Visum till USA

Jag planerar att cykla i USA nästa år och det som verkar ställa till mest problem är visumet. Jag kollade lite på nätet och såg att man kunde besöka USA utan visum i 90 dagar men jag vill stanna längre. Jag tänkte först att jag kunde vara i USA i 90 dagar och sedan ta mig till Kanada och vara där någon månad. Problemet är USA:s visumregler för enligt dem så måste jag lämna den Nordamerikanska kontinenten 90 dagar efter jag korsar gränsen in till USA. Det räcker inte med att ta sig till Kanada eller Mexiko. Är det någon som vet hur man kommer undan visumet och samtidigt stannar längre tid?

Jag tänkte lite på att flyga ut från landet till någon ö i Västindien eller till Latinamerika för att sedan återvända igen efter drygt en vecka. Finns det någon hake med detta förutom att det blir dyrt? Hur funkar de egentligen med att söka turistvisum till USA på exempelvis 6 månader?

/Stellan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Var i samma sits som du 09. Tyckte det var lättast att lösa genom att skaffa visum, när min plan på att sticka till Canada sprack. Du borde relativt enkelt kunna förlänga visumet om det skulle behövas. Tyvärr vet jag inte om det funkar att flyga iväg en vecka, men min magkänsla säger mig att de nog har någon regel som förhindrar detta.

När vi ändå pratar om visum, vet du hur det förhåller sig med visum till Ryssland?
Måste man ha en inbjudan eller något annat byråkratiskt dravel?

Var i samma sits som du 09. Tyckte det var lättast att lösa genom att skaffa visum, när min plan på att sticka till Canada sprack. Du borde relativt enkelt kunna förlänga visumet om det skulle behövas. Tyvärr vet jag inte om det funkar att flyga iväg en vecka, men min magkänsla säger mig att de nog har någon regel som förhindrar detta.

När vi ändå pratar om visum, vet du hur det förhåller sig med visum till Ryssland?
Måste man ha en inbjudan eller något annat byråkratiskt dravel?

Tack för svaret. Ska kontakta den amerikanska ambassaden och se vad de säger om ett visum.

Du behöver fortfarande en inbjudan till Ryssland om du ska dit. De flesta resebyråer i Sverige kräver att man även bokar hotell och flyg innan de hjälper till med en inbjudan. Det finns möjlighet att köpa en inbjudan på nätet och det går att göra det på flera ställen. När du beställer din inbjudan så måste du uppge vilka datum visumet ska gälla, vilken gränsstation du ska korsa in till landet, vilka distrikt du ska besöka och på vilken ambassad du ska söka visumet på. Du kommer även att behöver en försäkring som täcker sjukvård i Ryssland för att få ett visum. Egentligen är detta ingen krav men det blir svårare att visum om du inte har det.

Räkna med att det tar en månad att fixa visumet om du är i Sverige. Om du är utomlands i någon av de fd. Sovjetstaterna så kan du fixa ett visum på under en veckas tid. Räkna även med att du inte får det visumet du söker utan de ger dig ett annat visum. Jag har aldrig fått det visumet till Ryssland som jag har sökt. Det verkar som om de alltid ger färre dagar än man ansöker om. Sist blev det 29 dagar när jag sökte visum för 30 dagar. De vägrade att ge 30 dagar...

/Stellan

Gah vad skall krångla till saker och ting, sticker nog till mellanöstern istället, men jag hinner att vela lite till innan jag den resan bär iväg.

Nu väntar sju veckor i Marocko

PS. Tack för ett uttömmande svar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips