varit täta men dom ovala kan läcka lite enligt min erfarenhet.
lucksargen är den samma som tidigare så man kan köpa den nya luckan till äldre kajaker.
Om kajaksport kommer att helt sattsa helt på den nya luckan vet jag inte!

Hej Bengt!

Jag var på Båtmässan idag och i Svima Sports monter. Där provsatt jag en Artisan Millenium och vad gäller luckorna på den så verkade de vara i mjukt gummi och inte av den konstruktion som du beskriver.

Har du beställt dina luckor som extra utrustning eller följde de med kajaken från fabriken?

Jag kan berätta att jag lade en handpenning för att senare när det blivit isfria vatten få återkomma och provpaddla och bestämma mig defintivt för om jag vill ha en Artisan, Viviane eller kanske någon annan kajak ur Svima Sports sortiment.
 
KS luckan

Angående dom nya luckorna så sa dom på Swima att Kajaksport är lite försiktiga med lanseringen av nya luckorna.
De ser ut som en vanlig lucka men är mycket hårdare .De är dock inte så hårda att dom inte går att böja. Prata med dom på Swima så för du nog svar om du kan få dem på din nya kajak!

Mvh Bengt Larsson
 
Viviane, Artisan och andra

Kajaksport är ett finländskt kajakföretag som projekterar och säljer kajaker, luckor och tillbehör. Deras luckor säljs över hela världen. De kajaker som säljs under Kajaksports namn, bland andra Viviane och Artisan Milennium, tillverkas av ett företag som heter Vene-Björndahl, ett båtbyggeri i Karleby i Österbotten i Finland. De gör allt från kajaker till minitolvor, och gör verkligt fin kvalitet och bjuder på verkligt fin service. Kajaksport är ett företag som tar paddling på allvar.
Viviane är ritad av Hannu Svegin, en finsk kajakkonstruktör som har flera toppkajaker på sitt program. Kajaksport gör dem på licens och har rätt att göra sitt eget däck till Viviane. Hannu själv har en annan konstruktion på luckorna, hårda luckor, som ligger tight mot däcket. De håller tätt, och personligen tycker jag att de är mycket snyggare än gummiluckorna. Hannu Svegin säljer själv sina kajaker under namnet Avalon. Här finns Avalon Elaine, som är den verkliga långfärdskajaken, Melanie, Viviane, nyheten Desiré och en dubbel som heter Avec. Titta på Hannus webbsida på http://www.avalonkayaks.com. Där finns också en del info på svenska.
I fjol paddlade jag Finlands kust med en Avalon Elaine. Den har sammanlagt 260 liters lastutrymme, men är ändå förvånansvärt nog både snabb och stabil, hur man nu kan kombinera de egenskaperna. Men jag håller med om att med så stor volym, så tar man lätt med sig för mycket.
Vi var tre stycken (sök på Team Guding) som paddlade Finlands kust. En av oss (Martin) paddlade Kajaksports Artisan Milennium, och var verkligen nöjd med den. Den tredje (Tom) har sin Aquila, och han kommer knappast att lämna den.
Ärligt talat tror jag att kajakval är helt personligt. Någonstans har jag läst att eskimåerna inte säger att de sätter sig i sin kajak, utan att de tar den på sig. Det visar att man faktiskt skall prova alla tänkbara kajaker och se vilken som passar ens eget sätt att paddla. Därefter väljer man vad som känns bra.
Sedan är det ju en annan sak att den gärna får passa ens egen plånbok också.
 
Avalonkajakerna

Äsch, nu hade jag ett fel i mitt inlägg: Av de kajaker som Hannu Svegin ritar och säljer under namnet Avalon xyz så tillverkar Kajaksport Viviane på licens och gör sin däcksmodell till den med sina luckor. Dessutom gör Kajaksport alltså bland andra Artisan Milennium
 
Vivianne, Artisan m fl.

Hej Henrik.

Tack för alla uppgifter Du lämnat. Det är trevligt att till sist få lite kläm på hur allt ligger till.

Ännu har jag inte helt bestämt mitt val av nya kajaken. Och visst är det som Du säger inte en fråga om att sätta sig i, utan snarare att iklä sig kajak.

Det är ju därför man 'boar' en kajak. Vilket man kan göra om man har en egen. Sittvärk är väl det vanligaste problemet generellt i alla kajaker. På min hemmis har jag skrivit hur jag motverkar den.

När man valt 'sin' kajak och boat in den skall man känna sig ett med kajaken. Det är väl vad eskimåerna gör. Dom bygger och boar samtidigt och uppnår detta.
Det viktigaste är för oss vanliga att välja rätt kajak för vårt ändamål.

Synd att inte alla kajaker testas enligt ett visst mönster inom den typ de tillhör. Man skulle lättare kunna jämföra modeller med varandra.

Nåja. Tack för Dina klarlägganden, Henrik.

Ha de

Lennart
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.