Vinterjacka?

Är såhär att jag ska upp till dalarna efter nyåret så jag undrar vilken "skaljacka" man bör köra med. Enligt de äldre i bekantskapskretsen är det otjänligt att köra med min klättermusen jacka eftersom den är membranförsedd och de tycker istället att jag ska köra med min vanliga fjällräven (g-1000) jacka. Är det bara gammalt skrock eller har de rätt i det de säger?
 
Är såhär att jag ska upp till dalarna efter nyåret så jag undrar vilken "skaljacka" man bör köra med. Enligt de äldre i bekantskapskretsen är det otjänligt att köra med min klättermusen jacka eftersom den är membranförsedd och de tycker istället att jag ska köra med min vanliga fjällräven (g-1000) jacka. Är det bara gammalt skrock eller har de rätt i det de säger?


"I dalarna" är ju hyfsat generellt. Ska du strosa runt på Moras gator eller?
 
Jag hade åkt i G1000-jackan. Finns det ingen risk för regn finns det ingen anledning att ha nåt regntätt på sig tycker jag. Och har du valet så, däremot tror jag visst att din membranjacka funkar fint, den är nog absolut inget dåligt val.
 
Om det inte regnar tror jag du får en behagligare tillvaro i G1000. Du kanske skulle ta den jackan och komplettera med ett Packaway-ställ från ITAB som förhoppningsvis får ligga kvar i ryggsäcken?
 
Ja, det regntäta ska man inte dra på sig i onödan, ha ett vindlager och ett vattentätt lager det är det bästa.
De enda gånger man klarar sig bättre men en membran jacka som enda jacka är när man VET att det kommer vara blött hela tiden.

Tidigare hade itab en mycket bra "högfjälls anorak" fast med hellång dragkedja som de kallade "kebne", det har jag två exemplar av (de reade ut den och ett par hundralappar var bara för bra pris för en jacka som med annat märke skulle kostat väl över 1500). Se om du kan få tag på en sådan eller nått motsvarande.
Framförallt är den bylsig och har stora fickor vilket är en mycket bra sak för en vinterjacka. Jag får in en 1,5liters petflaska i vardera bröstfickan...skulle nog fått in två om inte ficklocken varit snedskurna så man då inte kan stänga.

Har du mycket pluring kan du ju alltid köpa KMs rimfaxe.
 
Du skall röra på dig, alltså måste dina kläder släppa ut fukt och samtidigt vara vindtäta. Spara regntäta kläder tills du skall gräva snöka eller att det regnar.....min 50-öring-
 
Vad tycker du själv?

Du vet ju bäst själv hur du upplever dina jackor.

För mig funkar membranplagg bra och ofta tycker jag kritiken av dessa är överdriven. Visst har dom begränsningar - men också många fördelar!
Hur du använder plaggen är viktigare än vilket material dom är gjorda i.

Vad är det för KM-jacka du har? Jag har själv en Bifrost, hustrun har en Driva, och är det några plagg som passar på vintern är det dessa.

Ska du till fjälls eller skogs?

Uffe
 
Du vet ju bäst själv hur du upplever dina jackor.

För mig funkar membranplagg bra och ofta tycker jag kritiken av dessa är överdriven. Visst har dom begränsningar - men också många fördelar!
Hur du använder plaggen är viktigare än vilket material dom är gjorda i.

Vad är det för KM-jacka du har? Jag har själv en Bifrost, hustrun har en Driva, och är det några plagg som passar på vintern är det dessa.

Ska du till fjälls eller skogs?

Uffe

Ja om jag visste vilken modell på km jackan det var... Den är kanariegul och har dragkedjor under armhålorna för ventilation är allt jag vet :)
Fjäll tror jag inte det blir för i rättvikstrakten är väl inte så gott med fjäll i?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.