Vintertur med toppturer. Ta med turskidor?

10 dagars pulktur mellan Abisko och Tarfala. Ca 1 mil per dag alltså, men förhoppningsvis hinner jag med avstickare/toppturer också. Jag måste ha topptursskidorna, men är det värt att även ta med längdskidorna för att använda vid transporter?

Jag har aldrig gått längre sträckor med topptursskidorna och har ingen aning om hur jobbigt/lätt det är, men föreståller mig att vanliga turskidor måste bli så mycket smidigare. Däremot är det ju ganska jobbigt att ha ett extrapar skidor fastspända på pulkan!

Hur skulle ni gjort? Ta med båda skidorna, eller bara topptursskidorna?
 
Det beror på.
Vad har du för topptursutrustning? Jag skulle personligen (med mina grejer) nog ha valt att ta med båda, om turen är tio mil och mest små höjdskillnader. Om turen går med stora höjdskillnader, eller om packningen är tung (tälttur) eller om jag hade superlätta topptursgrejer kanske det skulle väga över mot att gå med topptursgrejerna...
SÅ, alltså, det beror på :)
 
Jag brottas med samma tankar men då är det snack om 3dagars tur. På 10dagar hade jag absolut tagit med mig turskidor.

Mitt huvudargument är att jag svettas otroligt mycket mer i randopjäxor än turskidspjäxorna och om jag sover i tält kommer randopjäxorna isa ner sig ordentligt. Att gå med turskidpjäxor ger behagligare tur och mindre att släpa på för fötterna.

Tältar du 10dagar har du kanske 40-50kilo i pulkan. Du får släpa på kanske 5 kilo extra men frågan är om inte du sparar in det på att du "bär" 1-2kg mindre på fötterna.

Återkoppla gärna efteråt. Jag funderar som sagt på samma saker.
 
Det är tälttur. Förhoppningsvis blir det däremot inte 40-50kg. På tidigare turer tror jag packningen landat på lite över 30.

Utrustningen är dynafitskidor (mustag atah) och FT12-bindningar som landar på 3.8kg för paret jämfört med mina åsnesskidor som väger 2.5kg. Pjäxorna jag har väger 3.1kg/paret för rando jämfört med 1.6kg/par för turpjäxan. 2.8kg tyngre är alltså randoutrustningen totalt.

Jag ska nog packa hela pulkan och se hur bökigt det blir att spänna fast randoutrustningen innan jag bestämmer mig.
 
1mil med topptursskidor och breda stighudar blev jag seg i benen av men tror det hade gått betydligt lättare med smalare hudar vid transport..

Varför inte ha lätta längdskidor och byta till den tunga utrustningen där terrängen och snön gör det svårt? Då kan du säkert variera på ett bra sätt.
 
Kika gärna på denna.
Mest applicerbart på platten, men en indikation på utrustning att lita på;

http://solosister.se/utrustning-3/

Jag skulle känna mig trygg med att ta mina Dynafit TLT6, och Dynafit Broad peak, eller Downskis (1450gr/skida exl bindningen, Speed Radical)
Många kör en fuktspärr så att man inte sunkar ner pjäxan om man naturligt blir varm. Man kan också rycka innerskon och ha den i sovsäcken för att nödtorka.
 
Jag skulle också överväga att köra turskidor, men du borde sticka ut och prova och känna efter först. Jag var ute på en tälttur i april förra året och gick med min uppsättning Black Crows camox freebird, FT 2.0 och Dynafit Khion Carbon, dvs lite tyngre än dina grejer. En mil funkar men helt klart är det ju lättare med turskidor om det är "vanliga" transportsträckor. Uppför och nedför föredrar jag randogrejer.

Själv får jag lite skavsårstendens på hälarna när jag går långt med randogrejerna så jag brukar tejpa förebyggande. En anledning till att sticka ut och testa innan.

Jag antar att du har Dynafits originalhudar (Pomoca med 65% mohair). Det kan ju skilja en hel del i glid mellan olika hudar, men Dynafits tycker jag är bra. Vissa syntethudar kan man ju nästan köra vilken väg som helst - lika dåligt glid åt båda hållen.. för att hårdra det något.

Nedsvettning är ju ett litet problem. Jag har testat med plastpåsar på fötterna som fuktspärr. Funkar okej. Glömde dock plastpåsarna på senaste turen men hade en liten handvärmare som man eldar med kolstav som jag la ner i en innersko åt gången innan jag tog på mig.

Vilken rutt planerar ni btw? Nyfiken!
 
Att ni har så mycket fotsvett alltså! ;)

Jag har inte tänkt på det problemet, men helt klart värt att betänka. Överhuvudtaget måste ju fotkomforten bli mycket lägre under längre turer i så styva skor.

Jag kommer hinna åka en vecka till jämtlandsfjällen innan den här turen blir av, så det blir några längre sträckor på topptursutrustningen innan det är "skarpt läge". Men det är alltid kul att höra andras erfarenheter, så keep it comming!
 
Jag skulle också överväga att köra turskidor, men du borde sticka ut och prova och känna efter först. Jag var ute på en tälttur i april förra året och gick med min uppsättning Black Crows camox freebird, FT 2.0 och Dynafit Khion Carbon, dvs lite tyngre än dina grejer. En mil funkar men helt klart är det ju lättare med turskidor om det är "vanliga" transportsträckor. Uppför och nedför föredrar jag randogrejer.

Själv får jag lite skavsårstendens på hälarna när jag går långt med randogrejerna så jag brukar tejpa förebyggande. En anledning till att sticka ut och testa innan.

Jag antar att du har Dynafits originalhudar (Pomoca med 65% mohair). Det kan ju skilja en hel del i glid mellan olika hudar, men Dynafits tycker jag är bra. Vissa syntethudar kan man ju nästan köra vilken väg som helst - lika dåligt glid åt båda hållen.. för att hårdra det något.

Nedsvettning är ju ett litet problem. Jag har testat med plastpåsar på fötterna som fuktspärr. Funkar okej. Glömde dock plastpåsarna på senaste turen men hade en liten handvärmare som man eldar med kolstav som jag la ner i en innersko åt gången innan jag tog på mig.

Vilken rutt planerar ni btw? Nyfiken!

Japp, de blå orginalhudarna har jag.

Rutten har inte tagit form än, jag får återkomma! Eller har du gått i området och har förslag kanske?
 
Intressant spörsmål. Jag har gått upp till 50 km med topptursteleutrustning (gamla låga plastpjäxor, Scotty Bob dm-breda skidor och 7TM utlösningsbindningar) Mestadels utan hudar på platten.

Med pulka kan det löna sig att följa skoterspår på rutten. Kanske ta med vandringskänga typ Lundhags och gå om det är hårt före?

Thure
 
Har några kompisar som var ute i 19 dagar och ca 200 km med fokus på toppturer, där gick man med sina topptursgrejer dagligen. Systembolagspåsar på fötterna för att minska frusna pjäxor på morgonen. Samtliga hade så lätta prylar man kunde, ett par gick med splitboard.

Resultatet?
Det är klart att det GÅR att göra.

Särskilt de första ~70%:en av sträckningen du har valt - kan till och med tänka mig att det blir skönt att låsa bindningarna på toppen av Tjäktjapasset och glida ner - Kungsleden och särskilt klassikern Abisko-Keb är vältrampad vintertid.

Turskidor är dock bekvämare för ren förflyttning, bekvämare steg, följsammare bindningar och skor. Jag räknar viktbesparing för fötter genom att gångra med 10, så i min värld motsvarar 100 g mindre på foten 1 kg i pulkan. Under en "genomsnittlig" topptur lyfter jag ju foten tusentals gånger så det är klart att 2800 g plus i ditt fall gör stor skillnad över en lång sträcka.

Vidare kommer du gå med stighudar på toppturslaggen om du vill slippa saxa upp för kullar och branter, och då minskar du hastigheten avsevärt jämfört med vallningsfria turskidor med fjäll som ger vettigt fäste i kuperad terräng och vettigt glid på utförslöpor (hudar på i de riktigt branta backarna)

Det tar 6-7 dagar att göra turen du pratar om, stugtur i detta fall, med lätt packning och på turskidor. Med den extra utrustningen och med tid för åkdagar får man nog räkna på minst dina 10 dagar, själv hade jag nog dragit till med 12 så slipper jag stressa.

Lyssna noga på Lars råd när du väl är framme i Tarfala, kan själv rekommendera att kolla in isfallsglaciären om den bedöms som trygg. Sov inomhus! Tarfaladalen käkar tält till kvällsmål, vi hade 45 m/s i byarna när vi var där.

Njut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...