Vitt kajakdäck

Någon som har erfarenhet av att paddling i kajak med vitt däck.
Funderar på färgval, där vitt är ett alternativ.
Är det risk för att ett vitt däck upplevs besvärande i starkt solljus, att man blir bländad av reflexer från ett vitt däck?
Måste fatta beslut med det snaraste, så ett snabbt svar är bra!

Jag upplever inte vitt kajakdäck som något problem. Jag tror jag har rätt ljuskänsliga ögon också. I a f av mitt kisande på alla fotografier :-D

(Jag paddlar en vit seagull offshore sedan år 2000).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är inne på min andra helvita kajak. Har inte upplevt det som ett problem.
(Har nog också nått en ålder då mina ögons ackomodation inte är oändlig.)

Möjligen ser det lättare smutsigt ut...

Samma här. Mitt vita kajakdäck stör mig inte.

Då är det värre med solen som bränner mina öron, men trro inte att kajakens färg påverkar detta.

Smutsgrått

är naturligtvis optimalt, men jag tror att undersidan på hattbrättet är viktigare än däckfärgen.
Vitt syns väl, gör sig på fotografier och tvingar dig att hålla rent!

Go tur

PS själv kör jag med mörkblått

Vitt svalt

Finns en del gamla trådar om detta.

Jag har flera kajker med vit gelcoat och menar att den stora fördelen är att det inte blir så varmt under däck när kajaken är solbelyst (gäller mest på land eller om det är varmt i vattnet) vilket är bra både för paddlare och medförda matvaror.

Reflexer besvärar främst från vattenytan inte från däcket.

Thure

Spelar mindre roll

Jag tycker inte däcksfärgen spelar nån större roll, mer än utseendemässigt, för att synas och till viss del för temperaturens roll i kajaken.
Jag har inte blivit mer bländad av de vita kajakdäck jag haft. Har även haft gult däck, rött, blått, svart och kör numera mest med orange!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips