Vintertälta i plusgrader, slaskkaos?

Hej!

Har väldigt begränsad erfarenhet av vintercamping, och hade tänkt att ta premiärturen i helgen i en skog där jag bor.

Problemet är nu att det ska vara plusgrader från och med idag, och hela helgen framåt, mellan 2-7 plusgrader. Bor i västerbotten, så det har varit otroligt mycket snö i vinter. Hur ska man lösa detta praktiskt? Kommer det vara ett helvete med fukt, eller bör man ta med sig en spade och gräva bort all snö där tältet ska stå, och lägga massa granris som botten?

Kom gärna med tips!
 
Packa ihop snön och slå upp ditt tält på det.

Tältbotten ska vara vattentät, och så länge tältet är helt fungerar det bra.

Det kan naturligtvis vara läge att välja tältplats så att du inte hamnar mitt i en vårbäck. Då kan det bli lite mycket vatten -- men att ställa tältet på våt snö ska fungera. Det har i alla fall fungerat utmärkt för mig.
 
Som Malmstroem skriver. Och ha mycket ventilation öppen i tältet. Bor utanför Umeå och det är vansinnigt mycket snö. Tälta vinter är mycket roligare än sommar! :) Lycka till!
 
Packa ihop snön och slå upp ditt tält på det.

Tältbotten ska vara vattentät, och så länge tältet är helt fungerar det bra.

Det kan naturligtvis vara läge att välja tältplats så att du inte hamnar mitt i en vårbäck. Då kan det bli lite mycket vatten -- men att ställa tältet på våt snö ska fungera. Det har i alla fall fungerat utmärkt för mig.

Ok, tack för tipset, uppskattas!

Som Malmstroem skriver. Och ha mycket ventilation öppen i tältet. Bor utanför Umeå och det är vansinnigt mycket snö. Tälta vinter är mycket roligare än sommar! :) Lycka till!

Ja, precis, otroliga mängder! Ska faktiskt tälta utanför Umeå.

Gräv bort det mesta av den lösa snön packa de sista 30-50cm snön där under lär fortfarande vara torr.

Will do!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.