Stormmattor, Nej Tack!
Vad glädjen är med stormmattor kan man verkligen fråga sig. Det skulle väl vara om man slog upp tältet på en kal klippa i horizontellt regn eller något liknande.
På vintern skulle jag definitivt undvika alla typer av stormmattor. Det är nämligen i allra högst grad intressant med ventilationen på vintern, och när det är kallt och vindstilla fungerar den lilla glipan nere vid marken som ett friskluftsinsläpp. Principen är att släpa in kallt och TORR luft nere och släppa ut varmare och fuktigare luft uppe.
Om man sen behöver slå upp tältet i blåst och tycker att det fläktar för mycket går det ju alltid att skotta upp en liten kant mot tältet, eller ännu hellre bygga en mur om det finns tillräckligt med snö.
En annan sak som man bör fundera på är vilken typ av tält som man skaffa sig, tunnel eller kupol. Personligen föredrar jag kupoltält på vintern eftersom de i värsta fall är relativt självstagande och om jag skulle köpa ett tält idag skulle det bli ett Hilleberg Saivo.
Det har nämligen hänt en gång att jag och en kompis pga pulkahaveri tvingades nödtälta mitt inne i lapporten i en snöstorm då snötillgången var begränsad. Vid sådana tillfällen är det väldigt svårt att slå upp ett tunneltält över huvud taget.