Vindtåligast, tunnel- eller pyramidtält?

Jag läste en Ray Jardines lekmanna-anförande--partiska såklart--i frågan om tunnel vs tarp och blev lite fundersam.

http://www.rayjardine.com/papers/catenary/index.htm

På sättet han uttrycker sig fattar jag att han är en kuf med inte direkt vetskaplig bakgrund, likväl som jag fattar att han som dylik kuf inte drar sig för att såga sådant han inte säljer. Jag litar alltså i-n-t-e på jardines ord, men frågeställningen blev ändå kvar med mig.

Jag tänkte att främst för enmansboningar så torde pyramidliknande konstruktioner med en stång som håller upp bygget vara väl så intressant som tunneltält eftersom de går att hålla låga men ändå ge tillräcklig volym för en. Men hur pallar de fjällstormar?

Jag började "fjällkarriären" i ett Fjällräven pyramidtält. Mycket golvyta men väldigt dålig volym. eftersom väggarna börjar luta in direkt. Sen har jag hört att stången lätt knäcks när det blir lite vindtryck även om vi aldrig råkade ut för det.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har sett flera pyramid ha svårigheter, färre med tunnel. Har själv av alla 4 sorterna och har lyckats få stången knäckt på vårt pyramid. Rekommenderar tunnel och ryggås.

Sluttande väggar och en pinne i mitten gör det knepigt som en solo-lösning. När det blir går att ligga vid sidan om mittstången är golvytan tillräcklig för 1-2 pers. ytterligare. Vindstabiliteten bör väl ligga nånstans mellan kupol- och tunneltält, givet en kraftig mittstång. Eftersom den inte är gjord för att flexa så ska det vara en rejäl stång.

valdemar

Åtskilliga nätter och timmar i ett fjällräven pyramid utan problem. med vinden. Stormlinorna väl förankrade i backen. Stången i mitten blir en naturlig avskiljare om man är två eller fler. Lågt till tak men bra sittyta. Litet utrymme mellan yttertält och innertält gjorde att ryggsäcken oftast hamnade i tältet. Har nu själv både tunneltält och kåta. Väljer vilken beroende på vart jag ska och med hur många (fast tar helst kåtan såklart).

avslutad210712

Gäst
Efter ett antal nätter i Fjällräven Expedition (pyramidtält) har jag följande synpunkter som tyvärr är mest negativa. Har dock ändock funderat på att börja använda det lite men i så fall med lite modifikationer.

Till det positiva hör vikten och packvolymen. Speciellt det senare är ju skrattretande litet jämfört med ett Hilleberg Staika.

Till nackdelarna hör stången i mitten som är i vägen och dessutom kall att ligga mot. Tältets sluttande sidor gör att man allt som oftast ligger med näsan i tältväven. Avsaknaden av absid samtidigt som man går in och ut i en lutande sida gör att det inte är alltför skoj när det regnar. Avsaknaden av absid i kombination med de sluttande sidorna gör att ett 4-manstält i praktiken är ett 2-manstält. Jäkligt svårt och omständigt att sätta upp eftersom man först skall pinna fast innertältet och sen skall man försöka pinna fast yttertältet symmetriskt runt innertältet.

Vikten och packvolymen gör dock att jag funderar på att koppla ihop inner- och yttertältet för att få det enklare att slå upp och funderar också på att byta ut mittstolpen mot en kolfiberdito. För skyddad miljö eller som extratält i fjällen borde det duga.

Det beror på vad du har för pyramid och hur den hanteras. Min moskoselkåtas (storlek 5) mittstång hade jag problem med under första åren. Men efter att ha skaffat en mittstång som är 35 mm i diameter med 1,5 mm tjockt gods istället för den ursprungliga på 28 mm i diameter och 1 mm tjockt gods, plus att jag fördubblat antalet stormlinefästen och gjort lite andra smågrejer, och lärt mig hantera stening etc bättre, litar jag lika mycket på kåtan som på ett tunneltält.

Ett pyramidtält skulle jag dock inte skaffa. Får vindkänsligheten att hantera, men inte kåtans möjlighet till eld.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips