Avslutatmedlemskapx
Avstängd
Utan bidragsfloran skulle ingen klok bygga vindkraftverk....Bidragsflora finasierar du genom skatter och avgifter....
graylingman; sa:Vad kostar det att bygga ett kärnkraftverk?
linnmea skrev:
Annat som tas upp bland motståndarna av vindkraft är kraftverkens ljudpåverkan. Dock är det bara alldeles i närheten av ett vindkraftverk ljuden hörs, och naturens egna ljud, exempelvis bruset av vågorna eller vinden själv, överröstar på ett längre avstånd själva kraftverkets driftljud. Man strävar i första hand efter att bygga i redan bebyggda områden där ljudnivån som råder är högre än vindkraftverkens.
I den här debatten som är uppe om vindkraft propsar ena sidan på mer vindkraft i fjällvärlden, medan en annan tycker att ”nä, det blir så fult”. Visst kan man hålla med om det, fjällen är en plats som många (inkl. jag själv) gärna ser som orörd och lugn, men då kan man ju fråga sig vad som väger tyngst- det estetiska eller typ, världens framtid? Om vi inte tänker om kommer det överhuvudtaget inte finnas kvar några fjäll i framtiden.
linnmea skrev:
Förra året var cirka 750 vindkraftverk på plats i Sverige, vars totala effekt motsvarade nästan en halv kärnkraftsreaktor eller ett större vattenkraftverk.
[....]
Annat som tas upp bland motståndarna av vindkraft är kraftverkens ljudpåverkan. Dock är det bara alldeles i närheten av ett vindkraftverk ljuden hörs, och naturens egna ljud, exempelvis bruset av vågorna eller vinden själv, överröstar på ett längre avstånd själva kraftverkets driftljud. Man strävar i första hand efter att bygga i redan bebyggda områden där ljudnivån som råder är högre än vindkraftverkens.
linnmea skrev:
Visst kan man hålla med om det, fjällen är en plats som många (inkl. jag själv) gärna ser som orörd och lugn, men då kan man ju fråga sig vad som väger tyngst- det estetiska eller typ, världens framtid?
Först och främst så är jag definitivt inte motståndare till vindkraft utan snarare tvärtom. Sen vill jag kommentera ovanstående utifrån de erfarenheter jag har från min hemby där man ifjol satte upp ett vindkraftverk. Eller rättare sagt satte man upp ett vindkraftverk ungefär 1 km utanför närmaste bebyggelse i byn.
Man sätter inte upp vindkraftverk i områden där man har högt buller utan där man har en gynsam vindprofil. Att omgivande buller skulle dölja vindkraftens buller kan jag på det bestämdaste motsäga. När vinden ligger på från vindkraftverket och in i byn så hör man ett tydligt lågfrekvent buller från vindkraftverket hemma hos mina föräldrar. Då skall man veta att de som bor närmast vindkraftverket bara har halva avståndet mot mina föräldrar och de har redan klagat hos kommunen som tycker "oj så synd" och sedan beviljade man tillstånd för byggandet av ytterligare två till på samma ställe. Mätningarna av störningarna kan man eventuellt tänka sig att göra när de två nya vindkraftverken är byggda för hur skall man kunna mäta något som inte finns.
När det gäller placeringen har jag redan klargjort att man bör bygga vindkraftverken så nära slutanvändarna som möjligt.
Och varför i allsin dar skulle fjällen försvinna om man inte bygger vindkraftverk där. Ser inte alls kopplingen.
pal2; sa:Jag slänger ur mig siffran ur minnet så det är stor reservation, Finland 5 tror jag går på någonstans mellan 25-30 miljarder euro.
linnmea skrev:
Vad jag syftade på, var att om vi inte börjar prioritera miljön mer och ta tillvara på de resurser som finns, kommer inte världen, och därmed inte heller fjällen, att finnas kvar i framtiden. Du vet, den globala uppvärmningen osv.. Sen finns det förstås fler sätt än bara vindkraft.
linnmea skrev:
Kanske borde ha nämnt att jag skrev mitt inlägg med tanke på att vindkraft ofta ställs mot kärnkraft i debatternaoch sett ur den synpunkten framstår ändå vindkraften som the good guy, om man tänker på alternativen. Jag tror ju knappast att vi i framtiden skulle behöva höra talas om en "allvarlig vindkraftsolycka", och bara det räcker ändå ganska långt för mig i det fallet..