Vilse i tältdjungeln!!

Min sambo skall på fjällvandring i 4dygn med sina kompisar i mitten på september. Vandringen blir i trakterna kring Borga/Klimpfjäll. Tidigare år har dom bott i stugor, nu blir det tältning för hela slanten. Ingen av dom har någon tältvana tidigare. Skulle behöva tips på tält( 2-3pers) som är enkelt att sätta upp och fungerar bra mot regn o blåst. Har tittat på utsidans recensioner o hillebergs tält verkar bra enl. många. Hennes kompisar har köpt sina tält på stadium med hänvisning att tältet bara används 1ggr/år. Liten hjälp när man sitter på fjället med sönderblåst tält o dyblöt packning.............
 
Bra timing - igårkväll avbröt jag just en vandring för att mitt stadiumtält tog in vatten. Det var troligen dåligt handhavande och jag gick i samma fälla som din sambos kompisar, köper skit med motiveringen att man använder det så lite. Lite användande innebär lite erfarenhet och precis som med verktyg: ju sämre du är desto bättre måste verktygen vara.

Nu letar jag efter ett mer 'förlåtande' tält.
 
Bra timing - igårkväll avbröt jag just en vandring för att mitt stadiumtält tog in vatten. Det var troligen dåligt handhavande och jag gick i samma fälla som din sambos kompisar, köper skit med motiveringen att man använder det så lite. Lite användande innebär lite erfarenhet och precis som med verktyg: ju sämre du är desto bättre måste verktygen vara.

Nu letar jag efter ett mer 'förlåtande' tält.

Exakt så är det, när man står i butiken o tittar på tälten så ser dom så lika ut för den ovane.
Än fast det skiljer 4000kr imellan två olika tält så lurar man sig själv att det billiga duger gott åt mig som är amatör.
Som min gamla mor säger: "Köper man billigt, köper man dyrt"

Lycka till med det nya tältköpet!
 
De flesta tält släpper nog in vatten vid dålig uppsättning, om inre och yttre duken kommer i kontakt.
Det gäller till och med tunneltält med hög kvalitet såsom HB Nallo GT.
Nåja, det kan vara frågan om kondens också

Kan nog vara säkrare att välja ett självstagande kupoltält.
 
De flesta tält släpper nog in vatten vid dålig uppsättning, om inre och yttre duken kommer i kontakt.
Det gäller till och med tunneltält med hög kvalitet såsom HB Nallo GT.
Nåja, det kan vara frågan om kondens också

Kan nog vara säkrare att välja ett självstagande kupoltält.

Hur funkar det med matlagning osv i kupoltält ner det regnar osv? Dom saknar väl absid?
 

Själv har jag bara prövat två tält:

1) Fjällräven Akka RS/3 som vi hyrde på fjällstationen i Grövelsjön. Hyra tält är för övrigt ett tips :) Tältet användes av tre personer + liten hund i 4 dagar. Fungerade klockrent. Det här var alltså i trakten runt Grövelsjön under början av juli månad i år. Ingen nederbörd. Tämligen lätt tält; 3,7kg tror jag. Lätt att sätta upp. Gott om plats! Gillar att ha stor absid för ryggsäckarna (samt för matlagning om vädret skulle kräva det).

2) Hillerberg Keron 3 GT som vi lånade av en vän. Två personer plus liten hund tillbringade en vecka i det tältet under en vandring från Abisko till Nikkaluokta under slutet av juli månad i år. Ingen nederbörd. Ganska tungt - 4,7 kg. Ännu lättare att sätta upp (jämfört med Akka).
Väldigt gott om plats även där. Skulle lätt få med en tredje person. Stor absid även här. En (liten) fördel jämfört med Akka är att det finns innerfickor i alla fyra hörn i innertältet. I Akkat finns det bara två fickor.

I inget av tälten upplevde vi problem med kondens. Myggorna hölls effektivt ute.

Om jag skulle köpa ett tält idag skulle det bli ett Hilleberg Nallo 3 GT. Väger lite (2,8kg) och har stor absid. anledningen till att jag inte skulle köpa ett Akka är för att jag läst att det inte håller lika bra som t.ex. Hilleberg -tälten. Keron 3 GT väger för mycket enl. mig.
Kommer dock troligen att hyra tält den närmaste tiden. Då kan man pröva på lite olika tält utan att köpa grisen i säcken.

Såg för övrigt massor av orange:a "stadium"-tält senast vi var ute - snygga är de i alla fall :)
Lycka till med tält-införskaffandet!
 
Senast ändrad:
Du kan säkert hitta ett bra pris i 3000-4000 kronorsklassen om det är som du säger bara en tältvecka per år. Fjällräven ligger ju tex 2 000 lägre än HB. Visst är det en stor skillnad mellan dem, men Fjällräven är definitivt inget "festivaltält". Bergans, Vaude, Marmot mfl lär ju inte heller göra skittält.

Ska man tälta mycket är det HB som gäller annars funkar det mesta.

Mitt McKinley för 800 kronor klarade drygt 80 nätter, men nu är det i princip SLUT...
 
Du kan säkert hitta ett bra pris i 3000-4000 kronorsklassen om det är som du säger bara en tältvecka per år. Fjällräven ligger ju tex 2 000 lägre än HB. Visst är det en stor skillnad mellan dem, men Fjällräven är definitivt inget "festivaltält". Bergans, Vaude, Marmot mfl lär ju inte heller göra skittält.

Ska man tälta mycket är det HB som gäller annars funkar det mesta.

Mitt McKinley för 800 kronor klarade drygt 80 nätter, men nu är det i princip SLUT...

Kan köpa fjällräven till nettopriser, men tittar man på recensionerna verkar dom inte hålla den kvaliten som man förväntar sig av ett tält i 5000kr klassen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.