Vintertält

Funderar på att skaffa ett tält som funkar även på vintern. Ska väl kanske inte bo uppe på kalfjäll i full storm direkt, med det bör klara ganska bra oväder i alla fall. Har kikat runt lite på diverse siter och sett att vissa tält inom samma användningsområde har stormmattor och andra inte. Hur noga är det att ha sådana? När är behöver man dom? Någon som vet?

/mangas

Hillebergs tält tycker jag är bra. De har tält för de flesta väder och tältplatser. De tunna innertälten vädrar ut kondensen bra när du vintertältar. De är dyra men nästan värda pengarna tack vare bra kvalitet och funktionalitet. Har ett Kieron G3 som jag tältat mycket med på vintern och det är suveränt. Stor absid för matlagning och förvaring av utstyr. Kanske inte det mest vindstabila men vem tältar på kalfjället i storm om man kan välja ?

Delade meningar

Förträffligheten med stormmattor råder det säkert delade meningar om. Jag har inga stormmattor på mitt tält men har även vintertältat med andra tält som har. Någon direkt fördel upplevde jag inte med stormmattor och jag har heller aldrig saknat dem på mitt tält. Stormmattor kommer inte att bli aktuellt när jag köper tält någon mer gång i livet pga den extra vikten.

Sedan finns det ju alltid de som argumenterar med att man kanske kan sätta upp tältet på mindre skyddade platser. Det är möjligt. Men jag utgår från vad som händer om det blir riktigt dåligt väder när jag väljer plats, bygger mur etc.

Stormmattor anser jag vara ett mindre viktigt val när det gäller vintertält. Stora absider och helst 2 ingångar tycker jag är viktigare. Och sedan ska det ju fungera på sommaren också. Håll i plånboken!

/Tommy

Re: Delade meningar

Tommy E; sa:
Förträffligheten med stormmattor råder det säkert delade meningar om. Jag har inga stormmattor på mitt tält men har även vintertältat med andra tält som har. Någon direkt fördel upplevde jag inte med stormmattor och jag har heller aldrig saknat dem på mitt tält. Stormmattor kommer inte att bli aktuellt när jag köper tält någon mer gång i livet pga den extra vikten.

Jag saknade stormmattor paa mitt foerra taelt saa jag gjorde egna till det. Stormattor aer vaeldigt bra vid haart vaeder, skyddar baade i snoestorm och sandstorm. Jag hade problem med taeltet naagra gaanger att det blaaste omkull men efter att ha skaffat stormmattor hade jag inte fler problem. En annan foerdel med stormattor aer att det blir varmare i taeltet och det aer bra vintertid.

Tommy E; sa:
Sedan finns det ju alltid de som argumenterar med att man kanske kan sätta upp tältet på mindre skyddade platser. Det är möjligt. Men jag utgår från vad som händer om det blir riktigt dåligt väder när jag väljer plats, bygger mur etc.

Ibland aer det svaart att hitta en mer skyddad plats...

2003_09big.jpg

2003_46big.jpg

Tommy E; sa:
Stormmattor anser jag vara ett mindre viktigt val när det gäller vintertält. Stora absider och helst 2 ingångar tycker jag är viktigare. Och sedan ska det ju fungera på sommaren också. Håll i plånboken!

/Tommy

Naturligtvis saa aer det mer aen bara en sak som avgoer vilket taelt man koeper. Plaanboken aer nog aendaa den viktigaste foer mig...

/Stellan

Stormmattor, Nej Tack!

Vad glädjen är med stormmattor kan man verkligen fråga sig. Det skulle väl vara om man slog upp tältet på en kal klippa i horizontellt regn eller något liknande.

På vintern skulle jag definitivt undvika alla typer av stormmattor. Det är nämligen i allra högst grad intressant med ventilationen på vintern, och när det är kallt och vindstilla fungerar den lilla glipan nere vid marken som ett friskluftsinsläpp. Principen är att släpa in kallt och TORR luft nere och släppa ut varmare och fuktigare luft uppe.

Om man sen behöver slå upp tältet i blåst och tycker att det fläktar för mycket går det ju alltid att skotta upp en liten kant mot tältet, eller ännu hellre bygga en mur om det finns tillräckligt med snö.

En annan sak som man bör fundera på är vilken typ av tält som man skaffa sig, tunnel eller kupol. Personligen föredrar jag kupoltält på vintern eftersom de i värsta fall är relativt självstagande och om jag skulle köpa ett tält idag skulle det bli ett Hilleberg Saivo.

Det har nämligen hänt en gång att jag och en kompis pga pulkahaveri tvingades nödtälta mitt inne i lapporten i en snöstorm då snötillgången var begränsad. Vid sådana tillfällen är det väldigt svårt att slå upp ett tunneltält över huvud taget.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg