Vill se eller höra varg i sommar

Det var som "katten"!! Och man får ju utgå från att det inte är någon sorts "vandringssägen".
Och givetvis ytterst obehagligt för den drabbade, men trots allt inte fara för livet.

Bävrar kan tydligen få rabies, vet inte om det förekommer i Sve,
När på året skedde dessa händelser?
Många djur är normalt lite skyggare och anfaller inte aktivt människor men djuren skyddar sin avkomma. Hamnar man mellan mamma och ungar kan det leda till utfall från djurmamman. Ungar som tappat bort mamma är pckså sårbarare för andra rovdjur.
Detta bör man tänka på som vandrare, paddalre eller annan besökare i naturen, både för egen säkerhet och djurens bästa.

/Patrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mycket off topic i tråden nu.
Jag har sett varg på långt håll, sannolikt även hört på avstånd. Är uppväxt i närheten av de trakter där vargen återetablerade sig tidigast och har stuga i trakter där varg observerats frekvent.
Finns även konspirationsteoretiker som påstår sig ha "bevis" för att varg varg hållits i hägn i området för att sedan transporteras ut.
Åk ut, gå ut, sov ute i områden där varg har observerats tidigare och hoppas på om inte synliga men hörbara vargar!.
Se dock upp för risken med farliga människor på väg till din bil och för riskerna i trafiken på väg till din naturupplevelser, för där finns riskerna som är att vara något uppmärksam på.

När på året skedde dessa händelser?
Många djur är normalt lite skyggare och anfaller inte aktivt människor men djuren skyddar sin avkomma. Hamnar man mellan mamma och ungar kan det leda till utfall från djurmamman. Ungar som tappat bort mamma är pckså sårbarare för andra rovdjur.
Detta bör man tänka på som vandrare, paddalre eller annan besökare i naturen, både för egen säkerhet och djurens bästa.

/Patrik
Det lärde jag mig redan som barn att ha respekt för djuren.

clindh

Forumvärd
Jag bor mitt i Tönsen-reviret, hörde flocken yla i fredags när jag var ute och kollade norrsken. Men det är ovanligt, oftast är de långt ut på skogen. Flocken rör sig över stora områden, så det är svårt att säga var man skall befinna sig om man vill höra - men nu på våren kan honan ha valpar i lya, då är de lite mer stationära.

Vid lucia 2021 hade vi ett större gäng ute på åkern, något som SVT snappade upp. Tyvärr är filmen inte kvar.

Senast ändrad:
Det var som "katten"!! Och man får ju utgå från att det inte är någon sorts "vandringssägen".
Och givetvis ytterst obehagligt för den drabbade, men trots allt inte fara för livet.
Här är ett exempel på en dödlig bäverattack i Vitryssland/Belarus för 11 år sedan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips