Vindkraften förändrade livet för familjen Henriksson.

:(

 
Senast ändrad:
Klimatsmart ända in kaklet eller...?

Priset betalar naturen och människorna bredvid och i industriernas närhet.
Allt för den trendiga klimatångesten ska dämpas hos de som inte berörs.
Inför ett moratorium för vidare byggnad av vindkraft tills alla fakta ligger på bordet. Tills vi fått en demokratisk styrning utanför industrilobbyisternas påverkan av besluten.
 
Jag såg ett klipp från en norsk fågelorganisation med en havsörn som förolyckats i ett kraftverk. Så tragiskt att se den vackra fågelns ena vinge avklippt. Effekterna av vindkraft är enorma - vacker natur förvandlas till industrilandskap över enorma arealer och lägger sordin på naturliv och möjligheterna för lokalbefolkningen att bedriva friluftsliv och verksamheter (renskötsel, eko/fisketurism osv).
 
Jag såg ett klipp från en norsk fågelorganisation med en havsörn som förolyckats i ett kraftverk. Så tragiskt att se den vackra fågelns ena vinge avklippt. Effekterna av vindkraft är enorma - vacker natur förvandlas till industrilandskap över enorma arealer och lägger sordin på naturliv och möjligheterna för lokalbefolkningen att bedriva friluftsliv och verksamheter (renskötsel, eko/fisketurism osv).

Ja, det händer även här i Sverige och det är se olika fåglar förolyckas av vindkraftverkens vingar.:(
Vindkraftverken är ju inte precis vackra där dom pluppar upp ute i fjällen, skogen, havet, Skånes slättlandskap, osv.:(
Renar o vilt går inte i närheten av vindkraftverken.
 
Vindkraft är en viktig del av omställningen till el tror jag. Men den stora omfattningen gör mig verkligt bekymrad. Vidare att problemen med den så ofta avfärdas. Så har det visserligen alltid varit med industriell verksamhet, de som vill bedriva den har svårt att se nackdelarna. Ibland vill de inte ens.
 
Vindkraft är en viktig del av omställningen till el tror jag. Men den stora omfattningen gör mig verkligt bekymrad. Vidare att problemen med den så ofta avfärdas. Så har det visserligen alltid varit med industriell verksamhet, de som vill bedriva den har svårt att se nackdelarna. Ibland vill de inte ens.

Jag håller med. Jag tror dock att en väldigt ensidig omställning till hög andel intermittenta energikällor kommer innebära att vi inte kommer kunna sänka utsläppen av växthusgaser pga att vi med mkt stor sannolikhet kommer behöva än mer energi. Det är ju ingen slump att Ryssland ytterligare vill förstärka EUs beroende av rysk naturgas. Marknaden är dessutom "dopad" så det är heller ingen slump att stora utländska intressenter ser de stora vindkraftsutbyggnaderna som ypperliga affärsmöjligheter. Problemet är att vindkraften ses som "god" trots att det finns stora frågetecken runt t ex de geopolitiska effekterna, energisystemets känslighet med hög andel intermittenta källor, de enorma ytarealerna som parkerna upptar och dess effekter på djur, natur och lokalt boende både avseende livmiljö/livsutrymme som möjligheter att bedriva näringsverksamhet, återvinning av nedtagna verk, brytning av alla de jordartsmetaller som krävs osv osv
 
Vindkraften må vara utsläppsfri produktion, vilket väl kanske är bra för klimatet, men att den inte har negativ inverkan på miljön är väldigt tveksamt.

Vi ser ju tydligt i artiklarna som är länkade här hur vindkraften negativt påverkar närmiljön, jag tror också att med större utbyggnad av vindkraften så kommer dess påverkan på vindarna att ha tydliga effekter.

Sen är ju frågan om hur utsläppen ser ut under hela livscykeln, inklusive tillverkning, underhåll och skrotning. På många ställen monteras de väl mha helikopter, vilket ju inte direkt är utsläppsfritt. Och även byta rotorblad antar jag kräver helikopter eller dieseldriven kranbil.
 
Sen är ju frågan om hur utsläppen ser ut under hela livscykeln, inklusive tillverkning, underhåll och skrotning. På många ställen monteras de väl mha helikopter, vilket ju inte direkt är utsläppsfritt. Och även byta rotorblad antar jag kräver helikopter eller dieseldriven kranbil.

Ja.
Vi får hoppas det blir som med Vattenkraften att man inte får lansera den som miljövänlig, för det är dom definitivt inte någon av dom.

Den enda KW/H som är miljövänlig är den man aldrig förbrukar, något för hugade elbilsspekulanter att fundera över.
 
Jag tror inte att det har med vindkraftverkverken i sig att göra att han stör sig. Han hade stört sig på vad än det hade varit de smällt upp där eftersom han varit van att ha det lugnt och skönt. Det hade nog gnällts om det varit ett kärnkraftverk, kolkraftverk eller en pappersindustri etc också. Han gillar nog inte förändringar snarare än just vindkraftverk. Det är så klart jobbigt att störa sig och det går ut över ens försörjning, men den där artikeln känns mest som en del i hela smutskastningskampanjen som förs av viss media.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...