Vindkraften förändrade livet för familjen Henriksson.

Jag tror inte att det har med vindkraftverkverken i sig att göra att han stör sig. Han hade stört sig på vad än det hade varit de smällt upp där eftersom han varit van att ha det lugnt och skönt. Det hade nog gnällts om det varit ett kärnkraftverk, kolkraftverk eller en pappersindustri etc också.

Du har med andra ord inte läst de länkade artiklarna som t.ex. nämner att stödfodret som läggs ut till älgarna inte äts upp? Tror du älgarna hade försvunnit även om det byggts ett pappersbruk?
 
Den stora skillnaden om man tex jämför med kärnkraften är att vindkraften är småskaligt ineffektiv som elproducent, dvs den förpestar och förstör miljön i stort sett "överallt".

Kärnkraften förstör den lokalt på några få platser i landet där verken står, nu kommer någon Miljöpartist att gnälla att påverkan från gruvorna där Uranen bryts och slutförvaring måste skuldläggas Kärnkraften i miljöfrågan.

Ja, fast det samma gäller ju vindkraften.
Där måste gruvor, produktionspåverkan, anläggningsvägar, fler nergrävingar av kablar, maskiners påverkan på miljön under underhåll, skrotning, mm måste läggas på dom.

Utöver förstnämnda skillnaden med ineffektivitet per verk och att vindkraft fungerar som sämst när den behövs som bäst är att kärnkraften inte aktivt slår ihjäl Örnar och andra flygande varelser och skrämmer bort djur från biotopen dom nyss fördärvat miljömässigt.

Dessutom gör vindkraften områdena dom placeras i stört omöjliga för många former av naturturism och påverkar värden för hus, fritidsboenden och jaktarrenden , den kostnadsförlusten både i reda pengar ska naturligtvis med tillskrivas dom.

Sen är frågan hur man översätter förlorad livskvalitet för dom vindkraftsdrabbade till kostnad i pengar ?
 
Du har med andra ord inte läst de länkade artiklarna som t.ex. nämner att stödfodret som läggs ut till älgarna inte äts upp? Tror du älgarna hade försvunnit även om det byggts ett pappersbruk?
jo så klart jag har, men vad har älgarna med saken att göra? det är ju knappast så att de dog ut. De anpassade sig och drog vidare om de blev störda, men hade så gjort om det handlade om nåt annat också. Det är livets gång. Saker byggs, saker rivs, förändring sker. Surt för de som drabbas som sagt, och folk på landsbygden är inte lika vana vid oväsen och störningsmoment som vi som lever eller har levt i städerna är.
 
jo så klart jag har, men vad har älgarna med saken att göra? det är ju knappast så att de dog ut. De anpassade sig och drog vidare om de blev störda, men hade så gjort om det handlade om nåt annat också. Det är livets gång. Saker byggs, saker rivs, förändring sker. Surt för de som drabbas som sagt, och folk på landsbygden är inte lika vana vid oväsen och störningsmoment som vi som lever eller har levt i städerna är.

Riktigt dåligt argument.

Med samma typ av argument "-fiskarna får väl flytta någon annan stans" kan man ju bygga ut vattenkraften i stället, den är ju mycket effektivare än vindkraften.
Eller varför ska vi ha Nationalparker och Naturreservat ?
"-Träden kan väl växa någon annanstans"

Undrar om du inte trollar här ?
 
Det är väl uppenbart att vindkraftverk förstör för Samer och Lokalbefolkningen. Men det är ju "grönt och hållbart".... Snart är väl hela Sverige ett propellerland. Jag tycker att det krävs någon typ av kompensation till dom som drabbas av en vindkraftspark utanför stugan, hela poängen med att bo där blir ju förstörd.
 
Riktigt dåligt argument.

Med samma typ av argument "-fiskarna får väl flytta någon annan stans" kan man ju bygga ut vattenkraften i stället, den är ju mycket effektivare än vindkraften.
Eller varför ska vi ha Nationalparker och Naturreservat ?
"-Träden kan väl växa någon annanstans"

Undrar om du inte trollar här ?

Kan vi inte flytta på några bergstoppar så att vi samlar ett gäng på ett område så behöver inte folk åka och vandra så långt för att ta sig fram till toppens fot och påbörja bestigningen. ;):)
 
Det är väl uppenbart att vindkraftverk förstör för Samer och Lokalbefolkningen. Men det är ju "grönt och hållbart".... Snart är väl hela Sverige ett propellerland. Jag tycker att det krävs någon typ av kompensation till dom som drabbas av en vindkraftspark utanför stugan, hela poängen med att bo där blir ju förstörd.

Var ska samerna ta vägen med sina renar då, för renarna går inte i närheten av vindkraftverk och likaså allt vilt som lämnar skogen och marken runt omkring vindkraftsparkerna???
 
Finns saker att störa sig på överallt, men inte behöver man gråta ut i pressen för det. Själv hör jag bullret från en stor väg dygnet runt, men inte ringer jag journalister för det. Det känns menlöst att lägg energi på sånt som ändå inte kommer ändras. Samhällsnyttan väger tyngre än nyttan för enskilda individer.

Sen tror jag nog det var en och annan örn som dog när bieffekterna från Tjernobyls kärnkraftverk drog in över vårt land Stordrulen.

Sen behöver du kanske inte dra trollkortet varje gång du blir emotsagd.
 
Sen tror jag nog det var en och annan örn som dog när bieffekterna från Tjernobyls kärnkraftverk drog in över vårt land Stordrulen.

Bra att du tog upp det.

Djurlivet i och kring Tjernobyl har ökat anmärkningsvärt mycket sedan olyckan 1986, få större städer har så mycket mångfald som just Tjernobyl.

Slutsatsen man kan dra av det är att större städer varken är bra för närmiljön liksom forskning visat inte heller är bra ur klimatpåverkansynpunkt.
Anmärkningsvärt med det i åtanke så har ändå medparten av Miljöpartiets väljare valt att bosätta sig i just storstäder.

Glesbyggd och samhällen är bättre.

Per producerad KW/H så är det nog inget snack viket som dödat mest Örnar i världen mellan vindkraft och kärnkraft, förmodligen i reda antal med om man räknar så.


Sen behöver du kanske inte dra trollkortet varje gång du blir emotsagd.

Förlåt, men jag visst inte riktigt om jag skulle ta ditt inlägg på allvar eller inte.

Jag har ju själv vid upprepade tillfällen blivit titulerad "Troll", "Sur Norrlangsgubbe" och "SD väljare" mm här inne när folk inte hållit med så det har väl tyvärr kanske gått lite inflation i dom uttrycken.
 
Senast ändrad:
Varför kommer hela Europas samlade kraftindustri till Sverige för att investera i vindkraft just nu? Troligtvis för att vi är det enda land där man tillåter en påverkan på miljön av den här storleksordningen. Dessutom har vi politiker som är naiva nog att försvara det för att det är "miljövänligt".
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.