• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster.

Det är inget fel på kärnkraft! Jag skulle kunna bo brevid ett om jag säger att jag har 1 mil till det och det är byggt med modern västerländsk teknik.(y)
Tysta är dom med kärnkraftverken, inte snurrar dom utvändigt heller.
Inlägg som ganska bra illustrerar poängen med mitt tidigare inlägg - folk som har svårt att tänka lite längre tenderar att favorisera kärnkraft, eftersom problemen med den är mer abstrakta, hypotetiska och ”längre bort” I tid och rum. Det gäller ju även många andra samhällsfrågor och tyvärr är andelen väljare med liknande begränsningar alltför stor för att den politiska debatten ska kunna vara mer vuxen.
Som Churchill skrev: ”Det bästa argumentet mot demokrati är ett femminuters samtal med den genomsnittlige väljaren”…
 
Det är inget fel på kärnkraft! Jag skulle kunna bo brevid ett om jag säger att jag har 1 mil till det och det är byggt med modern västerländsk teknik.(y)
Fast nu skrev Stodrulen "vindkraften är ett kraftslag få vill ha in på knuten eller i de naturområden man själv trivs att vistas i. " vilket var vad jag svarade på.
Så frågan är om du vill ha ett kärnkraftverk in på knuten eller i ditt närmaste naturreservat?

Jag har vindkraftverk en dryg mil från sommarstugan. Stör mig inte alls över huvud taget. Skulle grannen slå upp ett 300 meter högt vindkraftverk 100meter från min stuga skulle jag absolut ha synpunkter. Men snurran en mil bort stör mig inte alls.
Och jag skulle absolut bli omåttligt irriterad om jag knallar in i Sarek och möter Forsmark 2 efter 2 dagsmarscher...
 
Inlägg som ganska bra illustrerar poängen med mitt tidigare inlägg - folk som har svårt att tänka lite längre tenderar att favorisera kärnkraft, eftersom problemen med den är mer abstrakta, hypotetiska och ”längre bort” I tid och rum. Det gäller ju även många andra samhällsfrågor och tyvärr är andelen väljare med liknande begränsningar alltför stor för att den politiska debatten ska kunna vara mer vuxen.
Som Churchill skrev: ”Det bästa argumentet mot demokrati är ett femminuters samtal med den genomsnittlige väljaren”…
Om vi ska tänka lite längre bakåt i tiden så kan jag ju påpeka att det i praktiken funnits ett politiskt stopp för att forska, utveckla och bygga säkrare kärnkraft.
Skulle ett sådant stopp inte funnits så skulle förmodligen kärnkraften idag kunna bedrivas med betydligt mindre risk och med avsevärt mycket mindre av radioaktiva restprodukter. Det finns faktiskt kärnbränslen som är säkrare än uran men det har inte riktigt utforskats i någon större skala.
Med vindkraft har det varit precis tvärt om och det har subventioneras stenhårt för att bygga fler.
 
Jag är vindkrafmotståndare. Jag tycker att vi har redan den el som behövs.
Eller vill alla ha rulltrappa Eller rullband i fjällen.
Eller vill vi förstöra mer natur till vad nytta.
Ni måste tänka om ni vill vandra i fjällen med vindkraft runt om Eller i skogen. Tänk den tanken.
 
Har tyvärr inte siffrorna men hade det inte producerat mer energi under sin livslängdän det kostar hadevi inte haft några vindkraftverk. Men som med statistik kan man ju välja att göra livscykelanalyser på olika sätt för att få ut sitt egna budskap.

Anledningen Vindkraft är så populärt är att det löser ett problem, om än kortsiktigt, till en relativt billig kostnad. Och det går fort. Man kan bygga relativt mycket energiproduktion till en relativt billig initial kostnad jämfört med tex kärnkraft (om vi nu ska hålla oss till fossilfira energikällor). Ny kärnkraft tar 15-20 år för att få på plats i produktion, se på Finland medan en vindkraftsparker sätter man upp på några år.
Fel Magnus subsidiesystemen för vindkraftver gör att det är inte uppföraren av verket som betalar hela notan, det gör elkonsumenterna de minsta som inte kan förhandla om sina elräkningar. Jag hade en lantbrukarbekant som lät på sina marker uppföra två GW verk på sina marker dels för mindre energikostnader när värme och luft gick åt i torkarna samt för gårdens egen energiåtgång. Han sade i klartext utan subsiderna hade han aldrig byggt vindelverk då, men de kunde genom investeringavdrag slippa en hel del skatt samtidigt som de höjde elpriserna för de som bodde inom deras elområde.
 
Och jag skulle absolut bli omåttligt irriterad om jag knallar in i Sarek och möter Forsmark 2 efter 2 dagsmarscher...

Fast jämför sannolikheten med att du kommer att få se en kärnreaktor mot vindkraftverk under fjällvandringar.

En bra sak med kärnkraft är att det krävs få kraftkällor för att försörja en stor del av vårt behov, till skillnad mot vindkraften där det krävs massor som i sin tur ger många förstörda naturområden.
 
Klart vi ska ha kärnkraft, det fattar väl alla smarta. Helst ganska små, dom får ju plats i en Ubåt, så man kan ha dom lite överallt i bergrum osv, utan att det syns.. Så trist med vindkraftverk som förstör naturen & miljön för så många människor i glesbygden.
 
Fråga de f.d. Pripjatborna om de föredrar vind eller kärnkraft i sitt närområde. Om de föredrar barn med 2 armar och 2 ben, eller om de föredrar barn med lite olika antal - 3 armar, 2 huvuden och 18 fingrar?
 
Fråga de f.d. Pripjatborna om de föredrar vind eller kärnkraft i sitt närområde. Om de föredrar barn med 2 armar och 2 ben, eller om de föredrar barn med lite olika antal - 3 armar, 2 huvuden och 18 fingrar?

Fråga renarna, dom vilda djuren och människorna utanför storstäderna om dom vill ha förstörda naturområden i väldigt stor eller väldigt liten skala ?

Fråga samtidigt om dom vill ha el i sina boenden och på sina arbetsplatser även när det inte blåser och är som kallast på vintern ?

Hela vårt nuvarande samhällsuppbyggnad bygger till stor del på stabil strömtillgång, inte väderberoende enorma vita tombolahjul utspridda i naturen.
 
Senast ändrad:
När man börjar diskutera vindkraftens spridning av mikroplaster och annat liknande så har man samtidigt såväl snuddat vid som missat det egentliga problemet. Att mänskligheten är en katastrof för planeten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...