Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!!

Ang Primus vindskydd

Som tur är läser tillverkarna Utsidans forum. Dessutom vet de vart de ska vända sig när de har nåt nytt att komma med. ;)

Primus-vindskydd för toppmonterade brännare

(För den som inte orkar klicka på länken handlar det om att Primus nästa vår kommer med ett vindskydd som väger 60 gram och ska funka på de flesta toppmonterade brännare.)

foto_primus734670-796521.jpg

Förstår inte vad det är man skall bli exhalterad över? Skyddet slutar ju en bit nedanför botten på kastrullen så effekten blir därefter! Förstår inte heller hur Primus kan nöja sig med att spotta ut den ena halvfärdiga/halvdåliga lösningen efter den andra? En bit ungsfolie/pajform ger tio ggr bättre skydd, pris OCH lägre vikt...:(

ETAt med skyddet som går en bit upp funkar i alla fall kanon! Jag har fälttestat i över två veckor både i Sarek och på ripjakt. Mycket nöjd att hela kalaset går ner i literskastrullen också. Alltså: en 230 grams tub, vindskydd, torkduk, brännare i skyddspåse och en plastpåse med en disksvamp och en liten burk diskmedel. Det enda som inte ryms är Primus fotstöd.

L_Primus_Fotstod.jpg

OBS!
Vad gäller fotstöden så finns det numer två varianter. Ett där artikelnumret slutar på noll för gamla Primus Power Gas flaskor. De flaskorna är någon millimeter större än de nya som görs i Korea (om jag kommer ihåg rätt). Kör man en ny flaska, kolla att den är tillverkad i Asien, så är det alltså de nya mindre stödet med artikelnummer som slutar på 1 som passar. Jag trodde att jag blivit galen när två nya stöd jag köpte inom 1½ månad satt jättelöst på Primus egna flaskor. Det var alltså gammalt stöd till ny flaska som inte funkar, eller sitter säkert i alla fall. Artikelnumret står inte på varken nya eller gamla stöd så testa innan ni går ut.

Primus var snälla och skickade mig ett nytt stöd utan kostnad så jag slapp lägga ut 59 spänn en tredje gång på kort tid.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Väcker denna gamla tråden till liv... (lite tråd arkeologi)

Jag använder detta Vindskyddet till mitt Primus Express Ti kök utan några som helst problem. Vikten är inga större problem trots att det väger en hel del... och vill man kan man verkligen spara mycket vikt genom att göra ett enkelt eget vindskydd av någon typ av aluminiumfolie.

Mvh troswe

Bilagor

• primus-expressstove-ti-copy.jpg
    primus-expressstove-ti-copy.jpg
    76.9 KB · Visningar: 930
Tråden känns gammal, det finns flera nyare där Utsidan-medlemmarnas kunskap och "produktutveckling" kommit lite längre. T ex den här (många bra resonemang, länkar etc).
Kanske bättre att fortsätta i någon av dessa.

Cykelekrar och tyg som även läar kastrullen funkar bra. Cykelekrarna är bara trädde genom tyget och sticks ner i marken.
Inga kylproblem på kanistern.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips