Vintertelt

jag tvivlar inte på hillebergs kvalitet & det ær jættebra att de kan sy till strommattor på sina tælt om man ber om det. MEN, om man tænker på priset så ær de dyrare æn helsport redan innan man ber dom sy på strommattorna, så njaaa...
 
jag tvivlar inte på hillebergs kvalitet & det ær jættebra att de kan sy till strommattor på sina tælt om man ber om det. MEN, om man tænker på priset så ær de dyrare æn helsport redan innan man ber dom sy på strommattorna, så njaaa...

Så om du specialbeställer ett Helsport utan stormmattor så kanske det blir lika dyrt som ett Hilleberg, och då kan du ju lika gärna köpa et Hilleberg eftersom de tälten ändå inte behöver stormmattor.

(Eller vänta nu... slirade det där nånstans...?)

Apropå filmen ovan så verkar ju faktiskt tältet klara sig utan att gå i bitar så länge det flaxar i vinden, det är i den andra sekvensen, när det är fixerat längs nedre kanten à la stormmatta, som det går riktigt åt pipsvängen... (Fast det kanske bara är att det råkar pressas ner just då?)
 
Jeg er selv ute etter et vintertelt, og har også vurdert Spitsbergen. Men jeg er skeptisk til Helsports sine telt, pga teltstengene. De er egenproduserte, og ikke fra annerkjente produsenter som DAC og Eston. Fra flere kilder har jeg hørt at de knekker, noe som også en av brukerne her på forumet har opplevd. Derimot vil jeg forsvare normenns forkjærlighet for stormmatter. Se f.eks. denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=r4NN3cltuuY.

Er det lite snø er det eneste sikre måte å forankre et telt i kraftig vind. Det er deilig å sette opp teltet på en snøløs morene en vårdag på fjellet. Et Hilleberg-telt, enten Kaitum eller Keron, med stormatter er det jeg går for.

Jag har vart med om tre olika helsportmodeller som fått stängerna knäckta.
 
Hei!

Jeg tror Fjellheimen er et skikkelig bra telt, men hvis dere har pulk og hund med på fjellet er jo 1,5 kg ekstra (eller mer!) ingenting - et Spitsbergen gir dessuten mye bedre plass for hunden, og pulken!

Kos dokker på tur!
 
Hei!

Jeg tror Fjellheimen er et skikkelig bra telt, men hvis dere har pulk og hund med på fjellet er jo 1,5 kg ekstra (eller mer!) ingenting - et Spitsbergen gir dessuten mye bedre plass for hunden, og pulken!

Kos dokker på tur!



god dag! ja, du har helt sækert rætt! vi har tænkt & grubblat fram & tillbaka, men idag bestæller vi en spitsbergen. och som det ser ut idag så planerar vi kanske att skaffa oss en till hund så småningom, så lite extra plats skadar ju inte då! :) settrarna ær ju inte kænda før att vela ligga utanfør tæltet direkt... :) och sen ær det ju førstås fint att kunna ha ha varsitt pimpelhål i varsin ænde om det skulle bli dåligt væder tex. så nu får vi bara hoppas att stængerna håller! :)

tack før alla tips!
 
Lykke til med Spitsbergen. Tror du får et fint telt. Teltet benyttes bla av polfareren Børge Ausland, som sammen med Mike Horn gikk til Nordpolen i mørketida, så stengene kan ikke være så dårlige. Joru har derimot dårlig erfaring med stormmatter:

Tältpinnar eller sextums spik :).

Det enda tält jag har haft stormmattor på var ett Phoenix-tält i goretex. Jag tröttnade och klippte bort dem. Fyllde verkligen inte någon funktion alls, mycket enklare och stabilare att banka ner några spikar i backen.

Näe, stormmattor är en lokal sedvänja ;)...

//J

Det er betydelig vanskeligere å slå ned spiker i den norske fjell enn i svenske skoger. Det blåser litt mer der også. PS: spiker er alltid med i pluggposen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.