Vintertelt

Hejsan!

Jag, min sambo & vår hund letar efter ett bra & prisvært vintertælt. Tæltet ska vara tåligt & kunna klara av hårda førhållanden. Vi har tittat lite på helsports tælt, men ær lite sugna på att testa på nåt nytt. Har ett 3-sesongs tælt från helsport som vi ær vældigt nøjda med (har æven fungerat vintertid), men nu ær vi i behov av ett ordentligt vintertælt.

Vikten spelar inte så jættestor roll då vi anvænder pulka på våra turer.

Vi ær alltså på jakt efter ett tælt som rymmer 2-personer & eftersom att vi har en tunnhårig gordon setter så ska hon också få plats mellan oss.

Tacksamma før svar!

Mvh Katarina, Runar & Diva.

Ve-25

Jag skulle rekomendera The North Face VE-25. Det är ett väldigt bra vinterält som tål mycket snölast och som är tyst även när det blåser. Högt i tak är ett stort plus på vintern.

Det går ganska lätt att hitta begagnat (utsida, blocket mm), ju nyare desto bättre, men alla varianter är bra. De nyare har hela bågkanaler, ventilation i taket samt snökjolar på absiden. Det finns även en polyester-variant som är lite tyngre, i övrigt likadan. Tältet har sett ganska likadant ut i 20 år, det är en beprövad konstruktion.

Jag har tidigare använt tunneltält på vintern, Hillerberg och Bergans, med VE-25 är jättemycket bättre. Lite tungt bara. Ett annat alternativ är Mountain Hardware Trango, men det är lite svårare att få tag på. The North Face Mountain 25 liknar VE-25, men är i minsta laget för er. Rescensioner av bägge tälten finns på utsidan.

avslutad210712

Gäst
Vi har kört Hilleberg Staika och det fungerar bra på vintern förutom en sak och det är att ett tunneltält med förlängd absid vore mumma när man skall laga frukosten eller om vädret är på sin sämre sida när man skall laga mat. I övrigt har det fungerat bra för två personer + en långhårig hund.

Saivo!

Hejsan!

Jag, min sambo & vår hund letar efter ett bra & prisvært vintertælt. Tæltet ska vara tåligt & kunna klara av hårda førhållanden. Vi har tittat lite på helsports tælt, men ær lite sugna på att testa på nåt nytt. Har ett 3-sesongs tælt från helsport som vi ær vældigt nøjda med (har æven fungerat vintertid), men nu ær vi i behov av ett ordentligt vintertælt.

Vikten spelar inte så jættestor roll då vi anvænder pulka på våra turer.

Vi ær alltså på jakt efter ett tælt som rymmer 2-personer & eftersom att vi har en tunnhårig gordon setter så ska hon också få plats mellan oss.

Tacksamma før svar!

Mvh Katarina, Runar & Diva.

Jag rekommenderar Hilleberg Saivo. Liksom VE25 och liknande konstruktioner så är det ett geodesiskt kupoltält som är urstarkt och tyst i hårt väder.

Men ventilationen är ljusår bättre än de amerikanska tälten och kroksystemet gör att det är enkelt och säkert att sätta upp också i dåligt väder.

Har satt upp mitt eget Saivo ensam på 25 minuter samtidigt som tre personer slet i nästan en timme med att få upp ett VE25 en bit bort...

Gott om plats är det också :). Enda nackdelen är priset...men som jag ser det så är tältet värt varenda krona om man regelbundet gör vinterturer.

//J

myggan i tältet;335038 sa:
25 min i ofint väder; hur många min i finfint väder? Krokmodell eller genomgående?

Mvh,
Thomas

Saivo har aldrig haft annat än krokar :).

I fint väder sätter och barmarksförhållanden man upp det på typ 10 minuter på två personer, en kvart kanske på en person. Reservation för vanliga problem som att få ner pinnar o dyl, påverkas tyvärr inte av tältets pris ;). Lägg till 10 minuter om det är snö...dock inte om det är sockersnö, men det gäller ju oberoende av tältmodell ;).

Alla HB: s kroktält sätts fast i marken innan man reser tältet. Det gör hanteringen säker i hårdväder, inga bortblåsta innertält eller yttertält som flaxande ska fås på plats.

Helt överlägset på kupoltält tycker jag. De enda modeller jag har sett som är jämförbara hanteringsmässigt är Integraldesigns och BD: s enkelvävstält där man reser tältet inifrån...lär också finnas någon krokmodell från MountainHardwear, är osäker...hanteringen är a och o på ett tält som kan komma att utsätas för hård väder tycker jag. En säkerhetsfråga...

Snabbast är nog välgjorda tunneltält som förvaras i pulkapåse med stängerna inskjutna i kanalerna till hälften. Men tunneltälten kan flaxa och vrida sig kring sin egen axel i hård vind, kan vara småjobbigt faktiskt.

//J

Saivo har aldrig haft annat än krokar :).

Sablars. Chansning; gick inte hem den här gången :)

I fint väder sätter och barmarksförhållanden man upp det på typ 10 minuter på två personer, en kvart kanske på en person. Reservation för vanliga problem som att få ner pinnar o dyl, påverkas tyvärr inte av tältets pris ;). Lägg till 10 minuter om det är snö...dock inte om det är sockersnö, men det gäller ju oberoende av tältmodell ;).

Har du haft tillfällen att resa ett Staika också? Stöter blöter Saivo v Staika/Allak. Team Staika/Allak ser inte ut att ta hem så många ronder förutom vikt, pris och footprint. Bland Saivo's stora fördelar har jag antecknat ventilation; utsikt; samt givetvis utrymme för två, inkl ligglängd med något brantare väggar vid fot- och huvudända.

Thomas

Jag är för närvarande hänvisad till ryggåstält om jag inte ska låna nåt...Men det är inget jag har några planer på att använda på vinterfjället just nu, men det skulle gå det har jag inga tvivel om, bara inte lika smidigt.

Är det ingen mer än jag som använder tunneltält på vintern eller?

Jodå :)

<object width="350" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FxSkwjaJXUE&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FxSkwjaJXUE&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="350" height="355"></embed></object>

ps. undrar fortfarande vad hundstackarn satt och tänkte på, i sin egen lilla värld. ds

Senast ändrad:

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg