Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18?

Hej!

Söker vintersovsäck för tältturer i mars/april i svenska fjällen. Enda planerade turen än så länge är jämtland. Enligt sökningar på internet bör jag räkna med ungefär -10 där, och undrar om Haglöfs Tarius -18 (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=415035) skulle va ett alternativ. Komforttemp är -11 på den, och jag är visserligen rätt frusen av mig men tänker ändå sova med minst ett underställ plus tröja på mig, så hoppades att det kan vara lugnt. Det är ju billig... :)

Har någon erfarenhet av just den säcken eller har ett annat suveränt tips?
 
Jag skulle leta dunsäck istället, jag lyckade förra vintern köpa en Marmot Never summer för 1700:- när det var rea, då är det 1kg mindre att släpa på samt en helt annan packvolym. Förmodligen är den du tittat på groteskt stor i packpåsen men det är bara en gissning.

Rent temperaturmässigt är dessa två nästan identiska och jag ser inget problem med att använda min vid de temperaturer du anger, däremot kan jag inte svara på om det är den temperaturen som är normal för den årstiden i fjällmiljö.
 
Det beror väl på. Ska det tältas? Har du pulka eller ryggsäck? För övrigt så är ett underställ inräknat när man temperatur-graderar säcken. Att gå runt på vinterfjället med t-lim -11 låter annars en aning vågat.
 
Det beror väl på. Ska det tältas? Har du pulka eller ryggsäck? För övrigt så är ett underställ inräknat när man temperatur-graderar säcken. Att gå runt på vinterfjället med t-lim -11 låter annars en aning vågat.

Det är väl comfort -11 och inte limit vi pratar om?
 
Spå väder på Google ett halvår i förväg och lita på att förutspådda - 10 håller prognosen i mars tidiga april anser jag vara direkt farligt. Det du sett är nog en månads och dygnsmedeltemperatur. I verkligheten är det ibland kallt ibland varmare. Ibland när temperaturen visar 0 är det sol och stilla ibland när temperaturen är 0 är det 15 sekundmeter och snöblandat regn. Då kanske man redan innan man lägger sig fryser nått förbannat! Ibland är det en stjärnklar stilla natt där temperaturen sjunker till -25 eller mer sällsynt ännu kallare. Jag säger inte att du riskerar frysa ihjäl i en för sval sovsäck men vet du att du är frusen och vill ha komfortmarginal får du nog tänka mer kring valet av sovsäck. Grundtips: dunsovsäck av känt märke med lite sämre kvalité på dunet ex 600 ger lite billigare säck med fortsatt bra komfort. Tänk mars i Jämtland, framför allt fjällen, fortfarande vinter, kräver riktig vintersovsäck, skit i dom som siktar mot Everest eller Sydpolen men kom ihåg att kroppen vill ha varmt på natten de dagar man frusit.
Viktigast: sluta spå väder på internet. Våra väder bildas över Ryssland eller Nordatlanten bara dagarna innan vi är ute, kan skifta nåt jävulskt. Med rätt utrustning bidrar det till upplevelsen.

Bosse
 
Jo förresten. Länkade sovsäcken är nog en tillräckligt bra och varm säck. Lite tung men vad man nog ska förvänta i vikt på vintersäck syntet. Troligen rejält stor. Titta lite på dun enligt förra posten men om du inte hittar nån i intressant pris så köp. Utrullad i tältet på vintern är den nog härlig att sova i.

Bosse
 
Läste på lite till. Verkar ju faktiskt vara en i prisklassen väldigt kompetent sovsäcken. Ska du ha den i ryggsäck så kom ihåg att den är stor.
 
En något tunn säck om temperaturen kryper neråt, inget är så förstörande som att frysa sig genom nätterna.
Jag skulle för den uppgiften välja en varmare och mer komprimeringsbar säck.
Men TS kanske är en viking.
go tur
 
Jag skulle leta dunsäck istället, jag lyckade förra vintern köpa en Marmot Never summer för 1700:- när det var rea, då är det 1kg mindre att släpa på samt en helt annan packvolym. Förmodligen är den du tittat på groteskt stor i packpåsen men det är bara en gissning.

Rent temperaturmässigt är dessa två nästan identiska och jag ser inget problem med att använda min vid de temperaturer du anger, däremot kan jag inte svara på om det är den temperaturen som är normal för den årstiden i fjällmiljö.



Helst undviker jag dun men kommer såklart välja det om jag inte kan hitta en rimlig i syntet. Tack, ska kolla på Marmoten.
 
Spå väder på Google ett halvår i förväg och lita på att förutspådda - 10 håller prognosen i mars tidiga april anser jag vara direkt farligt. Det du sett är nog en månads och dygnsmedeltemperatur. I verkligheten är det ibland kallt ibland varmare. Ibland när temperaturen visar 0 är det sol och stilla ibland när temperaturen är 0 är det 15 sekundmeter och snöblandat regn. Då kanske man redan innan man lägger sig fryser nått förbannat! Ibland är det en stjärnklar stilla natt där temperaturen sjunker till -25 eller mer sällsynt ännu kallare. Jag säger inte att du riskerar frysa ihjäl i en för sval sovsäck men vet du att du är frusen och vill ha komfortmarginal får du nog tänka mer kring valet av sovsäck. Grundtips: dunsovsäck av känt märke med lite sämre kvalité på dunet ex 600 ger lite billigare säck med fortsatt bra komfort. Tänk mars i Jämtland, framför allt fjällen, fortfarande vinter, kräver riktig vintersovsäck, skit i dom som siktar mot Everest eller Sydpolen men kom ihåg att kroppen vill ha varmt på natten de dagar man frusit.
Viktigast: sluta spå väder på internet. Våra väder bildas över Ryssland eller Nordatlanten bara dagarna innan vi är ute, kan skifta nåt jävulskt. Med rätt utrustning bidrar det till upplevelsen.

Bosse

Självklart är -10 inte förutspått på google. Det är genomsnittstemp enligt SMHI. Vet mycket väl att vi kan få både plusgrader som -30, men jag tror inte jag kan utgå från -30 när jag köper säck, det har jag ej råd med. Blir det -30 så får jag klä på mig allt jag har och sen ligga vaken antar jag. Jag tackar för omtanken, men nej, jag är fullt medveten om att man omöjligt kan säga nu hur vädret kommer bli.
 
En något tunn säck om temperaturen kryper neråt, inget är så förstörande som att frysa sig genom nätterna.
Jag skulle för den uppgiften välja en varmare och mer komprimeringsbar säck.
Men TS kanske är en viking.
go tur

Okej, tack. Nej jag är tyvärr ingen alls och dessutom kvinna, så rätt frusen är jag. Tror som en del av er har rått mig så är -11 komfort lite på gränsen, så jag ska nog se mig om efter en ytterligare lite varmare tror jag.
Storlek och vikt är sekundärt för mig (inom rimliga gränser), utan pris och värme är viktigast. Och helst syntet.

Tack alla för hjälpen!
En till fråga; något speciellt märke ni rekommenderar? Marmot nämndes, så det ska jag kolla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.