Vintercykling SPD-underhåll

Köpte nyligen vintercykelskor och SPD-pedaler till min vintercykel.

Jag märker att pedalerna nyper hårdare i kyla till följd av att fjädrarna blir hårdare. Det gick att åtgärda genom att lätta på spänningen med ställskruvarna.

Har någon av er frusit fast med skorna i pedalerna?

Jag föreställer mig att jag fastnar någon morgon och blir tvungen att cykla runt i korridorena på jobbet som en "flygande holländare" tills pedalerna tinar upp.

Bör man smörja pedalerna och i så fall med vad?

Hälsningar Thure

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Inte så stor risk

Det är inte så stora ytor som kan frysa ihop, så den kraften som blir när man klippar ur bryter upp eventuell isbildning.

Fjädrarna blir hårdare när det är kallt, så det är en fördel om du justerar upp spänningen något om du märker av det. Annars är det som vanligt, rengjort och smort så fungerar det bra.

Jag använder siliconspray till kontaktytorna på pedalen, och rengör mekanismen ytterst sällan eftersom skiten inte fastnar tack vare siliconet.

/Mattias

Har vält några gånger när skoöverdragen har fastnat i pedalen, men aldrig frusit fast.
Däremot kan man behöva sparka bort snö/modd från skon innan man kan klicka i.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.