Vinterjacka till Norrland, tips?

Vinterjacka i syntet till Norrland, tips?

Hej

Behöver en bra vinterjacka i syntet vid vistelse i Norrland med låg aktivitet, tips?


Tack på förhand,
Christopher
 
Senast ändrad:
Varför just syntet? Priset eller? Annars är ju just midvintern den tid då dunkläder gör sig som bäst, och där är utbudet gigantiskt.

Själv tycker jag de flesta syntetjackor är för tunna om man verkligen ska stå stilla i rejäl kyla, dvs under -20. Har själv en Haglöfs Barrier, där jackan är något tunnare än västen (har båda). Har även ett par Cirrus-byxor från Mountain Equipment som är äckligt varma (men, du sökte ju en jacka!).

Men tips är väl Haglöfs Barrier jkt, The North Face Redpoint jkt (något tunnare), Lundhags Insulation jkt, Mountain Equipment Fitzroy jkt (samtliga nedan)

http://haglofs.se/prd/visaprod.asp?...CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1378
http://www.altrec.com/the-north-face/mens-redpoint-jacket
http://shop.lundhags.se/Servlet?page=11&anr=1112109&parent=sW32W
http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/clothing/insulation/fitzroy_jacket---279/
 
Det finns ju parkasmodeller i syntet som är varma. Jag har en Taiga-parkas i nåt kraftigt material och med syntetfoder som är väl så varm som min dunjacka men väger väl drygt 2 kilo. Den brukar jag ha när det är riktigt snorkallt (och faktiskt idag i skidbacken trots att det bara var runt -15).

En fjällrävenparkas skulle nog fungera utmärkt också:
http://www.outnet.se/fjaellraeven/k...Fj%E4llr%E4ven%20Kodiak%20parkas%20XL%20Black

Tror dessutom du kan hitta billiga parkasmodeller som duger på typ Stadium eller Intersport. Om inte vikt är så avgörande så finns det mycket att välja på. Jämtland är ju inte Vostok, Antarktis heller..

Sen beror det på vad du tänkt göra. Stå still och titta på skidåkning nån timma, strosa runt på stan? Är det riktigt kallt så är det inte så svårt att klä sig varmt för stillastående, kruxet brukar vara vad man har på fötterna..

Så här ser min parkas ut medan jag spanar i fjärran. :)
 

Bilagor

  • SNV81399.jpg
    SNV81399.jpg
    141.7 KB · Visningar: 2,640
Kollade på jackorna ni rekommenderade, men de är tunna, eller kanske man inte
ska tänka på tjockleken angående värmen, är det fodret som gör skillnaden?


Tack för alla svar :)
 
Värmeförmågan bestäms av volymen stillastående luft som fodret binder.
Materialet spelar roll, finare struktur ger mer stillastående luft osv, men det är främst tjockleken, loftet, som är den springande punkten vad gäller den värmande luftvolymen i jackor.

Jag tror det är svårt att hitta varmare syntetjackor än de som tipsas om här ovan, vill du gå upp ett snäpp är det dunjackor som gäller.
 
Vad har du tänkt göra egentligen? :) Jag har bott i Boden i större delen av mitt liv och har klarat mig rätt bra utan expeditionsdunjackor.. det är klart, ska man stå "vakt" i -40 så blir det ju lite kyligt i längden men då är inte minst skorna viktiga också. Det är svårt att ge konkreta tips utan att veta vad det är du ska göra mer i detalj.
 
Varma jackor är inte vad jag brukar rekomendera då det är oflexibelt, bättre då med ett riktigt lagersystem med ett "kallt" skalplagg helt utan isolering under vilket man har varma tröjor och ev dun/syntet jackor.
Billigast i klassen är kronans gamla snöblus och dyrast i klassen är Klättermusens rimfaxe. Båda är bra.

I klassen varma tröjor så är denna det mest prisvärda du kan lägga vantarna på:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16002&plats_id=1483

I klassen varma syntet-liner jackor så är denna nog ett bra kort att satsa på om man vill hålla nere kostnaden:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16978&plats_id=1474

Vill du nödvändigt viss ha ett mer jack-buret system så skulle jag rekomendera ovan nämnda fiberpälströja, eller liknande och en Tenson Himalaya Parka, inte den billigaste jackan men mycket varm och med ett MYCKET bra ansiktskydd vilket i kall väderlek ofta är mer begränsande än mycket annat.

Men som sagt; sikta hellre in dig på att renodla skalprincipen, inga nackdelar och alla fördelar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vuogga Vinterjacka till min flickvän? Kläder 24
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...