Vilse i tältdjungeln!!

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag ta mig en rejäl titt på Exped tälten som man slår upp på nordiskt vis, alltså utan blöta innertält. http://www.exped.com

Oavsett märke skulle jag aldrig i livet köpa ett tält för fjällbruk som man inte sätter upp på nordiskt vis. Att få upp yttertältet först är en absolut nödvändighet. Då går tex. Haglöfs tält bort som man, såvitt jag vet, reser innertälten först på.
 
Oavsett märke skulle jag aldrig i livet köpa ett tält för fjällbruk som man inte sätter upp på nordiskt vis. Att få upp yttertältet först är en absolut nödvändighet. Då går tex. Haglöfs tält bort som man, såvitt jag vet, reser innertälten först på.
Nej, på Geniustälten man kan välja. Antingen innertältet först, eller yttertältet. Däremot kan man inte få upp bägge samtidigt.

Vaude gör bra tält som är billigare än Hilleberg. Marmot gör också prisvärda tält. Men billigast är ju begagnat.
 
Kupoltält...


The North Face, Mountain Hardwear, Haglöfs, Hillebergs. Kolla rescensionerna.

Någon säljer ett TNF Mountain 24 här på utsidan. Inte det lättaste eller nyaste tältet. Inte snabbast att slå upp. Men det får de flesta andra tält att framstå som lektält när det börjar blåsa, kort sagt, vasinnigt stadigt.
 
Det finns många fler länder som har både mer vildmark, högre toppar och mer regn och snö än sverige som också tillverkar tält ;)

Inte så många välbärgade I-länder, faktiskt, som kan förväntas satsa på industri som tälttillverkning. Det skulle vara USA, Canada och Norge, då, och det är väl ingen som har tvivlat på att även de tillverkar bra tält?
 
Inte så många välbärgade I-länder, faktiskt, som kan förväntas satsa på industri som tälttillverkning. Det skulle vara USA, Canada och Norge, då, och det är väl ingen som har tvivlat på att även de tillverkar bra tält?

Japan? Nya Zeeland? Italien? Österrike?

Tillverkas ens Svenska tält i Sverige när allt kommer till kritan,tycker "Design in Sweden" blir allt vanligare.


peter
 
Jag köpte ett Bergans Compact 3 inför årets fjällvistelse. Konstaterade följande:
Negativt:
- en del kondens
- något låg sitthöjd (funkar bra om man inte är väldigt lång)
- något litet avstånd mellan inner och yttertält i mitten (se dock sista punkten på positiva sidor)

Positivt:
- många stormlinor
- ventil med myggnät från innertältet (alltid trevligt att kunna titta ut utan att behöva gå ut)
- ordentlig absid
- bra vattentålighet (tältade i en stor vattenpöl i ösregn och ingenting blev blött, utom utsidan)
- kostade c:a 3000 kr
- väger c:a 3 kg

Tilläggas kan dock göra att vi inte testat tältet i hård vind, då vi i år hade oförskämt bra väder:) Men hittills är jag supernöjd. Min inställning om man inte tältar jätteofta, men ändå i miljöer det är obehagligt att få ett kolapsat tält, är att det är ok att dra ner något på komforten (= i detta fallet sitthöjden), men ändå ha ett bra och kvalitativt tält.

Lycka till i djungeln (både den tältmässiga och den på fjället)!
 
Japan? Nya Zeeland? Italien? Österrike?

Tillverkas ens Svenska tält i Sverige när allt kommer till kritan,tycker "Design in Sweden" blir allt vanligare.


peter

Var ligger Österrikes vildmark?

Så MÅNGA länder är det inte, några få snarare.

Sen ar det väl ingen betydelse för funktionen om tälten tillverkas i Sverige. Det är bara psykologiskt de blir skönare att sova i då än om de tillverkas av barnslavar i Kina.
 
Har tittat runt lite bland tält fr. 3000kr och uppåt, både på tunnel o kupoltält.

Kupoltält verkar tilltalande om man skall tillbringa mycket "vaken tid" i tältet. Verkar smidigare att vara i tack vare takhöjden är högre än tunneltälten. Ett minus verkar vara högre vikt än tunneltälten och mindre absid.
Ett kupoltält med stor absid för 3pers under 4kg verkar optimalt, finns det?
Tunnel/kupol vilken är lättast att sätta upp för den ovane?
 
Det finns.....

bla GoLite har sitt Valhalla 4 som jag själv sitter och dreglar lite över just nu. Kanske något för oss också som ett lätt "familjetält". 4 pers på 2,7kg är ju rätt så skapligt! Hittar dock ingen recension på detta tält och man vill ju inte lägga ~5500:- på något som inte funkar...

Se http://www.getout.se

//TheMountainman
 
Var ligger Österrikes vildmark?

Så MÅNGA länder är det inte, några få snarare.

Sen ar det väl ingen betydelse för funktionen om tälten tillverkas i Sverige. Det är bara psykologiskt de blir skönare att sova i då än om de tillverkas av barnslavar i Kina.

Vet inte då jag aldrig varit där,men snö och berg har jag sett på TV att de har och regn är väl kanske bara en fördom...eller kvalificerad gissning.

Jo,men nu var det bra tält som var på tapeten,inte alla tälttillverkare.Och inga bra tält tillverkas i Sverige.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.