Virrig kompass på 60cs

Hej. Jag håller på att "köra in mig" på min nyanskaffade 60 SC. Jag är i huvudsak mycket nöjd, men har en fråga till Er som vet bättre....Jag tycker att kompassfunktionen verkar mer än lovligt "virrig". Jag har kalibrerat kompassen enligt instruktionsboken, men det hjälper inte. Jag törs hel enkelt inte lita på apparaten då den utan att skämmas plötsligt kan visa en kompasskurs som avviket med 10-20 grader mot vad jag får med min handburna vanliga "ångkompass". Att sedan gå mot ett mål och försöka följa den fladdriga pilen verkar helt löjligt. Skall det vara så här? Och i så fall kan jag bara säga att köp den vanligt 60c modellen i stället, den verkar i så fall vara mer prisvärd. Men, jag hoppas att det hela beror på att jag gjort någonting fel...Kan någon komma på något så är jag glad om Ni skriver en rad,,
Mvh
JB
 
Hur långt har du mellan din "ångkompass" och din 60CS. Grundregeln är inga magnetriska föremål i närheten av en kompass.

Per Brune
 
Hej. Jag har tänkt på den möjligjeten också, men jag försöker hålla isär "kompasserna" så mycket det går. Jag har även ställt in min 60cs på magnetisk nord för att utesluta detta fel. Gör detta föresten att jag mellan min position och en i förväg inlagd Vaipoint får den magnetiska kursen, eller får jag sann kompasskurs? Det förefaller som om det vore svårare för GPS:en att stabilisera i programläget "sikta och gå" än när jag bara håller den i handen och syfter.
Mvh
JB
 
Jag har en Etrex Vista.
Om jag har kompassen påslagen (inställninsgar / system) och samtidigt försöker navigera, är även min kompass lite virrig. Kanske samma sak gäller för din 60 cs.
 
Virrig..

Jag har oxå en 60 CS som kan hoppa oregelbundet 45 grader och mer omkring sanna nord. Även om jag håller mig i rörelse. Kompassfunktionen har jag i stort sett alltid avslagen eftersom den även är väldigt batterislukande.
 
Min erfarenhet från Silva och Etrex Summit är att det är noga att hålla mottagaren i våg.
Lutar du den mot dig så får du felvisning.
Har för mig att min Summit varnade för det o Silvan har libell.
 
Jag är ägare till en 60CS sedan ett halvår men jag måste hålla med tidigare inlägg att man måste hålla GPS:n vågrät för att kompassen ska fungera optimalt. Jag hade tidigare en Vista som uppvisade samma egenskaper. Så vitt jag vet så är det endast Magellan som kan erbjuda en elekronisk kompass som fungerar oavsett hur man håller den.
 
Jag har kollat med Garmin Support om detta fenomen. Dom är som vanligt trevliga och tillmötesgående, och visste att berätta att detta "virrevarr" är inget att göra åt. Där menade man att denna funktion egentligen bara var avsedd för de situationer när man inte hade någon satelitkontakt, ex i tät skog, och ändå ville ha en någorlunda kompassfunktion. Det är således rätt att stänga av kompassen i alla normala situationer. Allt enligt dem. Det är också på det sättet att om man har satt kompassen i läge "magnetisk nord" så visas alla kurser i denna inställning oavsett om man stängt av kompassen. SAmma gäller naturligtvis för de andra valbara lägena. Bra att veta, och tack för denna upplysning Garmin.
Mvh
JB
 
Nu är det kanske jag som är lite virrig, men hur stänger man av kompassen på en 60cs? Jag hittar inget uppenbart ställe. Vad har jag missat?
 
Ka-Ka; sa:
Nu är det kanske jag som är lite virrig, men hur stänger man av kompassen på en 60cs? Jag hittar inget uppenbart ställe. Vad har jag missat?
Att läsa handboken kanske? På sidan 15 står det att man skall hålla Page-knappen intryckt för att slå av eller på kompassen.
 
Jag har min inställd så att den övergår till GPS-navigering automatiskt, när hastigheten överstiger 4 km/h. Vilket alltså inkluderar normal gångtakt.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.