Vintertelt

hejsan!

tack før alla tips! vi har nu nastan bestamt oss før helsports spitsbergen 3 camp. någon som har erfarenhet av detta talt? har också tittat på hillebergs kupoltalt, men eftersom att de saknar strommatta så blir det ingen sån.

har dessutom hittat spitsbergen før ett bra pris. kostar egentligen 6999 Nkr, men nu finns taltet att bestalla på natet for 5499 Nkr.

vad tror ni om detta?
 
Hei!

Jag har bara provat Spitsbergen en gang i felt, men känner folk som är ute väldigt ofta, och som är otroligt nöjda med Spitsbergen Camp-tälten. Och i alla fall i Norge så är ju uppfattningen att stormmattor är viktiga - men här har Hilleberg och Helsport klart olika uppfattningar! Det är ju otroligt gott om plats i båda förtälten på Spitsbergen Camp - de är t.o.m. lite större än Keron GT, som ju är Hillebergs motsvarighet.

Men om man är två stycken, eller tre, på vintertur med en massa utrustning kan det vara lika bra att köpa ett 4 Camp: det väger inte så mycket mer och så får man bättre plats. Jeg syns 3-mans telt fort blir trange om vintern!

Helsport er jo også klart billigere enn Hilleberg, i hvert fall i Norge.
 
Svällande väv

hejsan!

tack før alla tips! vi har nu nastan bestamt oss før helsports spitsbergen 3 camp. någon som har erfarenhet av detta talt? har också tittat på hillebergs kupoltalt, men eftersom att de saknar strommatta så blir det ingen sån.

har dessutom hittat spitsbergen før ett bra pris. kostar egentligen 6999 Nkr, men nu finns taltet att bestalla på natet for 5499 Nkr.

vad tror ni om detta?
Mitt Helsport Dovrefjell 3 liknar väldigt mycket Helsports Spitsbergen 3 camp. Mitt Dovrefjell har också stormmattor och GT-absid. Har använt mitt några gånger vintertid och det fungerar bra så länge det är väl sträckt och att yttertältsväven är torr!
Väven "sväller" nämligen en aning när den blir fuktig men är fortfarande vattentät! Problemet som blir av att väven sväller är att tältet förlorar den fina sträckning den hade när den var torr, vilket får till följd att snön inte längre glider av tältet. Speciellt uttalat vid klibbigt snöväder runt nollan.
Stora mängder tung snö kan samlas på tältet och knäcka bågarna, har själv råkat ut för detta, då en av mina bågar knäcktes av snötyngden som kom under natten.
Kan kanske vara värt att kontrollera om den nya yttertältsväven är av annan sort som inte sväller innan du gör ditt köp! Mitt tält är av äldre årgång men används fortfarande efter lagning av bågen.

God tur!
 
Jeg er selv ute etter et vintertelt, og har også vurdert Spitsbergen. Men jeg er skeptisk til Helsports sine telt, pga teltstengene. De er egenproduserte, og ikke fra annerkjente produsenter som DAC og Eston. Fra flere kilder har jeg hørt at de knekker, noe som også en av brukerne her på forumet har opplevd. Derimot vil jeg forsvare normenns forkjærlighet for stormmatter. Se f.eks. denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=r4NN3cltuuY.

Er det lite snø er det eneste sikre måte å forankre et telt i kraftig vind. Det er deilig å sette opp teltet på en snøløs morene en vårdag på fjellet. Et Hilleberg-telt, enten Kaitum eller Keron, med stormatter er det jeg går for.
 
Jøss, det var voldsomme bilder - man lurer på hvorfor de ikke pakkede teltet sammen før det ble totalt ødelagt! De kanskje var i destruktiv modus, eller ville lage en rå film? Eller så var teltet allerede dødsdømt...

Jeg har også hørt negative ting om Helsport sine egne teltpinner (fra. bl.a.Lars Monsen), det virker være det som trekker ned telten for mange i forhold til f.ex. Hilleberg. Men man skal ikke se bort fra at folk stiller meget høye krav, og at Helsport sine pinner kan være nok så gode i bruk.

En kompis, som er ute omtrent halve vintern på snøfjellet, foretrekker Spitsbergen foran Keron i hard vind, men av en annen anledning - han føler det er litt tausere, siden den ikke har utvendige kanaler og annet som kan flappre i vinden. Hen hevder å ha sovt skikkelig dårlig noen ganger i Hilleberg når det har blåst mye. Men han kan jo ha vært uheldig, og det er jo selvfølgelig litt viktigere å føle at man stoler på teltet sikkerhetsmessig.

Snølagring på taket har jeg også hatt problem med i mitt Nallo 4 GT, men stengene har heldigvis aldrig knekkt - kanskje fordi jeg noen ganger vært ute å tatt bort snø flere ganger om natten. Det er jo opplagt at store tunneltelt lett samler på seg snø, selv om man prøver å få gott spenn på duken, og det er bl.a. derfor jeg har valgt å prøve meg på et kuppeltelt på vintern.
 
hejsan igen!

tack før alla tips & synpunkter. vi suger åt oss av alla råd! :)

vi væljer att testa på helsport æven om de fått dålig kritik angående tæltstængerna. vi har många kompisar som har helsport (året om) och det har funkat bra. man kan inte få allt det bæsta i ett å samma tælt, så nåt negativt hittar man alltid. hoppas hilleberg børjar tillverka tælt med stormmattor, då många efterfrågar detta. nå, om några år ær dom væl med i "gamet"! :)

dæremot så har vi børjat fundera på om vi inte ska køpa en helsport fjellheimen x-trem 3 camp istællet. visst vore det skønt att ha två ingångar & extra utrymme som spitsbergen har, men om man ser till vikten så ær fjellheimen iaf 1.5 kg lættare. som jag skrev i først inlægget så har vi pulka & hund med oss på fjællet (oftast), så hur stor betydelse har 1.5 kg i pulkan egentligen?

komfort lr vikt? spitsbergen kostar 5499 Nkr & fjellheimen 5299 Nkr, så i prisvæg ligger tælten på samma nivå.

hoff, vi har svårt att bestæmma oss...
 
Er det lite snø er det eneste sikre måte å forankre et telt i kraftig vind. (klipp).

Tältpinnar eller sextums spik :).

Det enda tält jag har haft stormmattor på var ett Phoenix-tält i goretex. Jag tröttnade och klippte bort dem. Fyllde verkligen inte någon funktion alls, mycket enklare och stabilare att banka ner några spikar i backen.

Näe, stormmattor är en lokal sedvänja ;)...

//J
 
hejsan igen!
(klipp) hoppas hilleberg børjar tillverka tælt med stormmattor, då många efterfrågar detta. nå, om några år ær dom væl med i "gamet"! :)

...

Hilleberg syr på stormmattor på alla sina tält om man frågar, så det är absolut inget problem att köpa ett HB med stormmattor. Fast i sverige är det inga som frågar efter det ;)...

:)

//J
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.