Vindskydd till Primus Micron?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
1. aluminiumfolie ihopviken till lagom tjocklek
2. 2st sammanfogade ölburkar

Image41.jpg

se nu till att det inte blir för varmt så att gastuben.. du vet

granbom; sa:
Det fanns en tråd om vindskydd till gaskök för någon månad sedan.

Skönt att se att man inte är den enda med en avspänd tidsuppfattning. :D
(Sista inlägget i tråden är ungefär ett år gammalt)

Men detta ämne är såklart alltid högaktuellt (eftersom kökstillverkarna av säkerhetsskäl inte är så sugna på att ta fram egna vindskydd).

Kul med alla bra idéer, man får ju en massa smarta uppslag till "den slutgiltiga lösningen". Men man kanske skulle börja med att skaffa sig en liten gasbrännare...

Nordesjö; sa:
granbom; sa:
Men man kanske skulle börja med att skaffa sig en liten gasbrännare...

Jag gjorde det i vintras, efter alla år med T-doja. Den lätta lösning jag har använt, med lös Trangia-brännare och diverse hemkörda vindskydd har haft en stor nackdel; de sörplar katastrofalt med sprit. Så därmed förlorar man snabbt vad man vinner i vikt, genom att man måste bära med sig 1 liter per dag eller så :)

Primus Micron som jag köpte, lär vara betydligt bränslesnålare än t ex Pocket Rocket och andra. Problemem kommer nu när jag måste lära mig använda grejorna.

Hälsningar
Jörgen

Drar mindre bränsle?

Som nöjd PocketRocketanvändare måste jag fråga om varifrån uppgifterna kommer om att Primusbrännaren drar mindre bränsle? Inte för att kritisera utan för att jag funderar på vilket kök jag ska köpa åt brorsan i studentpresent!

Någon som har provat eller läst nåt test?

Re: Drar mindre bränsle?

Strykarräven; sa:
Som nöjd PocketRocketanvändare måste jag fråga om varifrån uppgifterna kommer om att Primusbrännaren drar mindre bränsle? Inte för att kritisera utan för att jag funderar på vilket kök jag ska köpa åt brorsan i studentpresent!

Någon som har provat eller läst nåt test?

Min källa är Chris Townsend, The Backpackers Handbook. Noteras bör att det verkar finnas ett Alpine Micro från Primus som har några år på nacken. Det är inte alla (återförsäljare heller) som kan skilja dessa två.

Jag hoppas verkligen att ingen annan hittar något test som inte visar att Micron är bränslesnålast, när jag nu lyckats lägga av med T-dojan ;-)

Hälsningar
Jörgen

Det ironiska var just att jag brände upp det mha ett egentillverkat vindskydd. Använder därför sådant ffa till bensinköket numera, där jag bättre kan skydda behållaren från värmen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips