• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster.

En felaktig energipolitik måste ju konsumenterna betala för minst 2 gånger.Att svartmåla sina meddebbatörer är ett primitivt kommunistpåfund, jag trodde du var karl för din hatt UteMats men du har bevisat motsatsen.
 
Elcertifikat gäller alla förnybara energikällor - alltså inget som gäller enbart vindkraft. Att vi måste gå över till ett hållbart samhälle, med cirkulär ekonomi och förnybar resurshantering torde väl ha gått upp även för den trögaste delen av befolkningen nu och där behövs politiska styrmedel som elcertifikat. Andra energislag är ofta starkt indirekt subventionerade, eftersom de inte betalar sina egna kostnader om man ser längre än näsan räcker. Hur ska kostnader för säker lagring av högaktivt avfall från kärnkraften beräknas? Vem betalar kostnaderna om det visar sig att det läcker radioaktivitet till grundvattnet om 3000 år? Vad skulle bensinen ha kostat på 70-talet om man skulle räkna in kostnader för skador som klimatförändringar orsaker i framtiden?

Som jag skrev tidigare (och som många inlägg i denna tråd visar) finns det en anledning att folk som inte är tränade att analysera och problematisera tenderar att fokusera på problem här och nu - vindkraftverk i närheten eller kostnaden för att tanka bilen - framför de mer abstrakta och komplicerade (och ofta mycket större) problemen.

Jag svarade bara på din kommentar där du tvärsäkert påstår att vindkraften redan 2010 bar sig själv utan några subventioner.
 
Jag svarade bara på din kommentar där du tvärsäkert påstår att vindkraften redan 2010 bar sig själv utan några subventioner.
Jag svarade någon som påstod att vindkraften har en massa statliga subventioner. Mitt svar var tvärsäkert eftersom det är lätt att ta reda på fakta i frågan.
Elcertifikat är inga statliga subventioner, så vad menar du? Vet du inte hur elcertifikat fungerar eller vet du inte vad statliga subventioner är? Eller vill du, precis som trådskaparen, bara sprida lögner?
 
Elcertifikatsystemet kom 2003, och betalas av elkonsumenterna. Det är lite hårklyveri att säga att detta inte är en subvention. Om staten/samhället hade tagit kostnaden, så hade kostnaden hamnat på skattsedeln istället.
Olika länder har valt olika metoder för att stötta vindkraften, och Sverige har valt att låta elkonsumenterna betala direkt. Och sedan fanns det tydligen en statlig subvention innan 2010, enligt https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/05/Fragor-och-svar-webb-2021.pdf
Finns lite att läsa här, https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/motion/vindkraft_GR02N333, och säkert på många andra ställen.
Den nu planerade havsvindkraften kommer tydligen att få anslutningskostnader betalda av staten, vilket kan betraktas som en dold subvention, som inte gäller för andra kraftslag.
 
Elcertifikatsystemet kom 2003, och betalas av elkonsumenterna. Det är lite hårklyveri att säga att detta inte är en subvention. Om staten/samhället hade tagit kostnaden, så hade kostnaden hamnat på skattsedeln istället.
Olika länder har valt olika metoder för att stötta vindkraften, och Sverige har valt att låta elkonsumenterna betala direkt. Och sedan fanns det tydligen en statlig subvention innan 2010, enligt https://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2021/05/Fragor-och-svar-webb-2021.pdf
Finns lite att läsa här, https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/motion/vindkraft_GR02N333, och säkert på många andra ställen.
Den nu planerade havsvindkraften kommer tydligen att få anslutningskostnader betalda av staten, vilket kan betraktas som en dold subvention, som inte gäller för andra kraftslag.
Jag fattar inte att det kan bli så mycket svammel om en fråga där fakta är tillgängliga för alla som kan läsa. Elcertifikat är inga statliga subventioner, punkt.
 
Jag fattar inte att det kan bli så mycket svammel om en fråga där fakta är tillgängliga för alla som kan läsa. Elcertifikat är inga statliga subventioner, punkt.

Är det någon som sagt det? Jag kan inte hitta det. Elcertifikat kan betraktas som en subvention från elkonsumenternas sida. Subvention i allmän betydelse är ju inte heller kopplat till statliga utgifter. Och sedan det fanns ju tydligen statliga subventioner innan 2010. Ett exempel, klippt från google cache (dokumentet verkar vara borttaget), "Från och med 2010 utgår inga statliga subventioner till vindkraften. År 2009 var det sista året som havsbaserad vindkraft erhöll ett stöd om 12 öre/kWh."
 
Senast ändrad:
För övrigt har jag svårt att inse att mitt inlägg är svammel. Med referenser till riksdagen och svensk vindergi.
 
Elcertifikat gäller alla förnybara energikällor - alltså inget som gäller enbart vindkraft. Att vi måste gå över till ett hållbart samhälle, med cirkulär ekonomi och förnybar resurshantering torde väl ha gått upp även för den trögaste delen av befolkningen nu och där behövs politiska styrmedel som elcertifikat. Andra energislag är ofta starkt indirekt subventionerade, eftersom de inte betalar sina egna kostnader om man ser längre än näsan räcker. Hur ska kostnader för säker lagring av högaktivt avfall från kärnkraften beräknas? Vem betalar kostnaderna om det visar sig att det läcker radioaktivitet till grundvattnet om 3000 år? Vad skulle bensinen ha kostat på 70-talet om man skulle räkna in kostnader för skador som klimatförändringar orsaker i framtiden?

Det resonemanget gäller ju i hög grad även vindkraften.

Hur ska man räkna på kostnaden om industrin går dåligt med förlorade arbetstillfällen som följd på grund av elbrist när det inte blåser nog mycket ?
Företagsflytt utomlands pga missförhållanden i energiförsörjningen kommer den att sättas på elnotan för förnybart eller rätt på skattsedeln för gemene man ?

Hur mycket ska vindkraften ersätta sänkta fastighetsvärden och uteblivna naturupplevelser och turism i de områden de byggas ?

Vad är en ihjälslagna Örnar värda i pengar osv ?
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte att det kan bli så mycket svammel om en fråga där fakta är tillgängliga för alla som kan läsa. Elcertifikat är inga statliga subventioner, punkt.
Det var jag som skrev subvention och jag gillar inte din ton och tycker du uppträder nedvärderande.
Du ser inte skogen för alla träd och du ser inte meningen för alla ord.

Det har genom politiskt beslut tillsätts pengar till vindkraft och det har politiskt gjorts dyrare att investera i att bygga kärnkraft. Det kallar jag subvention oavsett vad all fakta säger, att kalla det elcertifikat blir som att sminka en gris i min mening.
Ta ord som lokalvårdare istället för städare, avgift istället för skatt, det finns många exempel på svenska ordförändringar för att ändra känslan/skifta focus på ord.
 
Det var jag som skrev subvention och jag gillar inte din ton och tycker du uppträder nedvärderande.
Du ser inte skogen för alla träd och du ser inte meningen för alla ord.

Det har genom politiskt beslut tillsätts pengar till vindkraft och det har politiskt gjorts dyrare att investera i att bygga kärnkraft. Det kallar jag subvention oavsett vad all fakta säger, att kalla det elcertifikat blir som att sminka en gris i min mening.
Ta ord som lokalvårdare istället för städare, avgift istället för skatt, det finns många exempel på svenska ordförändringar för att ändra känslan/skifta focus på ord.

Jag ser inlägget nu. Men som jag misstänkte användes inte orden statlig subvention, utan bara subvention. Det är ett missförstånd att tro att en subvention är statlig, även elcertifikat är en form av subvention, då den bidrar på ett ickemarknadsmässigt sätt till vissa elproduktionsslag. Och som jag skrivit tidigare var vindkraften statligt subventionerad innan 2003, mellan 2003 och 2009/10 subventionerad både statliga subventioner och genom elcertifikat, efter 2009/10 bara genom elcertifikat. Som jag ser det så är detta fakta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.