Vistasdalen

Hej!

Jag och min bror ska vandra upp längs vistatsdalen till Alesjaure och ner mot Apparjaure och mot leavasjokk och avsluta i Årosjokk.

Min lilla findering är hur vistasdalen ser ut i de nedre delen. Är det myrmark eller finns det tältplatser längs denna sträcka eller måste man komma upp en bit i dalen för att kunna slå läger?
Eller ska man boka båt upp 12km efter jokken.

Kan någon beskriva den första sträckan

Mvh Peter
 
Bra med tältplatser.

Hela dalen är lättvandrad och det är mer torrmarker än myrar. Över myrarna är det spångat. Jag ser ingen anledning att ta båten den första biten. Det finns gott om bra tältplatser även i den nedre delen av dalen. Senast tältade jag bl.a. c:a 6 km från Nikkaluokta på en ås med en bäck med fint vatten nedanför.
 
Det är som Harry säger, tältplats är det inga broplem med. Vi kom i väg först på eftermiddag så det blev två nätter i dalen. Var riktigt varmt i ena dan och då var det kanska jobbigt att vistas i björkskogen.
 
Jag och en kompis vandrade Vistasdalen från Nikka för två år sedan. Men vi valde att ta båten upp en bit, va 10 km (hur långt beror ju på hur vattenståndet ser ut just då). Vet dock inte om vi vann så mycket på detta (om det nu är så att nedersta delen är trevlig), vi var ändå tvungna att stanna och tälta en natt innan vi kom till Vistasstugorna. Tältplatsen blev precis intill en myr, vilket kunde valts bättre om vi bara orkat gå ett par kilometer till (dagen därpå gick vi förbi en fin tältplats precis i anslutning till en bro) men vi var trötta, blöta och hungriga...

Det jag minns var i alla fall att fram till Vistasstugorna var terrängen ganska tråkig, inte så mycket myrmark kanske, men mycket björk och snår. Om det regnar eller har regnat (vilket det gjorde då) innebär ju det att man får räkna med att både en själv och ryggan bli blöt pga allt vatten som man drar med sig från kvistar och löv på träden. Efter stugorna blev det dock väldigt vackert med fina vyer och betydligt roligare vandring på hedmark och inte så mycket björkskog. Kan verkligen rekommendera Vistasdalen. Stanna gärna till vid stugan om ni har tid, den är riktigt mysig!
 
Tack så mycket för svaren.
Det blir att vi går från start. Ingen ide att lägga ut 850kr för transport som inte ger så mycket.
 
Kostar båten 850 kr???

Jag ska upp och vandra genom Vistasdalen i augusti. Min plan var att boka båttransport första biten genom dalen men med tanke på kostnaden så blir det intet av. Lägger hellre de pengarna på middag i Kebnekaise fjällstation.

Rutten är Nikkaloukta-Vistasdalen-Vistasstugan-Nallo-Trepassleden-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta. Startdatum 5 augusti.
 
Vi åkte båten upp i dalen för ett antal år sedan men jag kan inte minnas att vi betalade så mycket som 850 kronor. Tältade iaf första natten vid den gamla kåtan sex(?) kilometer innan stugan. Går man upp på lite höjd så slipper man att campa i den vildaste björkskogen.
 
Dyrt

Att vänta på båtens avgång, 2-3 timmar, hinner man långt. I allafall räcknade vi att det inte är värt med båten. Samma från fjällstationen. Till och med hunden ville dom ha en hundring för 45 minutens resa. För samma peng reser hunden t/r i Finladsfärjan.
 
Om du åker med bussen från Kiruna be busschauffören stanna vid stigen som går från vägen till Vistas så slipper du gå tillbaks från Nikka som ni redan passerat med bussen.Det har jag gjort några gånger inga problem alls.
 
Båtskjuts

Vandrade hela Vistasdalen förra sommaren upp till Alesjaure och tycker att naturen blir som finast efter man passerat i höjd med Lisas stuga. Denna sommar är vi fyra personer som betalar 300 spänn var för att averka 12 km av den i mitt tycke lite tråkigare och myggrika delen av dalen. Björkskog är ju fint men det är ju uppe på kal fjället man vill vara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.